בעוד הצמיחה במכירות כלי רכב חשמליים בהחלט האטה מהקצב הלוהט של השנים האחרונות, שוק הרכבים החשמליים הנוסעים העולמי, כולל פלאג-אין והיברידיות קונבנציונליות, אמור להגיע בקלות ל-20 מיליון יחידות השנה.
בקיבולת סוללות משולבת שנפרסה – אינדיקטור טוב יותר לביקוש לחומרי סוללה מאשר מכירות יחידות בלבד – שוק המכוניות החשמליות התרחב ב-24% בריא עד כה השנה.
בסך הכל, 674.6 GWh של כוח סוללה טרי עלו על כבישי העולם מינואר עד אוגוסט, על פי נתונים של חברת המחקר Adamas Intelligence שרשרת אספקת EV המבוססת בטורונטו.
גישה היברידית
החשמול המהיר של מגרש המכוניות העולמי מגיע למרות תנודה ניכרת לעבר כלי רכב היברידיים, אשר מטבעם יש סוללות קטנות יותר ולכן הכילו מתכת.
קיבולת הסוללה המשולבת של רכבי פלאג-אין היברידיים המנווטים לכבישים בעולם לראשונה השנה עלתה ב-71% לעומת קצב רגוע יותר עבור רכבי נוסעים חשמליים מלאים של 17%. במקביל, גם קיבולת הסוללה הממוצעת המשוקללת של התוספים (PHEVs) עולה, עלייה של 12% השנה ל-23kWh, יותר משליש מהרכב החשמלי המלא הממוצע.
תת-קבוצה של ה-PHEV, הטווח המורחב EV או EREV שבו מנוע הבעירה משמש רק כמטען לסוללה, הם משתמשים גדולים עוד יותר במתכת מותקנת. למכוניות EREV בממוצע יש קיבולת סוללה של 39kWh, יותר מרוב המכוניות התת-קומפקטיות והקטנות.
קיבולת הסוללות והמכירות של EREV יותר מהכפילו את עצמן בשנת 2024, ואלמלא שוק ה-PHEV, כותרות החדשות הרבות שאומרות ששוק ה-EV נמצא בשפל עמוק, עשויות היו לשאת משקל רב יותר.
חוק הממוצעים
עבור כורים המספקים את תעשיית סוללות EV, החדשות נותרו שליליות עם זאת: הנתונים העדכניים ביותר העוקבים אחר מכירות, קיבולת סוללות וכימיה בלמעלה מ-110 מדינות בשילוב עם מחירים חודשיים מראים את הערך החודשי הממוצע המשוקלל של ליתיום, ניקל, קובלט, מנגן וגרפיט הכלולים בסוללות של EV ממוצע ממשיך את דרכו כלפי מטה.
כאשר מחירי הגרפיט הטבעי והסינטטי, ליתיום קרבונט והידרוקסיד, וניקל, קובלט ומנגן סולפט יורדים עוד יותר, חשבון חומרי הגלם עבור רכב חשמלי ממוצע יורד כעת ל-510 דולר לעומת 918 דולר באוקטובר 2023 ושיא חודשי של יותר מ-1,900 דולר בשעה. תחילת השנה שעברה, על פי ניתוח מודיעין Adamas.
את מגמת הירידה מוביל ליתיום שבו הערך לכל EV בעשרת החודשים הראשונים של השנה יורד ב-74% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ל-276 דולר. באוקטובר, החודש האחרון עם נתונים מפורטים, ערך הליתיום המותקן קבע שפל חדש של 212 דולר. בינואר 2023 נתון זה היה 1,444 דולר לכל רכב חשמלי ממוצע.
קובלט, בקצת פחות מ-42 דולר, הוא 34% מתחת לערך שהושג באוקטובר 2023. לאחר התחלה חזקה של השנה, מנגן נכנע כעת גם לחולשה בתחום חומרי הגלם של הסוללות, בממוצע של קצת יותר מ-7 דולר לסוללת EV.
עבור חומרי האנודה, הטעינות והערכים של גרפיט נשמרו לרוב על קצת פחות מ-$26 לכל EV ממוצע, אבל הממוצע לשנת 2024 עד כה הוא 13% מתחת לזה של 2023.
ברזל פוספט מול ניקל
ערך הניקל בסוללת EV הממוצעת יורד ב-25% מכיוון שהכימיה של סוללת LFP ממשיכה לתפוס נתח שוק עולמי. סוללות LFP היוו 44% מהכלל העולמי במונחים של קיבולת שנפרסה ב-GWh באוקטובר למרות בנייה איטית ממפעלי סוללות LFP מחוץ לסין.
זאת בהשוואה לנתח של 33% במהלך החודש המקביל בשנה שעברה, יותר מקיזז את המגמה ארוכת השנים של קתודות ניקל גבוהות, והפופולריות הגוברת של סוללות NCM עבור PHEVs שבהן צפיפות האנרגיה של קתודות מבוססות ניקל הגיונית יותר בהתחשב המשקל של כלי הרכב הללו.
לניתוח מלא יותר של שוק מתכות הסוללות, עיין בגיליון דצמבר של המהדורות המודפסות והדיגיטליות של Northern Miner.
* Frik Els הוא עורך בגדול עבור MINING.COM וראש Adamas Inside, המספק חדשות וניתוחים המבוססים על נתוני Adamas Intelligence.