היבוא העולמי של עפרות ברזל הנישאות בים עלה ב-3.6% צנוע לשיא ב-2024, אך העלייה נבעה כמעט לחלוטין על ידי סין, הקונה הגדולה בעולם של חומר הגלם העיקרי של פלדה.
היבוא העולמי של עפרות ברזל על הים עמד על 1.707 מיליארד טון ב-2024, עלייה של 60 מיליון טון מ-1.647 מיליארד ב-2023, על פי נתונים שנערכו על ידי אנליסטי הסחורות קפלר.
אבל מתוך הגידול של 60 מיליון טון, 59.1 מיליון טון היו אחראים על ידי סין, שכן היבוא שלה על הים עלה ב-4.9% ל-1.274 מיליארד טון.
המשמעות היא שהיבוא הימי של עפרות ברזל של סין יהיה בשיא ב-2024, עובדה שנראית קצת לא מתיישבת עם הירידה הצפויה בייצור הפלדה.
נתונים רשמיים הראו שתפוקת הפלדה הגולמית ב-11 החודשים הראשונים של 2024 הייתה 929.19 מיליון טון, ירידה של 2.7% לעומת התקופה המקבילה ב-2023.
בהתחשב בעובדה שחודש דצמבר היה כנראה חודש רך לייצור פלדה בהתחשב בהשבתות החורף ובביקוש עונתי נמוך יותר, סביר להניח שהתפוקה לשנה כולה תרד ב-2024 מ-2023.
אף על פי כן, ייצור הפלדה בסין יגיע לרמה של מיליארד טון לשנת 2024, המסמלת את השנה השישית ברציפות שבה הוא נמצא בסביבות הנפח הזה.
עם תפוקת הפלדה של סין למעשה שטוחה מאז 2019, השאלה עבור השוק היא מדוע צמח יבוא עפרות ברזל ב-2024.
סביר להניח שיש אלמנט כלשהו של החלפת ייצור מקומי באיכות נמוכה יותר, אבל המניעים העיקריים הם כנראה מגמת המחירים הנמוכים לאורך השנה ובנייה מחדש של המלאי.
מגמת המחיר
מחירם של חוזי עפרות ברזל שנסחרו בבורסה של סינגפור הגיע לשיא של 2024 בתחילת השנה, והגיע ל-143.60 דולר לטון ב-3 בינואר.
לאחר מכן הם ירדו לשפל של 91.10 דולר לטון עד 10 בספטמבר, לפני שהתאוששו וסיימו את השנה ב-103.61 דולר.
אבל הירידה של 28% במהלך השנה הספיקה ככל הנראה כדי לגרום למפעלי הפלדה והסוחרים הסיניים להגדיל את הרכישות, במיוחד במחצית השנייה של השנה כשהמחירים היו נמוכים יותר מאשר במחצית הראשונה.
למחיר התחלה רכה לשנת 2025, ירד ל-97.36 דולר לטון ביום רביעי.
הירידה הזו מונעת יותר מהרגשות, לאור דאגות לגבי מדיניות הסחר של הממשל האמריקני הנכנס תחת הנשיא הנבחר דונלד טראמפ, עם איום של מכסים של עד 60% תלויים על תעשיות עתירות פלדה כמו ייצור.
סין גם בונה מחדש את המלאי, כאשר מלאי הנמל מנוטר על ידי יועצי SteelHome הסתיים בשנה שעברה ב-146.85 מיליון טון, לעומת 114.5 מיליון בסוף 2023.
הרווח הזה של 32.4 מיליון טון הוא קצת יותר ממחצית מהגידול הכולל ביבוא ימי, מה שמדגיש את המשמעות של בניית מלאי לביקוש עפרות הברזל של סין ב-2024.
התחזית עבור מגזרי עפרות הברזל והפלדה של סין מעיבה על ידי חוסר הוודאות לגבי המדיניות הממשית שממשל טראמפ החדש יישם, וכיצד סין ומדינות מושפעות אחרות יגיבו.
כמו שווקי סחורות אחרים, עפרות הברזל נמצאות ברובן במצב של המתנה לקראת חזרתו של טראמפ לתפקיד ב-20 בינואר.
אירופה, המזרח התיכון
אותן אי ודאויות יכבידו גם על הביקוש לעפרות ברזל מחוץ לסין, אך ישנן כמה מגמות מבוססות שצפויות להימשך.
הביקוש במדינות המפותחות של אירופה צפוי להמשיך להתרכך, לאחר שהיבוא ב-2024 ירד ל-85.12 מיליון טון מ-88.40 מיליון ב-2023, כאשר חלק ניכר מהירידה מתרכז בבריטניה.
יפן, היבואנית השנייה בגודלה בעולם, ראתה גם ירידה עם 2024 כניסות ימיות שהגיעו ל-88.19 מיליון טון, ירידה מ-98.71 מיליון בשנה הקודמת.
קיזוז את היבוא הנמוך באירופה וביפן היו עליות בקונים קטנים יותר, במיוחד אלו במזרח התיכון ובצפון אפריקה.
בסך הכל, בעוד שהרכב הביקוש לברזל מסין לשעבר משתנה, סביר להניח שהנפחים יישארו פחות או יותר יציבים, כאשר ההסתייגות של מדיניות טראמפ משפיעה רק על הצמיחה העולמית.
(הדעות כאן הן של המחבר, קלייד ראסל, בעל טור ברויטרס.)
(עריכה על ידי ג'יימי פריד)