מיינט הרצליה

התרסקות הדיור בסין עלולה להחזיר מיליוני קריירות מבטיחות

אייבי ג'אנג חשבה שהיא הכינה את זה.

טרייה מבית הספר לאחר שלמדה כימיה, היא הצטרפה לאחת מחברות הנדל"ן הגדולות בסין בשנת 2016, בזמן ששוק הנדל"ן במדינה המריא. היא עבדה עד 23:00 כל יום והועברה לעיר גדולה יותר לאחר שנקבעה כ"אלופת מכירות". היא פינקה את עצמה בזמן החופש המוגבל שלה על ידי קנייה קבועה של חבילות ספא ​​של 550 דולר. הכסף היה כל כך בשפע שהיא לא הייתה צריכה לחשוב על זה הרבה "חשבון הבנק היה רק ​​סדרה של מספרים," אומר ג'אנג.

כולם רצו את מה שג'אנג ועמיתיה מוכרים. בעלות על רכוש הייתה כל כך חיונית, שלעתים קרובות היה תנאי מוקדם לנישואין. נראה שהמחירים מעולם לא ירדו, אז דירות שימשו את הפונקציות המשולבות של אחסון עושר, ביטוח וחיסכון לפנסיה. נדל"ן היווה בשלב מסוים כרבע מהתוצר המקומי הגולמי, לפי בלומברג כלכלה. כמה הערכות היו אפילו גבוהות יותר.

אבל הימים הסוערים האלה לא נמשכו. למרות שהנשיא שי ג'ינפינג הזהיר ש"בתים מיועדים למגורים, לא לספקולציות", עד שנת 2021 יזמים מכרו בתים מהר יותר ממה שהם יכולים לבנות אותם וערמו חובות בחיפוש אחר התרחבות. כשהממשלה פתאום פצחה בהלוואות, הכל נפלו רוכשי בתים רבים בהמתנה לבניית תקיעה, ועוררו מחאות זועמות ברחבי המדינה, כולל חברת Country Garden Holdings וקבוצת הענק שקרסה את חובות האג"ח עבודות ציבוריות הפכו לסמלים עולמיים של ירידת האמון של האומה וחוסר שביעות הרצון מהטיפול של שי בכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

וקבוצה של אנשי מקצוע צעירים שחשבו שהם מצאו מדרגות נעות למעמד הבינוני האמיד של סין, הפכו את חייהם. מה שנראה כמו קריירה לכל החיים התברר כרגע בבועה. השפל העיף כ-500,000 אנשים מתחום הנדל"ן בשלוש השנים עד 2023, לפי Ke Yan Zhi Ku, קבוצת מחקר נדל"ן. זה לא סופר עובדים בתעשיות קשורות כמו בנייה ושיווק. כולם מתמודדים עם כישלונות באמצע הקריירה שלהם, נאלצים לבצע התאמות מיומנויות "בקנה מידה אפי", אומר אלכס קאפרי, עמית בכיר באוניברסיטה הלאומית של סינגפור. "התמוטטות הנכסים מזינה תחושה רחבה יותר של השתקפות קודרת. ."

הימים שבהם חלק מחברות הנדל"ן חילקו את מרצדס-בנזים כבונוסים לסוף שנה הם זיכרון רחוק, אבל אנליסטים רבים טוענים שזה עדיין לא התחתית. משקלו הכלכלי של מגזר הדיור עשוי להתכווץ לכ-16% מהתמ"ג של סין עד 2026, על פי בלומברג כלכלה. האפשרות הזו מאיימת להעמיד כ-5 מיליון בני אדם – השווים לאוכלוסיית אירלנד – בסיכון לאבטלה או להפחתת הכנסה, כתבו האנליסטים. אפילו עובדים צעירים בשיאם נאבקים למצוא עבודה, כאשר שיעור האבטלה של הצעירים מגיע ל-15.3% לאחר שסין שינתה את מתודולוגיית הנתונים שלה. "אנשים מאוד מדוכאים ומפוחדים", אומרת אן סטיבנסון-יאנג, מייסדת שותפה של J Capital Research Ltd. "המצב חמור מאוד".

ג'אנג, בת 30, שאומרת שעזרה למכור דירות בשווי של כמעט מיליארד יואן עבור קאנטרי גארדן, פנתה לרוכל תוספי בריאות ברשתות החברתיות כדי לשלם את החשבונות. עד כה היא לא מרוויחה מספיק, ומוכרת שלושה פריטים בחודש. זה רחוק מאוד מהימים שבהם היא הרוויחה שווה ערך ל-83,000 דולר בשנה. היא ובעלה דחו ללדת תינוק, והיא סורקת באינטרנט אחר הצעות מוזלות, מבשלת בעצמה את הארוחות שלה כדי למנוע אוכל לקחת ומפחיתה למינימום מפגשים חברתיים כדי לצמצם הוצאות. "אם אתה עדיין רוצה לחיות כמו פעם, אתה בעצם חולם", אומר ג'אנג. "אם הוצאתי 3,000 יואן בעבר, עכשיו אני מחפש לראות אם אוכל לצמצם את זה ל-2,000. לראות אם אני יכול לחתוך את זה לאלף כל עוד אני יכול לשרוד."

