מנכ"ל Northvolt, פיטר קרלסון, התפטר 24 שעות בלבד לאחר שיצרנית הסוללות השוודית הגישה בקשה להגנה מפני פשיטת רגל של פרק 11 בארה"ב, במכה קשה לשאיפות החשמול של אירופה.
קרלסון, שהקים את Northvolt ב-2016 ומאז מנהל אותה, יזוז הצידה בתוקף מיידי, כך מסרה החברה ביום שישי. הוא יישאר בדירקטוריון וישמש כיועץ בכיר בעוד שמנהלת הכספים הראשית, פיה אלטונן-פורסל, תיכנס לתפקיד המנכ"ל הזמני. היא תפקח על הפעילות של Northvolt, הכוללת כ-6,600 עובדים בשבע מדינות.
הגשת פשיטת הרגל באה בעקבות חודשים של עומס פיננסי על Northvolt, עד לאחרונה הפוסטר של המאמצים של אירופה לבנות תעשיית סוללות EV.
קרלסון הודה שלחברה יש רק מספיק מזומנים כדי לקיים את הפעילות למשך שבוע נוסף. הוא גם אמר כי בעוד שהחברה שבסיסה בשטוקהולם השיגה חבילת מימון של 100 מיליון דולר כדי לתמוך בה בתהליך פשיטת הרגל, היא תצטרך בין מיליארד דולר ל-1.2 מיליארד דולר כדי לייצב את הכספים שלה.
"היום מציין שלב חדש ומשמעותי עבור Northvolt כמו גם עבורי באופן אישי", הודה קרלסון, והוסיף כי המהלך של פשיטת רגל מרצון יאפשר לנורת'וולט לארגן מחדש את החוב שלה, לצמצם את עסקיה ולהבטיח בסיס בר-קיימא להמשך פעילותה.
הוא ציין כי Northvolt Ett, מפעל הדגל של החברה לסוללות בצפון שוודיה, כמו גם Northvolt Labs, ימשיכו לפעול כרגיל במהלך תהליך הארגון מחדש, שצפוי להסתיים ברבעון הראשון של 2025.
נפילה מהירה
נורת'וולט הוכרז בעבר כאבן היסוד של הדחיפה של אירופה ליצרני טסלה ויצרני EV סיניים בתעשיית הסוללות המתפתחת. החברה ייצרה תאי סוללת ליתיום-יון, נתרן-יון וליתיום-מתכת והשיגה חוזים משמעותיים עם יצרניות רכב גדולות, כולל פולקסווגן.
הונה של יצרנית הסוללות החל לדשדש על רקע ירידה בביקוש העולמי לרכבי רכב חשמליים מוקדם יותר השנה. נורת'וולט נרתמה ליישם צעדים לצמצום עלויות, למשוך השקעות חדשות ולהגיש בקשה למענקים ממשלתיים, אך מאמצים אלה נכשלו.
בשנת 2022, החברה שנוצרה על ידי שני בכירים לשעבר בטסלה חשפה תוכניות לבניית מפעל ג'יגה שני בשוודיה, המכונה Northvolt Fem, אשר נועד בתחילה לייצר תאי סוללה וחומרי קתודה פעילים. עד שנת 2023, הפרויקט בוטל בשל אילוצים כספיים. המאמצים להביא את החברה לציבור גם נתקעו, כאשר תוכניות להנפקה ראשונית, שנועדה במקור ל-2023 או לתחילת 2024, נגנזו ללא הגבלת זמן.
המוטו של נורת'וולט, "עשה נפט להיסטוריה", תפס את החזון השאפתני שהניע אותו לחזית תנועת האנרגיה הירוקה של אירופה. עם זאת, חוסר היכולת שלה לנווט את האתגרים של הגדלה של הייצור ושמירה על הבריאות הפיננסית גבתה מחיר מהמאזן שלה.
הצרות הפיננסיות שלה הגיעו למוקד חד ביולי, כשדיווחה שההפסד התפעולי שלה גדל יותר מפי שלושה ב-2022 והגיע ל-1.03 מיליארד דולר, בעוד שההכנסות נרשמו עלייה מתונה בלבד ל-128 מיליון דולר.
קשיי החברה הסלימו לאורך הקיץ. באוגוסט היא סגרה את חברת הבת האמריקאית Cuberg, והעבירה את פעילות המחקר והפיתוח שלה מקליפורניה לשוודיה.
חודש לאחר מכן, היא הודיעה על עיכובים במפעלי סוללות מתוכננים בקנדה ובגרמניה, יחד עם צמצום כוח העבודה העולמי של 20% וקיצוץ של 25% בצוות השוודי שלה.
אתגרי הייצור החריפו עוד יותר את הבעיות של Northvolt. החברה נאבקה בעקביות לעמוד ביעדי ייצור תאי הסוללה השבועיים שלה, מה שתרם לאובדן חוזה אספקה של 2.1 מיליארד דולר עם BMW ביוני.
למרות הכישלונות שלה, Northvolt שמרה על נוכחות משמעותית בשוק סוללות EV. התאים שלה משמשים את יצרניות הרכב הגדולות, כולל פורשה ואאודי, ולאחרונה היא פיתחה ערכת סוללות עם תוחלת חיים של 1.5 מיליון ק"מ. עבור משאיות וטרקטורים חשמליים של סקניה.