מיינט הרצליה

שוק הליתיום עשוי לראות התאוששות צנועה בשנת 2025: Adams Intelligence

לאחר שנים של צמיחה סוערת, 2024 הייתה שנה חסרת ברק עבור תעשיית הרכב החשמלי העולמית, וכתוצאה מכך, עבור הביקוש העולמי לליתיום.

בעוד ששוק ה-EV באסיה פסיפיק התפקד היטב, צמיחת המכירות ביבשת אמריקה הואטה משמעותית ובאירופה עברה לכיוון ההפוך, מה שתורגם להאטה משמעותית בצמיחת הביקוש לליתיום.

יחד עם זאת, שטף ההיצע החדש בשנים האחרונות, שהיצרנים באוסטרליה ובמקומות אחרים מתמודדים איתה רק כעת באופן מלא, גרם לכך שמחירי הליתיום נמוכים ברמות של כ-80% מתחת לשיאם.

ב-Adamas Intelligence, חברת ייעוץ למתכת סוללות ורכבי רכב שבסיסה בטורונטו, אנו מצפים שאסיה פסיפיק, בראשות סין שבה רכבי החשמל מייצגים כעת יותר ממחצית מכלל מכירות כלי הרכב, תמשיך להניע את שוק החשמל העולמי ב-2025 ואילך.

אנחנו גם אופטימיים לגבי הסיכויים להאצה מחודשת של מכירות EV ביבשת אמריקה ובאירופה, אם כי הכנסת מגבלות סחר על ידי האיחוד האירופי על מכוניות מתוצרת סין והתוכניות של ממשל טראמפ הנכנס למכסי סחר נרחבים והסתייגות על יעדי האקלים הם תווים כלליים.

עם עלויות חומרי סוללה נמוכות יותר בכל רחבי הלוח, סבירות גבוהה יותר אמורה לספק תמיכה לשוק בשנה הבאה. בשנת 2025, טסלה שואפת להגדיל את ייצור EV ב-500,000 יחידות לשנה עם שחרור מכונית הנוסעים הזולה המצופה, ולאחר מכן תבוא מאוחר יותר הרובוט-אקסית שלה.

באירופה, יצרניות הרכב עומדות להתמודד עם CO מחמירים יותר2 סטנדרטים ויעדים מהשנה הבאה, השינוי המצטבר הראשון מאז 2021, המדרבן את הרחבת הצעות EV בשוק ההמוני במחירים נוחים יותר ביבשת.

שוק החשמל הסיני יישאר המניע הראשון של הביקוש לליתיום ואמור לקבל דחיפה בשנת 2025 לא רק באמצעות תוכנית התמריצים הכלכלית הרחבה יותר של בייג'ינג, אלא גם תמריצים מתמשכים עבור קונים סינים לעבור ממכוניות מונעות בנזין.

EVs, PHEVs ואחסון אנרגיה

מעניין לציין שבסין הפופולריות הגואה של רכבים חשמליים היברידיים מורחב טווח (PHEV) סייעה הצלה מסוימת לביקוש לליתיום בשנה האחרונה, הודות למארזי הסוללות הגדולים במיוחד שיש לרכבים הללו.

בחזית הכימיה של הסוללות, סוללות ליתיום-ברזל-פוספט (LFP) נטולות ניקל וקובלט ימשיכו לתפוס נתח שוק ממקבילותיהן ניקל-קובלט-מנגן (NCM), ובתורן מעדיפות ליתיום קרבונט על פני ליתיום הידרוקסיד, למרות הסיפור שונה מאזור לאזור.

מחוץ לשוק ה-EV, אנו צופים שהביקוש העולמי לליתיום למערכות אחסון אנרגיה ימשיך לעלות בשנה הבאה, ויהווה 13% מהביקוש המצרפי לליתיום, שיגדל ב-45% משנה לשנה.

בסך הכל, אנו צופים שהביקוש העולמי לליתיום יעלה ב-26% ל-1.46 מיליון טון בשנת 2025 על בסיס ליתיום פחמתי (LCE), לעומת הערכה של 1.15 מיליון טון השנה.

חתכי אספקה: בין סלע למקום קשה

במהלך השנה הזו, נראה שהבלבול לגבי מי בדיוק ייצג את הספק השולי גרם לחדרי הישיבות להתמקד בתחזיות ביקוש ורודות לטווח ארוך יותר שהובילו להעמקת שפעת ההיצע.