הכאב אינו מוגבל לאנשי מכירות. איבן לי, 28, איבד פעמיים את תפקידו כמנהל קשרי משקיעים בהונג קונג. רוב היזמים הפסיקו להנפיק אג"ח דולריות בשוק של 203 מיליארד דולר, מהגדולים בעולם לחובות עם תשואה גבוהה כשהזמנים היו טובים. המשקיעים הפסיקו לקנות את קבוצת הנכסים כשהמחירים הצטמצמו, והתקשורת בין בעלי החוב לחברות התפוגגה. "בהדרגה, ככל שהמשבר גדל, אפשר היה להרגיש שהתקשרות עם אנשים כמו משקיעים ואנליסטים בחו"ל הפכה לדאגה הפחותה של ההנהלה", אומר לי.

צ'רלי זנג, עובד לשעבר במפתחים כולל China Vanke Co., שבשנה טובה הרוויח סכום שווה ערך ליותר מ-250,000 דולר, בילה שנה בחיפוש עבודה. ברגע הנואש ביותר שלו, הוא התנדב לקצץ בשכר של 90%. לאחר 70 ראיונות הוא קיבל כמה הצעות, רק כדי שכולן בוטלו. למרות שבסופו של דבר מצא עבודה, הוא נשאר פסימי לגבי נדל"ן. "אין עתיד בתעשייה הזו", אומר זנג. "המגזר ננטש".

מכירות דירות ונכסים מסחריים השנה צפויות להגיע ל-45% משנת 2021, על פי נתונים שנאספו על ידי בלומברג והערכות של Fitch Ratings Inc. שווי מכירות הבתים החדשים מ-100 חברות הנדל"ן הגדולות ירד בכ-45% באפריל משנה קודם לכן. אפילו צ'יינה ואנקה – שבעבר נתפסה כשורדת בטוחה בהתחשב בגיבוי המדינה שלה – נכנסת ללחץ, כאשר דירוג האשראי שלה ירד למצב זבל.

צרכנים, בינתיים, נקטו באמצעים קיצוניים כדי להשמיע אי שביעות רצון. מתוך 952 הפגנות בסין ברבעון הרביעי של 2023, 17% היו קשורים לנושאי דיור, על פי פרויקט China Disent Monitor של Freedom House. רבות מהדרישות התרכזו בשכר פועלי בניין ועיכובים בסיום פרויקטים. המעקב הכבד של המדינה ולעתים קרובות הענישה החמורה פירושם שהסיכונים גבוהים בהרבה עבור אנשים שיוצאים לרחוב מאשר במערב.

דרך נוספת למדוד את השוק העגום היא לבחון את תשואת השכירות, או את התשואה השנתית מהשכרת נכס להשקעה. השיעור הוא רק 1.5% בערים הגדולות בסין, כמחצית מזה של הונג קונג והרבה מתחת לכמעט 5% בניו יורק, לפי דו"ח של ANZ Group Holdings Ltd. שיעור נמוך זה נותן למשקיעים מוטיבציה קטנה לקנות דירה.

יש קווצות של אופטימיות. חלק מהממשלות המקומיות התייאשו מהצעדים לצינון ספקולציות, ביטלו את גבולות הקנייה בכמה מהערים הגדולות יותר, כולל Hangzhou, בסיס הבית של Alibaba Group Holding Ltd. תקווה נוספת עשויה להיות בחברות הנתמכות על ידי ממשלתיות כגון Poly Property Group Co. המפלגה הקומוניסטית טוענת את הדומיננטיות שלה בכל היבטי הכלכלה. תשעה מתוך 10 רוכשי הקרקעות בחודשיים הראשונים של השנה היו יזמים בבעלות המדינה, כאשר China Resources Land Ltd היא הרוכשת הגדולה ביותר, על פי הערת מחקר של אנדרו צ'אן ודניאל פאן בבלומברג מודיעין.

ממשלת סין זיהתה שני עמודי תווך של מדיניות הדיור המחודשת שלה: בניית בתים במחירים סבירים ושיפוץ מחוזות פנימיים מוזנחים. הבנק המרכזי מספק מימון זול למאמצים אלה באמצעות מה שמכונה תוכנית ההלוואות המשועבדות, עם כ-3.4 טריליון יואן זמין נכון לסוף ינואר. הלחץ כלפי מטה על מחירי הדירות עשוי להירגע כבר בשנה הבאה אם ​​תוכניות השיפוץ הללו יצליחו, לפי אנליסט UBS Group AG, ג'ון לאם, דוב מוקדם בוול סטריט באוורגרנד, שהוא כעת אחד האנליסטים הבודדים שהפכו חיוביים לריאל סיני. נכס.

מניות היזמים הסיניים זינקו בחדות ב-16 במאי על ידיעות שסין שוקלת תוכנית לממשלות מקומיות לקנות בתים שלא נמכרו. "שינויים במודל הצמיחה של מגזר הנדל"ן יכולים לעזור להקל על ההתאוששות שלו ולהפחית את חומרת אובדן העבודה", אומרת מגי הו, עוזרת פרופסור באוניברסיטה הסינית בהונג קונג. עם זאת, "יש פוטנציאל להחמרת המצב ב לטווח הקצר".

סיכויי ריבאונד מספקים מעט נחמה לעובדים כמו לי, שעדיין מחפשת עבודה. "בימים הטובים היה הרבה יותר קל להגיע להצלחה", הוא אומר, "בימי החורף צריך לעבוד הרבה יותר קשה ולהיות מודע לכל צעד והחלטה שהם מקבלים". -עם אמה דונג

מאמר זה נוצר מעדכון אוטומטי של סוכנות חדשות ללא שינויים בטקסט.

שתף את הפוסט
דילוג לתוכן