מיינט הרצליה

יצרניות רכב מודאגות דוהרות לנצח את תאריך היעד של כדור הארץ הנדירים של סין

יצרניות רכב גלובליות סורקות את כדור הארץ אחר כדורי אדמה נדירים מכריעים לקראת פיקוח היצוא הסיני הממשמש ובא, כשבכירים חוששים שהם עלולים להוביל למחסור בחלקים ולסגירת מפעלים.

מגנטים נדירים של כדור הארץ מפעילים מנועים בחלקי רכב כמו מראות צד, רמקולים, משאבות שמן, מגבים וחיישני דליפת דלק ובלימה. הם ממלאים תפקיד גדול עוד יותר ברכבי EV.

בעוד שעסקה בין ארה"ב לסין הסיטה איום באספקה, המלאים התרוקנו בעקבות הגבלות דומות מוקדם יותר השנה, בעוד בייג'ין גם הקשתה על קבלת רישיונות יצוא.

מאז הרחיבה סין באופן דרמטי את גבולות הייצוא, כאשר חברות מתמודדות עם מחסור באספקה ​​עולמית.

חברת הייעוץ AlixPartners מעריכה שסין שולטת בעד 70% מהכרייה העולמית של אדמה נדירה, 85% מיכולת הזיקוק וכ-90% מייצור סגסוגת מתכת ומגנטים של עפרונות נדירים.

רשימת בקרת היצוא הסינית החדשה כוללת אלמנטים כמו איטרביום, הולמיום ואירופיום, המשמשים גם לייצור מכוניות.

"המצב מתוח מאוד", אמרה נאדין ראג'נר, מנכ"לית ספקית אבקות המתכת הגרמנית NMD, והוסיפה שלקוחות רוצים להשיג אדמה נדירה מכל מקום מלבד סין.

כחלק מהמאמצים להתמודד עם הדומיננטיות הסינית, ביום שני הנשיא דונלד טראמפ וראש ממשלת אוסטרליה אנתוני חתמו על הסכם מינרלים קריטי הכולל השקעות אמריקאיות בפרויקטים של כריית עפר נדירים באוסטרליה.

Rajner של NMD אמר שלמרות שיש הרבה כדורי אדמה נדירים זמינים במדינות כמו שוודיה, אין להם את המכרות או יכולת הזיקוק כדי להפוך אותם לשימושים. ולגבי כדורי אדמה נדירים כבדים, סין שולטת ב-99.8% מיכולת הזיקוק העולמית, מה שהופך את המקורות החלופיים לזניחים.

"אנחנו די אזלו ויש לנו מלאי מוגבל", אמר רג'נר.

ניתן למחזר אדמה נדירה ממכוניות ישנות, אבל התעשייה הזו נמצאת בחיתוליה. Neutral, חברה הנתמכת על ידי רנו, ממחזרת כיום אדמה נדירה מ-400,000 מכוניות בשנה בצרפת ויש לה חוזים עם 15 מותגים באירופה.

אבל "האתגר הוא להגדיל את הפעילויות האלה", אמר מנכ"ל Neutral, ז'אן-פיליפ באהואוד.

"כבר התרוקן"

גם אם ספקים סיניים יוכלו למלא הזמנות חדשות לפני כניסת פיקוח היצוא של 8 בנובמבר לתוקף, המסע בים לאירופה יכול להימשך 45 ימים והאיום של צוואר בקבוק נדיר של כדור הארץ הוא בין כמה כאבי ראש שעומדים בפני תעשיית הרכב.

סין גם הטילה הגבלות יצוא על סוללות ליתיום-יון וחומרי סוללה, מה שעורר חששות לגבי אספקת חלקים לכלי רכב חשמליים.

ובשבוע שעבר, סכסוך על קניין רוחני בין סין להולנד בהשתתפות יצרנית השבבים ההולנדית Nexperia, עורר חשש מסגירת מפעלים מכיוון שהיא מספקת כמות גדולה של חלקי מכוניות ורכיבים.

גם יצרניות הרכב מתמודדות עם האתגר של התעריפים בארה"ב וצפויות לפרט את העלויות ברווחיהן ברבעון השלישי.