למרות המחירים הנמוכים, האספקה ​​האסטרטגית של הלפידוליט והספודומן של סין המשיכה לעלות לרשת בעוד שיצרני הספודומים האוסטרליים התאימו את הייצור רק במעט, והתמקדו במקום זאת ביעילות עלות.

התגובה המאוחרת של כורי סלעים קשים בעלי עלויות גבוהות יותר פירושה שרק קיצוצים צנועים באספקה ​​התממשו עד כה, אם כי זה התחיל להשתנות בסוף 2024 כשהפעילות המשיכו להפסיד כסף.

צמצום הפעילות של CATL במכרה Jianxiawo שלה הפריך למעשה את הנרטיב המוביל של ההפסד שהחזיק חלק גדול מיחידות הלפידוליט הסיניות בעלות גבוהה אלה יזינו את השוק ללא הגבלת זמן.

משיאו ביוני 2024, ייצור הלפידוליט בסין ירד בחצי לרמה יותר בקנה אחד עם היסודות. לפיכך, אנו צופים המשך לחץ כלפי מטה על ייצור הלפידוליט בשנה הבאה.

אספקה ​​אפריקאית מיהרה

באפריקה, פרויקטים שהוזנקו לשוק עלולים להיעלם מכיוון שהמחירים נשארים נמוכים.

מקורות תרכיז מינרלים בזימבבואה, שנולדו ממחזור המחירים האחרון, התייצבו, אם כי ישנם סימני מצוקה.

אסטרטגיית המהירות שלהם לשוק פגעה ביעילות המפעל, סיפקה ציוני מוצרים נמוכים, ובשל תשתית לקויה, עלויות ההובלה הן משמעותיות.

כתוצאה מכך, יחידות פטליט בעלות גבוהה נסגרות (למשל מכרה Bikita של Sinomine) בעוד שהפעולות המרוחקות יותר עומדות בפני כלכלה מאתגרת, לרבות מכרה קמטיבי החדש של Yahua ומספר מכרות ניגריים, שאולי לא יספקו כמויות מסחריות עד שהמחירים יתאוששו.

מציאות קשה עבור הכורים האוסטרליים

באוסטרליה, רק מכרה ליתיום אחד – גרינבושס – נמצא כעת בתזרים מזומנים חיובי. משקף את המציאות הזו, מינרל משאבים (ASX: MIN) הוציאה את פעולת Bald Hill שלה לטיפול ותחזוקה בנובמבר, בעקבות ההחלטה הקודמת של Pilbara Minerals (ASX: PLS) להשעות את מפעל Nungaju שלה.

למען שימור ההון, התעשייה מעכבת את הפיתוח של הדור הבא של אספקה ​​כמו פרויקטי Fenix ​​1B ו-Galaxy של Arcadium (סימול: ALTM; ASX: LTM). כמו בעבר, אנו מצפים שהדבר יחמיר את התנודתיות כאשר יופיעו גירעונות בהיצע.

בעתיד, עם השתתפות מוגברת של חברות משאבים גדולות, כמו Rio Tinto (סימול: RIO: LSE: RIO: ASX: RIO) או ExxonMobil, אנו עשויים לראות מעברים מסודרים יותר בין מחזורים.

שנה גדולה לדרום אמריקה, DLE

יחידות ליתיום שמקורן במלח, חיוביות בתזרים מזומנים במחירים אלה, ימשיכו לצמוח בהתאם לביקוש בשנת 2025, עם הרחבות צפויות בצ'ילה, יחד עם שורה של פרויקטים ארגנטינאים וסיניים שייכנסו לייצור.

טכנולוגיית מיצוי ליתיום ישירה (DLE) מבטיחה התאוששות גדולה יותר וקיצור משמעותי של זמן הייצור של תמלחות. מפתחי DLE מתעוררים יעקבו בקפידה אחר הרחבת ה-Centenario של Eramet בארגנטינה, במיוחד בהתחשב בעזיבה הפתאומית של Tsingshan מהפרויקט באוקטובר.

בשל פרויקטים של תמיסת אידוי מוגבלת יכולת ההרחבה וקצב הצמיחה המהולל של התעשייה בעשור האחרון, DLE תצטרך להוכיח קיימא מסחרית עבור תמלחות כדי לשמור על נתח השוק שלה.

בסך הכל, אנו צופים כי אספקת הליתיום העולמית תגדל ב-16% ל-1.58 מיליון טון LCE בשנת 2025, לעומת מוערך של 1.36 מיליון טון השנה.

