הכלכלה השנייה בגודלה בעולם מובילה את מעבר האנרגיה והיא בדרך למקור מחצית מהכוח שלה מאנרגיה דלת פחמן, כולל הידרו, שמש, רוח, גרעין ואחסון אנרגיה עד 2028, על פי ייעוץ משאבים ווד מקנזי.
"מעולם לא ראה העולם את קצב הצמיחה או הטרנספורמציה של מערכת אנרגיה שסין משיגה כעת", כתב בדו"ח מלקום פורבס-קייבל, סגן נשיא ווד מקנזי במעלה הזרם וייעוץ לניהול פחמן. "עד 2025, קיבולת השמש והרוח המותקנת של סין תעלה על זו של אירופה וצפון אמריקה".
המדינה מוחצת את התחרות הגלובלית שלה גם בתחום התחבורה. כלי רכב חשמליים עם סוללות (BEV) יהוו כשני שלישים ממכירות מכוניות הנוסעים בסין עד 2034 ואחוז זה גדל ל-89% אם נכללים רכבים חשמליים היברידיים.
מכוניות BEV צפויות לצמוח ב-8% בשנה עד 2030, בעוד שמכירות רכבי מנוע בעירה פנימית (ICE) צפויות לרדת ב-11% מדי שנה, לפי חברת הייעוץ.
"הצמיחה יוצאת הדופן הזו של תעשיית הרכב הסיני EV משנה את השוק המקומי וזרמת לשוק העולמי", כותבת פורבס-קייבל.
חובות האיחוד האירופי על כלי רכב סיניים
נתח השוק ההולך וגדל של סין בשוק ה-EV של אירופה היה נקודת הבזק ביחסי הסחר בין בריסל לבייג'ין. באוקטובר, הנציבות האירופית, המפקחת על מדיניות הסחר של האיחוד האירופי, העלתה את המכסים על רכבי רכב חשמליים שנבנו בסין ל-45.3%. התעריפים נעים בין 7.8% עבור טסלה שנבנתה בסין ל-35.3% עבור רכבי EV שנבנו על ידי SAIC Motor בבעלות המדינה.
המסים הם מעבר למכס המכוניות הסטנדרטי של האיחוד האירופי בשיעור של 10%, ובעקבות בדיקה נגד סובסידיות בשנה שעברה, שמצאה שהסובסידיות הסיניות ליצרניות רכב מקומיות כללו קרקע זולה למפעלים, מחירים נמוכים יותר לליתיום וסוללות המיוצרות על ידי מפעלים בבעלות המדינה ומס והפסקות מימון מבנקים ממלכתיים. הסובסידיות סייעו ליצרניות EV סיניות לחתור ביריבותיהן באירופה.
נתח השוק של כלי רכב חשמליים מהמותג הסיני באיחוד האירופי הגיע ל-27.2% ברבעון השני של השנה, עלייה מ-25.4% ברבעון הרביעי של 2023 ו-25.4% ברבעון הרביעי של 2022, על פי נתוני יבוא על אתר האינטרנט של הנציבות האירופית.
מערביים נאבקים
הגברת התחרות מצד יצרניות הרכב הסיניות מפחיתה את המכירות של היריבה המערבית טסלה. בנובמבר צנחו המכירות של טסלה בסין ב-4.3% משנה לשנה ל-78,856. לעומת זאת, BYD, יצרנית רכב סינית בבעלות פרטית, מכרה 504,003 מכוניות באותו חודש.
יצרניות רכב זרות אחרות בסין מרגישות את הקושי. בהגשת ניירות ערך ב-4 בדצמבר, יצרנית הרכב של דטרויט, ג'נרל מוטורס, אמרה כי "אתגרי שוק ותנאים תחרותיים" בסין יגרמו להפחתה של 2.6 עד 2.9 מיליארד דולר של שווי חלקה בשותפויות עם SAIC Motor הסינית.
סינים מעדיפים מותגים מקומיים
היכולת של סין לייצר רכבי EV זולים יותר אך מתקדמים טכנולוגית דוחפת יותר צרכנים מקומיים למותגים תוצרת בית כמו BYD ו-Geely, אומרים מומחים.
"הצלחתה של סין בייצור מכוניות EV התאפיינה ביחס עלות לאיכות שהתחרות מתקשה להשוות", אמר פורבס-קייבל של ווד מקנזי.
בפודקאסט האחרון של וול סטריט ג'ורנל, אמרית רמקומאר, שמסקרת את מגזרי הרכב והטכנולוגיה בעיתון, ציינה שמה שתהיה ההשפעה מהתחרות מיצרניות EV סיניות היא "שאלת המיליון, מיליארד, טריליון, דולר".
"הרבה מה-EVS הסיניים, אומרים משקיעים ומנהלים, עדיפים במובנים רבים, והם עולים חלק קטן ממה שעלות רכבי החשמל בארה"ב ובאירופה", ציין. "אתה יכול לקחת בחשבון את התעריפים, אבל אפילו עם התעריפים, המכוניות הסיניות עדיין עשויות להיות פחות עלות תחרותיות, וזה מטריד את הדעת.
חברות כמו BYD, CATL, הן המובילות בעולם בתחום. ומה שאנשים רבים מודאגים ממנו הוא שאם ארה"ב תופס את המושב האחורי בתעשיית החשמל ולא תתעדף את התחום הזה בארבע השנים הקרובות, ההובלה של סין תגדל עוד יותר".
גם מנהיג כוח נקי
על פי הניתוח של ווד מקנזי, מקורות חשמל דלי פחמן יספקו מחצית מייצור החשמל של סין עד 2029 והשמש והרוח יעלו על הכוח הפחמי עד 2037.
"השינוי המהיר הזה מונע מאסטרטגיה ארוכת טווח של אבטחת אנרגיה ושחרור פחמן, התומכת בהתרחבות המהירה של שוק החשמל", אמר פורבס-קייבל. "בחמש השנים האחרונות, הגידול השנתי בביקוש להספק היה 6% ועד 2030, התחזית היא של 5%. הצמיחה הזו מונעת על ידי מדיניות ממשלתית חזקה, תמיכה בתעשייה, חשמול, ייצור היי-טק, מרכזי נתונים וביקוש חזק למגורים ולמסחר".
"המהפכה התעשייתית הרביעית"
סין מבינה שהגדלת ייצור החשמל שלה היא המפתח לבניית התשתית הנדרשת לכלכלה החדשה ודורשת למרכזי נתונים נוספים הדרושים לתמיכה בכל דבר, החל מבינה מלאכותית ועד מחשוב ענן וביג דאטה, הוסיפה פורבס-קייבל. דרישות אחרות יגיעו מקלינטק, מוליכים למחצה, סוללות, ציוד אנרגיה מתחדשת וחשמול.
היריבות חייבות להתגבר
"הגדלת תפוקת הכוח היא בסיסית להצלחת הכלכלה החדשה", המשיך. "האתגר לעמוד בדרישות הכוח של צמיחת היי-טק אינו ייחודי לארה"ב, אלא מכריע אם המדינה רוצה לשמור על מובילותה בתחום הטכנולוגיה הדיגיטלית על רקע התחרות הגוברת מצד סין, שהוכיחה יכולת שאין שני לה לשוק מהיר. התרחבות וצמיחה כלכלית".