מיינט הרצליה

וורן באפט נגרר לליטיגציה של עמלות מקרקעין

עורכי הדין שזכו בפסק דין היסטורי נגד האיגוד הלאומי של מתווכים וחברות תיווך פונים ליעד חדש כחלק מתביעת ההגבלים העסקיים שלהם: וורן באפט.

ביום שני הם כינו חברת בת גדולה של באפט'ס ברקשייר האת'ווי כנתבעת באחת מתביעותיהם.

באוקטובר, התובעים זכו בפסק דין של 1.8 מיליארד דולר לאחר שטענו כי NAR ושני ברוקרים השתמשו במבנה עמלות ששמר על עמלות לסוכני מיזורי גבוהות באופן מלאכותי. שופט יכול לשלש את הסכום הזה ליותר מ-5 מיליארד דולר.

אחד מאותם תיווך היה HomeServices of America, שבבעלות Berkshire Hathaway Energy. באפט'ס ברקשייר האת'ווי מחזיקה ב-92% מברקשייר האת'ווי אנרג'י.

ההגשה החדשה, שהיא חלק מתביעה לאומית נגד NAR וקומץ תיווך, לא תשפיע ישירות על התיק שהגיע למשפט בשנה שעברה. אבל כינוי של Berkshire Hathaway Energy כנאשם חדש בתיק הלאומי עשוי ללחוץ על HomeServices וברקשייר להגיע להסדר כלל ארצי גדול בנושא זה ואחרים.

"מה שאנחנו מנסים להראות זה שזה לא אירוע בודד במשרדי חברה. זה מגיע לפסגה של ברקשייר האת'ווי", אמר מייקל קצ'מרק, עורך דין של התובעים.

האסטרטגיה המשפטית החדשה מדגישה את האתגרים העומדים בפני התובעים ככל הנראה בגביית פיצויי נזק של מיליארדי דולרים מ-NAR. בניסיון לקשור את הקונגלומרט של באפט למה שלטענתם היה קונספירציה לגיוס עמלות על נדל"ן, הם שואפים לעבור מעבר למשאבים הכספיים המצומצמים יותר של NAR ולנצל את הכיסים העמוקים של ברקשייר.

שלושת הברוקרים האחרים שנקראו במקור כנאשמים בתיק מיזורי הסתפקו בכ-210 מיליון דולר ביחד. ההסדרים הצנועים יחסית הללו משקפים כמה חברות אלו יכולות לשלם מבלי להידחף לפשיטת רגל, אמרו עורכי דין התובעים. ל-NAR, לנתבעת האחרת, היו נכסים בסך של כמיליארד דולר בסוף 2022.

ברקשייר, לעומת זאת, החזיקה יותר מ-160 מיליארד דולר במזומן ושווי ערך בסוף 2023.

HomeServices, Berkshire Hathaway Energy וברקשייר לא הגיבו מיד לבקשות להגיב.

ברקשייר אמרה בדו"ח השנתי שלה לשנת 2023 כי HomeServices עשויה לעמוד בפני הפסדים עקב פסק הדין באוקטובר שיכולים להגיע עד 5.4 מיליארד דולר, לא כולל שכר טרחת עורכי דין ועלויות פוטנציאליות אחרות.

"בכוונתה של הוםסרוויסס לערער על ממצאי חבר המושבעים ופרס הנזק בתוקף על מספר עילות", אמרה החברה בדוח השנתי. "תהליך הערעור ופעולות נוספות עשויות להימשך מספר שנים".

לאחר שזכו בפסק הדין במיזורי, אותם עורכי דין הגישו תביעה דומה ברחבי הארץ, אחת מיותר מ-15 תביעות העתקות שהוגשו מאז אוקטובר נגד NAR, איגודי מתווכים מקומיים ומספר רב של תיווכי נדל"ן. ההגשה המתוקנת ביום שני הייתה בתביעה הלאומית.

גרג אבל, המפקח על כל חברות הביטוח הלא-ביטוחיות של ברקשייר ועומד בסופו של דבר לרשת את באפט כמנכ"ל, היה בעבר מנכ"ל Berkshire Hathaway Energy. בתלונתם טוענים התובעים כי גם כאשר אייבל עלה בסולם הדרגות בברקשייר, הוא המשיך להיות מעורב בפעילות של HomeServices כיו"ר ברקשייר האת'ווי אנרג'י.

התובעים גם אומרים כי באפט אישר להשתמש בשם החברה שלו כדי לקדם את תיווך הנדל"ן שלה. "אנחנו חושבים שהשם Berkshire Hathaway יהיה טוב עבור HomeServices ו-HomeServices עבור ברקשייר", מצוטט באפט כאומר באתר של החברה.

צפו בכל החדשות והעדכונים של החברה ב-Live Mint. הורד את אפליקציית Mint News כדי לקבל עדכוני שוק יומיים וחדשות עסקיות חיות.

יותר פחות

  • #השקעות נדל"ן
שתף את הפוסט
דילוג לתוכן