התאוששות צנועה במחיר בקרוב

מלאי הליתיום הכימיקלים של סין הוכפל למעשה במהלך שנת 2024. הצטברות זו בולטת ביותר בליתיום הידרוקסיד, כפי שמעידה הלחץ המודגש שנראה בשווקי הליתיום הידרוקסיד והספודומן.

עודף LCE צפוי של 115,000 טון בשנה הבאה אמור לשים מכסה על כל זינוק מחירים בטווח הקרוב. למרות שבגלל השפעות הפיגור של חומר ממוקש העובר בשרשרת אספקה ​​הולכת וגדלה, בניית המלאי האפקטיבית בשוליים נמוכה בהרבה.

המודלים שלנו מצביעים על ירידה קלה של ימי המלאי (המלאי מנורמל לפי צריכה) במהלך המחצית הראשונה של השנה הבאה. הדבר מותנה בהפחתה מתמשכת בייצור תרכיז מינרלים לפדיליט ופטליט בעלות גבוהה. אם זה יקרה, מחיר הספוט הנוכחי (10-11 דולר ארה"ב לק"ג כולל מע"מ ליתיום קרבונט) אמור לראות התאוששות מתונה.

דעה זו שותפה אולי ל-Ganfeng Lithium, אשר סגרה לאחרונה 180 מיליון דולר קנדי ​​מההון שלה ב-Pilbara Minerals בתוך אופציית צווארון, סחר בנגזרים נייטרלי במחירים לטווח הקרוב, מה שאותת שהיא לא מצפה להידרדרות נוספת.

הייצור עולה

התורמים הבודדים הגדולים ביותר לאספקה ​​בשנה הבאה יהיו מכרה Kathleen Valley של Liontown Resources במערב אוסטרליה ומכרה גולמינה של Ganfeng במאלי, בעוד שיצרני Tier 1 המכהנים (Greenbushes של Talison ו-SQM's (סימול: SQM) Atacama) מתרחבים בהיקפים משמעותיים.

למרות שלא הציפיות שלנו למקרה הבסיס, אם התנאים יישארו מאופקים, מבצע ספודומן גדול באוסטרליה עשוי להיכנס לטיפול ותחזוקה בשנת 2025. לפי המספרים שלנו, מכרה Wodgina של Mineral Resources עשוי להיות הראשון לצאת, ולאזן את השוק ב-55,000 טון LCE, למרות שנראה שההנהלה מעוניינת להימנע מכך בהתחשב בעלות ההזדמנות שנגרמה למימוש אפשרות זו במהלך המחזור האחרון.

עמק קתלין בליונטאון ללא ספק יעמוד בלחץ במהלך העלייה והוא נמצא בסיכון ממשי לקרטע אם המחירים יישארו מדוכאים מעבר לשנת 2025. עם זאת, עם תוכנית מכרה מתחדשת, מבנה הון חדש, תמיכת מחזיקי עניין בכיסים עמוקים וחופשות מס פוטנציאליות של המדינה, קתלין העמק אמור לצאת מהשפל בשוק.

אספקת נדנדה כדי לבלום כל ראלי

כמו כן, אנו מציינים ששיעור נדיב מיכולת התנופה נדחה או תופסק, תיאורטית מכסה כל עליות מחירים. קיבולת סרק באוסטרליה כוללת את פיניס, הר קטלין, נגונגג'ו, באלד היל ו-Wodgina רכבת 3. בסין יש קיבולת לפידוליט עצומה, בעוד זימבבואה מציעה קיבולת ב-Sabi Star, Bikita ו-Arcadia.

כפי שראינו במחזורים קודמים, כלכלת הפעלה מחדש דורשת בדרך כלל תקופה מתמשכת של מחירים תומכים. בשוק הנוכחי, זה ריאלי מעל 15-20 דולר לק"ג (15,000 עד 20,000 דולר לטון) ליתיום קרבונט.

להערכתנו, עד שהמחירים יהיו בעקביות ברמות הללו, ייווצרו גירעונות מבניים מספקים, שיבטלו למעשה את השפעות הנחת המחירים של הפעלה מחדש.

לסיכום, אנו רואים את שוק הליתיום בשנת 2025 ממשיך להתאים את ההיצע באמצעות קיצוצים, עיכובים בפיתוח פרויקטים, אגירה ואמצעים אחרים, בעוד ביקוש חזק מביא להקלה מתונה במחיר.

– כריסטופר וויליאמס הוא אנליסט ליתיום בשירות חיזוי מתכות הסוללות של Adamas Intelligence.

שתף את הפוסט
דילוג לתוכן