מיינט הרצליה

"זה פשוט מטורף": המטרופולין שבו שכר הדירה עולה ב-60%, 75%, אפילו 100%

בפברואר, חמישה חודשים לפני תום חוזה השכירות בדירה שלה בסינגפור, סאלי שולט ביקשה מסוכנת הנדל"ן שלה לברר בעדינות את בעל הבית בנוגע לחידוש. ואז היא התכוננה להשפעה.

"שמעתי סיפורי אימה", אומרת גברת שולט, קופירייטרית עצמאית בת 39 מבריטניה, "התלבטתי אם בכלל כדאי לי לשאול".

לדיירים כמו גברת שולט יש סיבה לחשוש מהתור שלהם לשחק רולטה להשכרה: עליות שלפני 18 חודשים רצו ב-10% עד 20% כעת יכולות להגיע ל-100% מורידים. שכר הדירה עבור נכסי פריים למגורים עלו מהר יותר במטרופולין האסייתי מאשר בכל עיר אחרת בשנה שעברה, ועלו על העליות השנתיות בניו יורק ובלונדון, לפי חברת הייעוץ נייט פרנק.

העליות הן התלולות ביותר עבור דירות פרטיות גדולות בשכונות מרכזיות, הנישאות על ידי גולים אמידים. בסקר שנערך במרץ של לשכת המסחר האירופית בסינגפור, 97% מהחברות דיווחו על "חרדה גלויה ומצוקה פסיכולוגית" בקרב הצוות עקב עליית העלויות. כמעט 40% אמרו שהן העניקו לעובדים לפחות 1,120 דולר בחודש לסיוע בדיור.

העליות מכבידות על ההצעה של עיר-מדינה לעקוף את הונג קונג כמרכז הפיננסי המוביל של אסיה. לחוץ על ידי מחוקקים, משרד הפיתוח הלאומי אמר בנובמבר כי סינגפור נותרה יעד אטרקטיבי לכישרונות עולמיים, ומפרטת נקודות חוזק כמו קשרי סחר, סטנדרטים גבוהים של בריאות וחינוך ואיכות חיים. עלות הדיור להשכרה, נאמר, היא רק גורם אחד שעסקים לוקחים בחשבון בבחינת בסיס פוטנציאלי.

אבל כשהעלות הזו מזנקת, היא בוחנת את גבולות הערעור של סינגפור.

הסוכנת של גברת שולט התקשרה חזרה אחרי כמה שבועות חרדים. החדשות הטובות: בעל הבית אמר שהשולטס היו דיירים כל כך טובים שהוא יציע להם הנחה של 25% מהמחיר המבוקש שלו. החדשות הרעות: המחיר המבוקש היה כפול שכר הדירה הנוכחי שלהם, מה שאומר שהם יצטרכו להוציא 75% יותר – מה שמביא את שכר הדירה החודשי שלהם קרוב ל-10,000 דולר.

"חדשות מעולות", התבדחה גברת שולט בפוסט שנצפה בפלטפורמת הווידאו של TikTok. "כל כך נדיב מצידו!"

היא עוזבת.

הסיבות לטירוף השכירות הן רבות. גולים החלו לחזור בשנה שעברה לאחר שהחלימו את המגיפה במקום אחר. במקביל, הגיעו גלים של מהגרים חדשים מהונג קונג ומסין היבשתית, שראו בעיר מקום יציב להחנות את כספם כאשר וושינגטון ובייג'ין מתנגשות בנושאים כמו סחר וביטחון.

כדי להחמיר את המצב, בדיוק בזמן שזרים מיהרו למדינת האיים הקטנטנה – כרבע בגודלה של רוד איילנד, עם אוכלוסיה של 5.6 מיליון – היה ביקוש חסר תקדים מצד הסינגפורים. בניית יחידות חדשות נתקעה במהלך המגיפה, ומקומיים רבים הציעו דולר גבוה להשכרה לטווח קצר בזמן שהם המתינו לבנית בתיהם החדשים.

סוכני נדל"ן אמרו שהביקוש בשמיים הוביל למלחמות מכרזים עזות.

