עופרת ואבץ עשויים להיות מתכות אחות גיאולוגיות אך הון השוק שלהם היה שונה מאוד בחודשים האחרונים.
בורסת מתכת לונדון (LME) אבץ לשלושה חודשים התקיימו לשיא של 20 חודשים של 3,284 דולר למדרי טון באוקטובר בגב שוק חומרי גלם הדוקים מאוד.
לעומת זאת, LME עופרת לכיוון ההפוך, נשקל על ידי הר של מלאי חילופי דברים.
הפרמיה של אבץ להוביל נמתחה ליותר מ -1,000 דולר לטון במהלך הרבעון הרביעי של 2024, הפער הרחב ביותר מאז פברואר 2023.
למרות ששתי המתכות מגיעות לרוב מאותם מוקשים, נרטיבים שונים של אספקת תת-אספקה באבץ והיצע יתר על המידה גרמו לכספים למקם בהתאם ולבסס את הפער של המחירים.
שתי המתכות יורדות בתחילת ינואר, אולם אבץ נפל קשה יותר והפרמיה להוביל חוזה ל 888.50 $ בסגירה של יום שישי.
מה שקורה ליד הסחר האחותי עשוי להיות תחרות מכוערת כאשר אספקת המכרות של אבץ מתאוששת והגלוט המוביל גדל.
לחץ אספקת אבץ
עצרת אוקטובר של אבנים הכילה אלמנט של פוקר פיקוד בשוק לונדון. המחיר על הסף היה במקביל להתכווצות חדה בתפיסות זמן, התקופה המזומנת לשלושה חודשים התלקחתה לגיבוי של 63.50 דולר לטון.
אבל זה לא אומר שמהלך המחירים לא היה מבוזבז על ידי הידוק אמיתי ברכוזי האבץ. אכן, העצרת הופעלה בחלקה על ידי פגיעה נוספת באספקה לאחר שריפות על מכרה המאה של המפיק הדרום אפריקני Sibanye Stillwater באוסטרליה.
ייצור מכרות האבץ העולמי נפל בשנה השלישית ברציפות בשנת 2024, ואילץ את ההילוך לקבל שכר טרחה נמוך יותר לעיבוד התרכז במתכת מעודנת.
טור: אבץ הפונה לאספקה, כאשר תפוקת המכרה נופלת שוב
ייצור המתכת הסינית החליק עוד לפני שקבוצה של 14 המפעילים המובילים במדינה הסכימה באוגוסט להתאים את שיעורי התפעול במטרה לשמר שוליים.
תפוקת האבץ המעודנת במדינה צנחה בכמעט 7% משנה לשנה בשנת 2024, על פי ספק הנתונים המקומי שנחאי מתכת שוק.
שיעורי ריצה סיניים נמוכים גררו את שוק האבץ העולמי לגירעון בביקוש של 33,000 טון ב -11 החודשים הראשונים של השנה, על פי ההערכה האחרונה של קבוצת המחקר הבינלאומית ואבץ (ILZSG).
מניות אבץ LME, הן רשומות והן מחוץ לחור, הגיעו לשיא של 367,000 טון באוגוסט ונפל ל -324,000 בסוף נובמבר.
להוביל גלוט
מניות LME עופרת גדלו באופן אקספוננציאלי בשנתיים האחרונות. המלאי המשולב והלא-חריפה עלה מ -29,000 טון בלבד בתחילת 2023 עד 305,000 טון בסוף נובמבר 2024.
בניית המלאי הבלתי נלאה הופרעה בקצרה רק באוגוסט 2024, כאשר סין ייבאה כמויות מתכת משמעותיות לראשונה מאז 2019.
המותג ההודי Metal היווה חלק ניכר מהגידול, חלקה של מניות LME הרשומות העולות מאפס בתחילת 2023 עד 52% בסוף 2024.
מי ידע שיש כל כך הרבה עופרת?
היקף ההגדלה של המניות תמוה, בהתחשב בכך שה- ILZSG מעריך את ההיצע והביקוש העולמי להיות כמעט מאוזן ב -11 החודשים הראשונים של 2024.
יתרה מזאת, מתיחות עופרת ראשוניות סובלות מאותו סחיטת שוליים כמו מפיקי אבץ בגלל החפיפה בפרופיל הייצור של מכרה של שתי המתכות.
הגורם הסביר ביותר לעליית המניות הוא תחום הייצור המשני האטום, המהווה יחס גבוה בהרבה של האספקה בשוק המוביל מכל מתכת תעשייתית אחרת.
לא משנה מה המקור, האופטיקה הדובית של מלאי גבוה ועולה עודדה כספים לקחת הימורים מאסיביים על מחירים נמוכים יותר. שחקני השקעה מחזיקים שיא נטו בחוזה Leme Lead.
אכפת לפער
לעומת זאת, הכספים דבקים בסיפור השור של אבץ ועדיין נטו משמעותית בחוזה האבץ של LME.
עם זאת, הנרטיב מתחיל לעבור.
אספקת מכרות האבץ מפנה פינה והיא צפויה על ידי ILZSG להתאושש מאוד השנה בזכות שילוב של מוקשים חדשים והפעלה מחדש של מתקנים סרוכים.
למרות שהייצור המכרות העולמי היה 370,000 טון נמוך יותר ב -11 החודשים הראשונים של 2024, הייצור החודשי החל לעלות בסוף השנה.
אם הזמינות המרוכזת תשתפר, צמיחת תפוקת האבץ של אבץ תחזיר את המומנטום ואת פרמיית המחסור היחסית של אבץ על עופרת מתכת אחות צריכה להיגמל.
כלומר, אם אופטיקה של שוק ההובלה לא מתדרדרת עוד יותר. אספקת מכרות אבץ רבה יותר פירושה בהכרח יותר אספקת מכרה מובילה עם פוטנציאל לבניית מניות חליפין נוספות.
אף מתכת לא מבורכת בדינמיקת ביקוש חזקה במיוחד כרגע. השימוש בעופרת נשלט על ידי הביקוש לסוללות בענף הרכב, שם רכבים חשמליים המונעים על ידי ליתיום מניעים את צמיחת המכירות. כמחצית מכל האבץ משמש בתחום הבנייה, שהוא חלש כמעט בכל מקום, במיוחד בסין.
ILZSG מעריך כי השימוש באבץ העולמי עלה בכ- 0.7% משנה לשנה בינואר-נובמבר 2024, ואילו השימוש בהובלה ירד ב -1.3%.
עם מעט התרגשות בצד הביקוש, נרטיבי האספקה ימשיכו למלא את התפקיד הדומיננטי בסחר הערך היחסי בין שתי המתכות.
אולם הקשר הגיאולוגי בין עופרת לאבץ פירושו ששניהם יושפעו מהתאוששות בייצור מוקשים השנה.
זה רק עניין שמוכיח הכי עמיד במחיר.
(הדעות המובעות כאן הן של המחבר, אנדי בית, בעל טור לרויטרס.)
(עריכה של לואיז הימים)