היה חם, לח וחשוך לגמרי, סוג החושך שבולע קול. שורה של פנסי חזית התנדנדה דרך המנהרות של מכרה האבץ גרפנברג של בולידן יותר מקילומטר מתחת לפני האדמה, האוויר עבה בלחות ורעש קל של סולר ואבק.
זה לא היה החלפת משמרת אלא תחילתו של המרתון העמוק בעולם, שבו 55 רצים מ-18 מדינות עקבו אחר קטע מנהרה של 2 ק"מ הלוך ושוב כדי להגיע ל-42 ק"מ המלאים. הרוכבים, כולל כמה מהמנהלים הבכירים ביותר בתעשיית הכרייה, צוות בולידן, רצים במשרה חלקית ורוכבי אולטרה מרתונים ותיקים, התחרו למטה במנהרות של מכרה האבץ של בולידן, 180 ק"מ צפונית-מערבית לשטוקהולם.
מכרה בולידן לארח את המרתון העמוק בעולם ב-1,120 מטר
"היית רץ עד הסוף ואז היית מסתובב וחוזר ועשינו את זה 11 פעמים", אמרה הנרייטה ניומן, יועצת במועצת הזהב העולמית. MINING.COM פרסום אחות הכורה הצפוני בראיון וידאו מלונדון. "הייתה מוזיקה בנקודת ההתחלה והסיום. (ו) מלבד הראש שלנו (מנורות), זה היה חושך מוחלט."
האירוע מאורגן על ידי חברת החינוך BecomingX, המועצה הבינלאומית לכרייה ומתכות ובולידן, והאירוע מוכן לקבוע שיאי גינס למרתון העמוק ביותר ולריצת המרתון התת-קרקעי העמוק ביותר, בהמתנה לאימות סופי.
הריצה נועדה גם לגייס יותר ממיליון דולר עבור קרן BecomingX לתמיכה בסטודנטים מוחלשים באפריקה, ולמען יוזמות לרווחת כלבים באמצעות קרן Wild at Heart שבסיסה בבריטניה.

מנהרה למנהרה
ניומן, שרצה במספר חצאי מרתונים ובמרתון מלא בלונדון בשנת 2021, החלה להתאמן למירוץ התחתית לפני כשמונה שבועות על ידי הגדלת המרחקים השבועיים שלה. זה עזר שהיא יכלה לעשות כמה ריצות תרגול במנהרות בזמן חופשה בספרד, שם מספר כבישים בתוך מנהרות עוברים דרך הרי סיירה מאדרה.
מאמן הריצה שלה הצטרף אליה גם ל"מרתון לא רשמי" דרך מנהרת קומב דאון ליד באת', בריטניה, אחת המנהרות הלא מאווררות הארוכות במדינה.
"בכל שנה יש מירוץ שבו אנשים צריכים לרוץ אותו 200 פעמים, וזה משהו כמו 1.2 ק"מ (אורכו)", אמרה. "זה אתגר קיצוני שאנשים עושים, אבל זו הייתה הכנה טובה למדי לרוץ במנהרה הזו."
רדו למטה וברח
פעם אחת באתר גרפנברג בשבת בבוקר, הרצים נלקחו במעלית עד לגובה של 1,120 מטר מתחת לפני הים ולאחר מכן נסעו במשאית לאזור המירוץ.
"וזה כנראה הדבר הכי מטורף כי זה היה מכרה עובד", אמר ניומן. "אפשר היה לראות את המשאיות הענקיות האלה מלאות בדברים, ואז אנחנו פשוט בארבע על ארבע, סוג של אריגה לתוך המכרה."
מטעמי בטיחות, חלק מהפריטים של ציוד מגן אישי היו חובה עבור כל הרצים, כולל קסדות.
"הייתי קצת מודאג לגבי חבישת כובע קשה… אבל כמעט אפילו לא שמתי לב לזה," אמר ניומן. "הם טיפוסים קלים במיוחד. אדם אחד היה צריך לרוץ עם Go Pro על הקסדה שלו בשביל שיא העולם האמיתי, כדי לאמת כמה רחוק רצנו."
לא היה צורך במגפיים. המארגנים דירגו את רצפת המנהרה והוציאו סלעים גדולים, כך שזה היה יותר כמו דרך חצץ חלקה והמשתתפים יכלו לנעול נעלי ריצה.
לח אך נתמך
מבחינת הטמפרטורה, זה היה לח, וניומן מעריכה שזה היה 24C, אבל היא התרגלה לזה. המארגנים אמרו שהאוויר במכרה מכיל 30% יותר חמצן מאשר באטמוספרה.
"כשהיית עולה למעלה (השיפוע) לא הייתה שום תנועה של אוויר, אבל כשירדת היית מקבל נשיפות מדי פעם וזה היה כל כך נחמד. זה היה אולי אוויר מחומצן," אמר ניומן.
תחנות ריענון בכל קצה המנהרה שמרו על לחות למרתוניסטים, וצוות התמיכה היה חרוץ בלוגיסטיקה, כולל עזרה לרצים שפנסי החזית שלהם לא פעלו.
הישג לא קל
עם הריצה עצמה, ניומן נשאר "באמצע החבורה" במשך רובה והמנהרה ברוחב 12 מטרים סיפקה די והותר מקום לאנשים לעבור זה את זה.
אבל התנאים המחניקים והחשוכים גבו את מחירם מרצים מסוימים, אפילו המסיים העליון, שלדבריו סיים ניומן 50 דקות יותר לאט משיאו האישי למרתון.
בעוד ניומן אמרה, צוחקת, שהיא לא תעשה את המירוץ שוב, היא כן ממליצה על זה כדרך ליצור קשר עם אנשים באמצעות חוויה ייחודית.
"היו אנשים מתחומי חיים שונים", אמר ניומן. "היו שני רצים צעירים, ואחד מהם… זה היה המרתון הראשון שלה, ורצתי איתה קצת. זה היה קשה עבורה. היא עשתה את זה. ובסוף, שלושה רצים דרום אפריקאים שהיו רצים סופר, כולם הלכו ועשו איתה את ההקפה, וזה היה פשוט כל כך רגע נחמד".
-
לַחֲלוֹק
-
-
חדשות נוספות

גולדמן מעלה את תחזית עפרות הברזל לשנה הבאה, אבל נשאר דובי
הבנק רואה מחירים של חומרי היסוד לייצור פלדה בממוצע של 93 דולר לטון בשנת 2026, 5 דולר גבוה מההערכה הקודמת שלו.
29 באוקטובר 2025 | 08:31 בבוקר
{{ commodity.name }}
{{ post.title }}
{{ post.excerpt }}
{{ post.date }}
הערות
לא נמצאו הערות.