"פחדתי לנהוג כי הטלפון שלי לא הפסיק לצלצל", אמרה איימי זנג, סוכנת של ERA Realty Network שבסיסה בסינגפור, על שיא הטירוף בשנה שעברה. היא אמרה שהיא מקבלת פי חמישה עד 10 פניות כרגיל, ועסקאות נסגרו במהירות מסחררת.אנשים השליכו פיקדונות אדירים, לפעמים אפילו בלי לראות את היחידה.

עם כניסות ליחידות חדשות השנה והתנגדות מסוימת מצד שוכרים, השוק מתחיל להתקרר – אבל רק מעט, עם שכר הדירה עדיין גבוה בהרבה משנת 2021. בממוצע, דירת שני חדרי שינה בשטח 750 מ"ר במרכז מחוז עולה כ-3,205 דולר לחודש, לפי חברת הנכסים המקומית 99 Group.

פרנצ'סקה טנמיזי, אמא במשרה מלאה בת 34 מאינדונזיה, התכוננה לגרוע מכל כשנכנסה למשא ומתן לחידוש חוזה שכירות בתחילת השנה. היא אהבה את יחידת 2.5 חדרי השינה שחלקה עם בעלה וילדם במשך ארבע שנים, והם הסכימו לשמור אותה אם בכלל אפשר.

אז כשבעל הבית ביקש מהם 60% יותר, בני הזוג הסכימו. אבל ההסכמה שלהם כאילו חיזקה אותו, והוא ניסה לסחוט אותם לעוד. הלוך ושוב הם התמקחו במרווחים של כ-1,000 דולר סינגפורי, שווה ערך ל-750 דולר, עד שגב' טנמיזי ובעלה אמרו שנמאס להם.

"בכל פעם שהיינו מתנגדים, הוא פשוט המשיך לעלות ולעלות", אמרה.

עבור חלקם, סינגפור פשוט כבר לא שווה את הלחץ. "ראיתי מאמר אחד שאומר ששכר הדירה בסינגפור עוקף מקומות כמו ניו יורק", אמרה ניקול טיאו הסינגפורית, מנהלת חשבונות בת 33 בחברת טכנולוגיה אמריקאית.

"זה פשוט מטורף", אמרה, וציינה שבעוד שסינגפור נתפסת כבטוחה ויציבה, היא גם נחשבת קצת משעממת. "אני חושבת שסינגפור דוחפת את מזלה".

גב' תיאו, המתגוררת בעיר עם בעלה הבריטי והפעוט שלהם, עמדה בפני העלאה של 56% בשכר הדירה, ועברה. הם שוקלים לעבור לבריטניה

במונחים ריאליים, השכירות בדרך כלל עדיין עולה פחות בסינגפור מאשר במקומות כמו ניו יורק, אם כי בשנה שעברה המחיר למטר מרובע בחלקים מסוימים של סינגפור ירד מהונג קונג בפעם הראשונה.

"שוק הנדל"ן הזה הוא, כמו, על סטרואידים," אמרה ג'ני לי, כירופרקטית בת 38 מארה"ב. היא בחרה לעבור לאחר שבעל הבית שלה העלה את שכר הדירה בכמעט 60%, אבל למצוא מקום חדש היה שלם סיוט אחר. דירות בטווח המחירים שלה היו ישנות, קטנות ורחוקות מתחבורה ציבורית. נראה שאחת שימשה מקום אחסון לבעל הבית.

לאחר שכמעט איבדה תקווה, גב' לי מצאה מקום בפרבר בצפון-מזרח שחשבה שאולי – רק אולי – יוכל לעבוד. אבל בעלי הבית, זוג קשיש סינגפורי מתוק למראה, המשיכו לשחק בכדורסל.

ההתנגדות מתבשלת כשבעלי נכסים ממשיכים לבקש יותר – אפילו עבור יחידות שאינן נחמדות במיוחד, אמר נועם נתן, מנהל שיווק של ERA Realty Network. בעלים אחד, שכנראה האמין שהשוכרים היו כל כך נואשים שהם ישלמו כמעט כל דבר, ביקש ממנו למצוא שוכר לדירה מוזנחת במחיר מגוחך.

מר נתן דחה את העבודה. "אני לא קוסם," הוא אמר.

צפו בכל חדשות התעשייה, חדשות הבנקאות והעדכונים על Live Mint. הורד את אפליקציית Mint News כדי לקבל עדכוני שוק יומיים.

יותר פחות

  • #נדל"ן
שתף את הפוסט
דילוג לתוכן