בעוד הצמיחה במכירות כלי רכב חשמליים בהחלט האטה מהקצב הלוהט של השנים האחרונות, שוק ה-EV העולמי, כולל פלאג-אין והיברידיות קונבנציונליות, אמור להגיע בקלות ל-20 מיליון יחידות השנה.
בקיבולת סוללות משולבת שנפרסה – אינדיקטור טוב יותר לביקוש לחומרי סוללה מאשר מכירות יחידות בלבד – שוק המכוניות החשמליות העולמי התרחב ב-22% עד כה השנה.
בסך הכל, 505.6 GWh של כוח סוללה טרי עלו על כבישי העולם מינואר עד אוגוסט, על פי נתונים של חברת המחקר של שרשרת האספקה של EV Adamas Intelligence.

קצב הצמיחה האיתן מגיע גם למרות תנודה ניכרת לעבר כלי רכב היברידיים אשר מטבעם יש סוללות קטנות יותר ולכן הכילו מתכת.
קיבולת הסוללה המשולבת של רכבי פלאג-אין היברידיים המנווטים על כבישים ברחבי העולם לראשונה השנה עלתה ב-70% לעומת קצב רגוע חובה יותר עבור רכבי נוסעים חשמליים מלאים של 15%. במקביל, גם קיבולת הסוללה הממוצעת של התוספים עולה, עלייה של 14% השנה ל-23kWh, יותר משליש מהרכב החשמלי המלא הממוצע.
עבור כורים המספקים את תעשיית סוללות EV החדשות נותרו שליליות עם זאת: כאשר מצמידים את הביקוש למתכות למחירים בשרשרת האספקה, הירידות השנה הן אכזריות.
הנתונים העדכניים ביותר המבוססים על רישומי EV בלמעלה מ-110 מדינות מראים את ערך המכירות החודשי הממוצע המשוקלל של ליתיום, ניקל, קובלט, מנגן וגרפיט הכלולים בסוללות של EV ממוצע בהתבסס על רישומי משתמש קצה גלובליים, קיבולת סוללה וכימיה.
חבר את הכל יחד וחשבון חומרי הגלם עבור EV ממוצע ירד כעת ל-537 דולר בהשוואה ל-1,342 דולר באוגוסט 2023 ושיא חודשי של יותר מ-1,900 דולר בתחילת השנה שעברה, על פי ניתוח Adamas Intelligence מטורונטו.
מגמת הירידה מובלת על ידי ליתיום שבו הערך הממוצע המשוקלל של המכירות לכל EV ירד ב-75% בשנה האחרונה ל-236 דולר, וקובלט שבמעט יותר מ-46 דולר הוא 42% מתחת לערך שהושג באוגוסט 2023. מנגן הוא חומר הגלם היחיד בסוללה. טריטוריה חיובית השנה, עלייה של 3% אך גם חומר הגלם ירד ב-8% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. עבור חומרי האנודה, הטעינות והערכים של גרפיט נשמרו לרוב על קצת פחות מ-$26 לכל EV ממוצע.
תרשים: האם תעשיית המתכות של סוללות EV הגיע לשיא בשנת 2022?
הערך של הניקל בסוללת EV הממוצעת יורד ב-26% מכיוון שהכימיה של סוללת LFP ממשיכה להשתלט על השוק העולמי. סוללות LFP היוו 42% מהכלל העולמי במונחים של קיבולת שנפרסה ב-GWh באוגוסט.
זאת בהשוואה לנתח של 32% במהלך אותו החודש בשנה שעברה, יותר מקיזז את המגמה ארוכת השנים של קתודות ניקל גבוהות, ואת הפופולריות הגוברת של סוללות NCM להיברידיות גדולות יותר עם פלאג-אין ומרחיבות טווח שבהן צפיפות האנרגיה של קתודות על בסיס ניקל הגיוניות יותר בהתחשב במשקל של כלי רכב אלה.
לניתוח מלא יותר של שוק מתכות הסוללות, עיין במהדורות המודפסות והדיגיטליות של Northern Miner של נובמבר.
* Frik Els הוא עורך בגדול עבור MINING.COM וראש Adamas Inside, המספק חדשות וניתוחים המבוססים על נתוני Adamas Intelligence.