סין, יבואנית הפחם הבכירה בעולם, קנתה פחות פחם רוסי ב-2024, תוך הגדלה של רכישות מספקים מרכזיים אחרים, בראשות אוסטרליה, במהלך שנת שיא ביבוא פחם, כך הראו נתוני המכס ביום שני.
רכישות על ידי סין בשנה שעברה הגיעו לשיא כל הזמנים של 547.2 מיליון טון, או שיא של 41% מהפחם הנסחר בעולם, על פי מחקר LSEG, מה שהעניק לסין כוח תמחור מוגבר בשווקים הבינלאומיים.
הביקוש הסיני מסייע לתמוך במחירים ברמות שלפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA), גבוהות ב-50% מהממוצע בתקופת 2017-19.
בשנה שעברה, היבוא מהספקית המובילה אינדונזיה עלה ב-8% ל-236.99 מיליון טון, אם כי זה פיגר את הצמיחה הכוללת של 14.4% ביבוא הפחם.
בעוד שרוסיה נותרה ספקית הפחם מספר 2 של סין, היא הייתה היצרנית המרכזית היחידה שהמשלוחים שלה לסין ירדו ב-2024. היבוא הסיני מרוסיה ירד ב-7% מרמות 2023 ל-93.86 מיליון טון.
אנליסטים ב-Galaxy Futures אמרו כי תעשיית הפחם של רוסיה מתמודדת עם עלויות ייצור גבוהות יותר מהמתחרות, בנוסף לבעיות בקיבולת הרכבות שהעלו את תעריפי ההובלה של הפחם. בגלל יכולת ההובלה המוגבלת, הרכבת בחרה לתעדף הובלה של סחורות בעלות ערך גבוה יותר על פני פחם, אמרו האנליסטים.
גם מחירי הפחם הבינלאומיים ירדו ב-2024 לעומת שנה קודם לכן, מה שהקשה על חלק ממכרות הפחם הרוסיים להרוויח, והמשלוחים הוכבו עוד יותר על ידי סנקציות, מכסי יבוא שהוחזרו על ידי סין ומכסי ייצוא מקומיים.
לעומת זאת, היצואנים האוסטרליים היו הנהנים הגדולים ביותר מייבוא השיא. היבוא מאוסטרליה זינק ב-59% לעומת השנה ל-83.24 מיליון טון, ועבר את הרמה ב-2020, השנה המלאה האחרונה לפני שסין שמה איסור בלתי רשמי על יבוא פחם אוסטרלי.
סין ייבאה 77.51 מיליון טונות של פחם אוסטרלי ב-2020, ואז כמעט לא קנתה ב-2021 וב-2022. היא הסירה את ההגבלות על פחם בינואר 2023 על רקע התחממות יחסי בייג'ין-קנברה שהובילה גם לחידוש הסחר בשעורה ויין.
גם יבוא הפחם המונגולי על ידי סין עלה ב-19% ל-82.82 מיליון טון בגלל שיפור התשתיות חוצות הגבולות, אך הוא עקפה בקושי על ידי אוסטרליה וירד למקום הרביעי.