אבל אחיזתה של סין בתעשייה באמצעות שליטתה בכדורי אדמה נדירים היא בין הבעיות הקשות ביותר.

גבולות האדמה הנדירים של סין מסכנים את תעשיית הרכב באירופה, אומר הלובי האיטלקי


"הם יכולים לסגור אותנו בעוד חודשיים, את כל תעשיית הרכב", אמר ריאן גרים, סגן נשיא קבוצת טויוטה מוטור בצפון אמריקה לפיתוח ספקי רכש.

ברונו גאהרי, נשיא צרפת, בנלוקס, מערב ודרום אירופה בספק בוש, אמר כי הוא מצפה שתעשיית הרכב "תגדל מלאי של כדורי אדמה נדירים" לפני המועד האחרון.

אבל בכיר בספק מגנטים ליונדאי אמר שבעוד שבנתה מלאי מוקדם יותר השנה, "רובם כבר אזלו" והאספקה ​​דקה.

כמה יצואניות אדמה נדירות סיניות קיבלו דחף של הזמנות מלקוחות מעבר לים מיד לאחר הכרזת בקרות ייצוא חדשות ב-9 באוקטובר, אמרו שלושה מקורות בתעשייה. רויטרס.

מנועים נדירים ללא אדמה

יצרניות הרכב נוקטות בצעדים כדי להפחית את הסתמכותן.

חלק כמו ג'נרל מוטורס וספקים גדולים כמו ZF ו-BorgWarner מפתחים מנועי EV עם תכולת אדמה נדירה נמוכה עד אפס, בעוד שב.מ.וו ורנו ייצרו מנועים נדירים ללא אדמה.

Monumo השתמשה בבינה מלאכותית ובסימולציית טכנולוגיה עמוקה כדי לעזור ללקוחות לחתוך תכולת אדמה נדירה במנועים שכבר נמצאים בייצור, דבר שהמנכ"ל דומיניק ורג'ין אמר שהוביל לירידה ממוצעת של 24% בקרב לקוחות החברה הבריטית, הכוללים כמה מ-10 יצרניות הרכב המובילות בעולם, לדבריו.

יצרניות הרכב גם דוחפות חזק לשיפור מנועים נדירים נטולי אדמה עבור הדור הבא של רכבי החשמל.

עם זאת, רוב המנועים הללו נמצאים במרחק של שנים, וכך גם המאמצים לפתח מכרות אדמה נדירים ומפעלי עיבוד חדשים מחוץ לסין, שבייג'ין יכולה לערער על ידי שמירה על מחירים נמוכים, אומרים מומחים בתעשייה.

נירון פורץ דרך במפעל לייצור מגנטים נדירים ללא אדמה במינסוטה


מומחים אומרים שממשלת ארה"ב לוקחת את האיום ברצינות הרבה יותר מאירופה.

אנדי ליילנד, מייסד שותף של מומחה שרשרת האספקה ​​SC Insights, אמר כי בייג'ין התמקדה בנצחון אחרים במחיר והיא תמשיך לעשות זאת.

"הסינים תמיד יכולים לחתוך אותם", הוא אמר על המאמצים לפתח מנועים נדירים נטולי אדמה, והוסיף כי מול מנועים זולים יותר עם מגנטי אדמה נדירים, יצרניות הרכב עשויות להתקשות להצדיק רכיבים יקרים יותר.

"אז זו השקעה ממש מסוכנת."

בינתיים, סין צפויה להמשיך ולהפעיל את כוחה על אספקה ​​של כדורי אדמה נדירים.

"זה לא הסוף של בקרות הייצוא", אמר יאן גיזה, מנהל בכיר בסוחר אדמה נדירים Tradium.

הערות

בטל תשובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים *


לא נמצאו הערות.

חדשות נוספות

South32 מציג זינוק של 135% בתפוקת המנגן הרבעונית

South32 מציג זינוק של 135% בתפוקת המנגן הרבעונית

הכורה המגוון אמר כי ביצע בהצלחה את תוכנית ההבראה התפעולית בפעילותה באוסטרליה.

20 באוקטובר 2025 | 04:42 אחר הצהריים

{{ commodity.name }}

{{ post.title }}

{{ post.excerpt }}

{{ post.date }}

שתף את הפוסט
דילוג לתוכן