מכסות הייצוא של קונגו הציתו אש מתחת למחירי הקובלט וההוצאה על חומרי הסוללה עלתה ב-43% משנה לשנה למרות החסכון המתמשך.
עלייה בהיצע מקונגו, האחראית ל-80% מתפוקת הקובלט בעולם, יחד עם ביקוש לקירור משוק הרכבים החשמליים, הביאו לירידה במחירי הקובלט לשפל היסטורי בתחילת 2025.
ייצור הנחושת ב-DRC עלה בשנה שעברה בכמעט 40%, אך בשבוע שעבר החלה קינשאסה ליישם מערכת מכסות שתחליף את האיסור שהוכרז בפברואר. נפחי בסיס מותרים של 87,000 טון בשנה הם כמחצית היצוא הכולל שנרשם ב-2024.
המחיר של קובלט סולפט הנכנס לשרשרת אספקת סוללות EV בסין נסחר כעת ביותר מ-120% בהשוואה לתחילת השנה בממוצע של 7,775 דולר לטון בספטמבר (עדיין לא מתקרב לשיא 2022 של 19,000 דולר לטון).
המכרז בוטל
מחירי הקובלט ככל הנראה יישארו גבוהים ועשויים לעלות עוד יותר במסגרת תכנית המכסות שהוקמה ל-2026 ו-2027. זה היה משחק חלק בכך שמשרד המלחמה האמריקאי ביטל מכרז של 500 מיליון דולר לאגירת המתכת. מנכ"ל יצרנית הקובלט מספר אחת בעולם, קבוצת CMOC הסינית, הזהיר בשבוע שעבר כי קובלט ברמות אלו עלול להוביל להרס והחלפה של דרישה, למרות שזו מגמה ארוכת שנים עבור משתמשי קובלט.
צריכת הקובלט בסוללות EV עקפה מקורות ביקוש אחרים כמו תעופה וחלל לפני מספר שנים וההשפעה של אסטרטגיית DRC במורד הזרם הייתה מהירה.
הנתונים העדכניים ביותר של יועצי המחקר מטורונטו, Adamas Intelligence, העוקבים אחר פריסת מתכת EV סוללת EV בשילוב עם מחירים חודשיים מראים שגודל שוק הקובלט של הסוללות בספטמבר הסתכם ב-227.7 מיליון דולר. זה הערך הגבוה ביותר מאז דצמבר 2022, ועלה רק ב-111% משנה לשנה ו-32% מחודש לחודש.

עד כה השנה הערך של טונות הקובלט המותקנות בסוללות EV מסתכם ב-1.1 מיליארד דולר, עלייה של 43% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הערך הממוצע המשוקלל של המכירות של הקובלט הכלול בסוללות EV הגיע ל-73 דולר לרכב, לעומת פחות מ-40 דולר בתחילת השנה.
יש לזכור שהטונה המותקנת אינה לוקחת בחשבון הפסדים כלשהם במהלך עיבוד, המרה כימית או גרוטאות ייצור סוללות (לעיתים קרובות גם באחוזים דו ספרתיים), כך שהטונות וההכנסות הנדרשות גבוהות יותר בפתח המכרה.
חסכון
התפנית בהון מגיעה למרות חסכון ארוכות שנים על ידי יצרני סוללות EV והעלייה של סוללות LFP או ליתיום ברזל פוספט. דגמים המצוידים בסוללות LFP מהווים כעת יותר מ-40% ממכירות EV העולמיות, גם כאשר הם כוללים היברידיות קונבנציונליות שבהן שולטות ערכות הכוח של ניקל מתכת הידריד. בנטרול מכוניות רכב, מספר רכבי החשמל שנמכרו השנה ללא ניקל, קובלט או מנגן עולה ל-55%.
ה-10 המובילים כולל שלושה מותגים סיניים בלבד, אינדיקציה לאחיזה של LFP בשוק רכבי החשמל הגדול בעולם במייל של מדינה.
יצרנית הרכב המובילה המבוססת על הוצאות קובלט היא פולקסווגן ב-150.5 מיליון דולר. פולקסווגן, והמותגים הרבים שלה כולל אאודי, סקודה, קופרה ופורשה, עוברת שנת פגוש עם מכירות חשמליות והיברידיות מלאות שעליהן ב-45% משנה לשנה במשך שמונת החודשים הראשונים של 2025. העובדה שהיא נמצאת בראש טבלאות ההוצאות על קובלט מעידה על הסתמכותה הרבה על NCM (ניקל-קובלט-מנגן) בהשוואה לכימיה של סוללות מתחרות.
מספר שתיים ג'ילי, המחזיקה בין היתר במותגים וולוו ופולסטאר, הוציאה 106.2 מיליון דולר במהלך שמונת החודשים הראשונים של השנה, זינוק של 19%, בעוד שההוצאות של טסלה גדלו ב-31% משנה לשנה ל-94.1 מיליון דולר.
טסלה הציגה לראשונה את סוללות ה-LFP למערך שלה בשנת 2020, וכעת 44% מחבילות הסוללות של טסלה יוצאות לכבישים בפעם הראשונה השנה עם הקתודה הזו. זה עוזר להסביר מדוע יצרנית הרכב יושבת במקום השלישי עבור קובלט, בעודה עומדת בעקביות בראש הטבלאות עבור צריכת מתכת סוללה כוללת.
אדון LFP
הוצאות בולטים נוספים כוללים את BMW Group (עלייה של 47% ל-61.6 מיליון דולר) ואת המתחרה מרצדס בנץ ב-49.7 מיליון דולר, זינוק של 37% בהשוואה לשנה שעברה. LFP נעדר מתיק ה-EV של שני מותגי היוקרה הגרמניים. NCM היא עדיין הסוללה המועדפת עבור דגמים מתקדמים וספורטיביים, אך LFP אכלה את נתח השוק של NCM גם בקטעים אלו, כאשר BMW הציגה את הטכנולוגיה ברכבי ה-Nue Klasse EV הקרובים שלה, המתוכננים לצאת למכירה בשנה הבאה.
בולט בהיעדרו הוא BYD, יצרנית EV מספר אחת בעולם. החברה שבסיסה בשנג'ן עברה למגוון דגמי ה-LFP כשהציגה את ערכות הסוללות שלה ב-Blade בשנת 2020, והעניקה לה יתרון על פני היריבים בשוק החותך בסין וטביעת הצמיגים המתרחבת שלה בשאר העולם. מכיוון שגם מחירי הליתיום מראים סימני חיים, יתרון העלות של BYD יישחק במהלך החודשים הקרובים.
Blade Runners: כיצד סוללות LFP החזירו את שווקי המתכת של EV לכדור הארץ
-
לַחֲלוֹק
-
-
חדשות נוספות

משקיע כרייה אומר שארצות הברית חייבת להוציא יותר מסין על מינרלים קריטיים
ממשלות מערביות עדיין נעות לאט מדי באבטחת אספקת ליתיום, אדמה נדירה וחומרים אחרים, אומר בריאן מנל, ראש TechMet Ltd.
21 באוקטובר 2025 | 08:32 בבוקר
{{ commodity.name }}
{{ post.title }}
{{ post.excerpt }}
{{ post.date }}
הערות
לא נמצאו הערות.