מיינט הרצליה

עמודה: שוק הניקל כבר לא חושש מאובדן ההיצע הרוסי

הצעתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי מוסקבה תשקול להגביל את היצוא של ניקל כנקמה על הסנקציות המערביות, התקבלה במשיכת כתפיים קולקטיבית על ידי השוק.

מחיר בורסת המתכות של לונדון (LME) לשלושה חודשים הצליח להקפיץ חלש ברמת 16,000 דולר לטון מטרי, אך המומנטום כבר דועך.

זה רחוק מפברואר 2022, כאשר רוסיה פלשה לראשונה לאוקראינה. החששות שמא מתכת מהענקית הרוסית נורילסק ניקל יוטלו סנקציות, יצרו עצרת מפלצות ב-2022 שהפכה להתמוטטות מלאה של שוק הניקל LME.

אבל שנתיים וחצי זה הרבה זמן בשוק הניקל. במקום גירעון חריף באספקה, יש כעת עודף עצום. המחירים ירדו לרמות שמאלצות הרבה מפעילים בעלי עלויות גבוהות יותר לצאת מהעסק.

אפילו הניקל המזוקק הטוהר הגבוה של נורילסק נעקר במהירות על ידי דור חדש של יצרנים סיניים ואינדונזים.

בורסת המתכת בלונדון ובורסת החוזים העתידיים של שנחאי מניות ניקל
בורסת המתכת בלונדון ובורסת החוזים העתידיים של שנחאי מניות ניקל

ממחסור…

עוד בשנת 2022, אובדן פוטנציאל של מתכת רוסית איים ליצור אסון בשרשרת האספקה ​​עבור צרכנים מערביים רבים.

לא רק שנורילסק ניקל היה שחקן משמעותי עם תפוקה שנתית של למעלה מ-200,000 טון, אלא שהניקל המעודן Class I שלו היה בעל ביקוש כבד כמוצר העיקרי להמרה לניקל סולפט בדרגת סוללה.

ההתמודדות אחר יחידות ניקל בטוהר גבוה גרמה למניות LME לרדת בהתמדה במהלך החודשים האחרונים של 2021 והטונה הזמינה הצטמצמה ל-39,000 טון בלבד עד סוף פברואר 2022.

למרות שאינדונזיה התפתחה במהירות כספקית הניקל הגדולה בעולם, הייצור במדינה עדיין היה ברובו בצורה של מוצרי ביניים כגון ברזל חזיר ניקל, שהיו מתאימים יותר לייצור נירוסטה מאשר סוללות לרכב חשמלי.

מניות ניקל LME לפי מוצא
מניות ניקל LME לפי מוצא

… לגלול

דברים השתנו בצורה דרמטית במהלך השנתיים האחרונות לאחר שהיצרנים הסיניים עשו את קפיצת העיבוד של המרת העפרות האינדונזית ברמה נמוכה יחסית למתכת מזוקקת Class I.

ה-LME רשמה חמישה מותגים חדשים של ניקל סיני כ"משלוח טוב" כנגד החוזה שלה. המותג האינדונזי הראשון אושר במאי.

ההשפעה הייתה עלייה מהירה במלאי LME, שכמעט הוכפלו מאז ינואר ל-123,726 טון. עוד 65,000 טון היו באחסון מחוץ לצוות בסוף יולי, לפי הדו"ח החודשי האחרון של LME.

הרכיב הרוסי של מניות ה-LME ב-warrant החזיק מעמד בסביבות 24,000 טון השנה, בעוד שהמלאי של המותג הסיני עלה מ-6,400 טון בסוף דצמבר ל-42,738 טון בסוף אוגוסט.

המתכת האינדונזית הראשונה החלה להגיע גם למחסני LME לאחר הרישום במאי של המותג "DX-zwdx" המיוצר על ידי PT CNGR Ding Xing New Energy. היו 3,186 טונות של מתכת אינדונזית רשומה בסוף אוגוסט.

כתוצאה מכך, מניות הבורסה העולמיות טיפסו לרמה הגבוהה ביותר שלהן מאז ספטמבר 2021 ואין סוף באופק לזרימה היומית הקרובה במחסני LME בדרום קוריאה ובטייוואן.

כאב מפיק

הצפה של עודפי ניקל גרמה למחירי LME להיסחר ברמות הנמוכות ביותר מאז תחילת 2021.

ההשפעה מחוץ לאינדונזיה הייתה רשימה מתארכת של נפגעי מחיר.

קבוצת BHP הודיעה ביולי על השעיית הפעילות במכרות ניקל ווסט שלה באוסטרליה, פעילות שפעם הוגדרה כמרכז מתכות הסוללה החדש במדינה.

היצרנית הקלדונית החדשה, Koniambo, סגרה את התנורים שלה בתחילת החודש, מכיוון שהשיחות עם קונים פוטנציאליים על חלקה של גלנקור בחברה ממשיכות להימשך.

פרויקט הניקל Ambatovy של מדגסקר, בבעלות רובה של Sumitomo Corp, הגיש זה עתה תוכנית לארגון מחדש של חובות ואנגלו אמריקן שכרה יועצים פיננסיים בניסיון להוריד את מכרות הניקל הברזילאים שלה.

נוף שוק הניקל השתנה ללא הכר מאז תחילת 2022. ועם כל כך הרבה שטיפת מתכת ברחבי העולם, מי יחמיץ את האספקה ​​הרוסית?

סערה מושלמת

נורילסק עצמה נקלעה למה שהמנכ"ל ולדימיר פוטנין תיאר כ"סערה מושלמת" של מחירים נמוכים, תשלומי ריבית גבוהים יותר על מכשירי חוב ובעיות תשלום חוצות גבולות.

הכנסות החברה ירדו ב-22% ל-5.6 מיליארד דולר במחצית הראשונה של 2024, בעוד שרווחי הליבה שלה ירדו ב-30% באותה תקופה ל-2.35 מיליארד דולר.

על הניקל שלה כבר הוטלו סנקציות בארצות הברית ובבריטניה, אם כי עדיין לא באיחוד האירופי.

נורילסק הגיבה בפיבוט לשווקים באסיה והיא מנהלת מגעים עם מספר גופים סיניים לגבי בניית בית זיקוק חדש לניקל במדינה.

אבל האם אפילו סין צריכה יותר ניקל? המדינה הפכה ליצואן נטו של ניקל מזוקק במחצית הראשונה של השנה לראשונה במאה הנוכחית.

האזהרה של פוטין לגבי מכסת היצוא לא הייתה רק לגבי ניקל. טיטניום, אורניום ויהלומים הוזכרו גם הם, והכל עם ההסתייגות המרכזית ש"אסור לנו לעשות שום דבר כדי להזיק לעצמנו".

תגובתו של ניקל לחדשות מעידה על כך שרוסיה עשויה לשקול אחת מהאפשרויות האחרות אם היא רוצה להגיב נגד המערב מבלי לפגוע ביצרנים שלה.

(הדעות המובעות כאן הן של המחבר, אנדי הום, בעל טור ברויטרס.)

(עריכה על ידי דיוויד אוונס)

שתף את הפוסט
דילוג לתוכן