ניו דלהי: עבור רוכשי בתים המתמודדים עם בעיות כמו עיכובים בבנייה, בנייה לא תקינה או חיובים נסתרים במכירת דירות, כלב השמירה על הגנת הצרכן של הודו מוכן לקחת את החיבוקים בשמם.
הרשות המרכזית להגנת הצרכן בהודו מתכננת לשתף פעולה עם רשות הפיקוח על הנדל"ן (Rera) כדי לעזור לרוכשי בתים להגיש תלונות, לבקש פיצויים ולטפל בחוזים לא הוגנים עם יזמים, על פי שני גורמים שמכירים את התוכניות של CCPA.
CCPA מתכננת לטפל בבעיות כמו עיכובים בהשגת נכסים, מכשירי חשמל ביתיים פגומים שסופקו על ידי יזמים ובעיות הקשורות להלוואות לבית, אמר אחד מהם.
כלב השמירה על הצרכנים יסייע גם במעקב אחר פלטפורמות מכירות והשכרה מקוונות של נכסים כדי להבטיח רישומים מדויקים ותוכניות לנקוט בפעולה נגד פרסומות כוזבות או הונאות, הוסיף הפקיד.
"ה-CCPA מוקדש להגנה על זכויות הצרכן. במקרים בהם יש הפרת אמונים או ליקוי בשירות, CCPA תתערב לשמירה על האינטרסים של הצרכנים", אמר הבכיר השני. שניהם סירבו להזדהות.
התוכנית של CCPA מקבלת משמעות מכיוון שתעשיית הנדל"ן בהודו צפויה לצמוח מ-200 מיליארד דולר ב-2021 ל-1 טריליון דולר עד 2030, על פי דו"ח משותף של המועצה הלאומית לפיתוח נדל"ן ו-EY.
אבל גם כשמגזר הנדל"ן בהודו פורח, רוכשי בתים נתונים לרוב לחסדי היזמים. ררה, שהוקמה ב-2017, אמנם מתערבת למען רוכשי דירות אך לא הצליחה לרסן יזמים שגויים משתי סיבות עיקריות: אין לה סמכות לאכוף את הצווים שלה, ויזמים יכולים לערער על החלטותיה בבית משפט גבוה יותר. , מה שמוביל לעיכובים נוספים.
Manoj Gaur, יו"ר ומנהל של חברת הנדל"ן Gaursons India Pvt. בע"מ, אינה בעד התערבות CCPA בתחום הנדל"ן. "ררה מטפלת ביעילות בחששות בשוק הנדל"ן, מה שהופך פיקוח נוסף למיותר", אמר גאור, שהוא גם יו"ר איגודי הנדל"ן של הודו (Credai).
עם זאת, הפקיד השני שהוזכר לעיל, אמר של-CCPA "אין כוונה לגבור על סמכותו של כל גוף רגולטורי קיים".
"זה יתערב רק כאשר הצרכנים לא יצליחו לפתור את התלונות שלהם באמצעות המנגנונים שנקבעו. בנוסף, CCPA תבטיח שמפתחים יחזירו את הכסף ששילמו הצרכנים אם לא יעמדו בהתחייבויותיהם כפי שהובטח", אמר הפקיד.
המחלקה לענייני צרכנות, במסגרתה פועלת CCPA, לא השיבה לשאלות שנשלחו בדוא"ל ב-31 בדצמבר.
קרא גם | האם ררה באמת שירתה את מטרתה?
שכבת הגנה שנייה
CCPA, שהחלה את פעילותה בשנת 2020, נחלשה לאחרונה, ומשכה יצרניות רכב חשמליות, מרכזי אימון, פלטפורמות להזמנת נסיעות, שווקים מקוונים, יצרני מוצרים בני קיימא, משפיענים וסלבריטאים על הטעיה או הטעיה לצרכנים.
על פי סעיף 10 של חוק הגנת הצרכן 2019, הרגולטור יכול להגיש תלונות בשם צרכנים מושפעים או לנקוט בפעולה כדי לשמור על זכויותיהם באופן קולקטיבי על ידי ניהול תובענות ייצוגיות כדי לטפל בתלונות צרכניות נרחבות. (תובענה ייצוגית היא תביעה המייצגת אדם אחד או יותר עם תביעות או תלונות דומות נגד צד).
ל-CCPA יש גם סמכות לאפשר למנהל כללי, לפקיד מורשה או לכונס מחוזי לחקור מקרים הכרוכים בהפרות של זכויות צרכן, שיטות סחר בלתי הוגנים ופרסומות כוזבות או מטעות, כמתואר בסעיף 22 של חוק הגנת הצרכן 2019 הוא יכול גם להורות על פעולות חיפוש ותפיסה לאיסוף ראיות.
אבל חוק הגנת הצרכן 2019 שלפיו הוקמה CCPA מאפשר לה להטיל עונשים של עד ₹50 לאך בגין הפרות של זכויות צרכנים – מה שאולי לא מספיק מרתיע למפרים.
חוץ מזה, ניתן לערער על צווים של CCPA בבתי משפט לצרכנים – מה שעלול להוביל להליך משפטי ארוך, שלמרבה האירוניה, כלב השמירה על הצרכנים נועד לעזור לצרכנים להימנע מלכתחילה.
קרא גם | גיבור על מינוס שכמייה: CCPA רוצה להגן על צרכנים הודים אבל ידיה כבולות
עם זאת, מומחים לקידום זכויות צרכן מקווים שתוכניות ה-CCPA להשתכשך במגזר הנדל"ן יסייעו לשמור טוב יותר על זכויות הצרכנים.
"ההחלטה של CCPA לטפל באופן אקטיבי בבעיות עימן מתמודדים רוכשי דירות היא צעד קריטי לקראת טיפוח מגזר נדל"ן שקוף ואחראי יותר", אמר אשים סניאל, מנכ"ל Consumer Voice. "בשיתוף פעולה עם ררה, יוזמה זו תעצים את הצרכנים ותאפשר להם לבקש פיצוי על שיטות עבודה לא הוגנות, לדרוש פיצויים ולאתגר חוזים נצלניים".
מאניש ק.שובהאי, שותף במשרדי החוק, אמר שזה יספק שכבת הגנה נוספת לרוכשי הדירות. "CCPA עשויה גם להכיר באופן עצמאי במקרים של חוסר בשירותים ולפעול על פיהם לטובת האינטרס הגדול יותר של הצרכנים", הוסיף.
קרא גם | מנטה מסביר: מדוע תובענות ייצוגיות מתגברות בהודו?