מיינט הרצליה

היה לי המתכנן הפיננסי 'הגרוע ביותר' שהרוויח יותר כסף ממני. מה המהלך שלי?

שְׁאֵלָה: היה לי המתכנן הפיננסי הגרוע בעולם. הוא הרוויח יותר כסף בזמן שהיה לי אותו ממני! איך אני מתאושש מזה? האם עלי לעשות עשה זאת בעצמי את הכספים שלי בעתיד?

תשובה: חוויה שלילית עם יועץ פיננסי אחד לא בהכרח אומר שאתה צריך לנטוש את הליווי הפיננסי המקצועי – יש הרבה מתכננים טובים בחוץ, ותוכל להשתמש בכלי החינמי הזה שיכול להתאים לך יועץ שעשוי לענות על הצרכים שלך. עם זאת, אתה צריך לבדוק כל יועץ שאתה עשוי לשכור, ו-DIY הוא בהחלט המסלול הנכון עבור חלק. אבל "קודם כל, תרצה להעריך מה השתבש", אומר המתכנן הפיננסי המוסמך ריאן הייס ב-Flyn Zito Capital Management.

יש לך בעיה עם המתכנן הפיננסי שלך או מחפש אחד חדש? דוא"ל contact@mynetherzliya.co.il.

שאל את עצמך דברים כמו: "האם היה לך מערכת יחסים של 10 שנים עם יועץ שמכר לך מוצרים בעמלות גבוהות שהתפוצצו? האם התחלת לעבוד איתם בשנת 2021 והיית בעלים של תיק השקעות שנוטה לכיוון מניות בעלות הכנסה קבועה וערך שהפסידו כסף בשוק הדובי של 2022? במקרה אחד, המתכנן הרוויח באופן לא הוגן על חשבונך. ובצד השני, ייתכן שהמתכנן עשה את כל הדברים הנכונים מבחינת השקעה, אך לא הצליח לתקשר בצורה ברורה לגבי אופן התנהגות השווקים. או שאתה יכול להאשים את המתכנן בתזמון רע מקרי באסטרטגיית השקעה מתאימה לחלוטין", אומר מתכנן פיננסי מוסמך ג'ים המפיל ב-TGS Financial.

ייתכן שיש לך את הרגשות האלה בגלל שקיבלת עצות גרועות או שהייתה חוסר שקיפות או עמלות גבוהות. "אם הפריטים האלה היו חלק מהבעיה, תרצה לקבל חוות דעת שנייה או שלישית מיועץ פיננסי מוסמך, בעל מוניטין ונאמן", אומר הייס. שימו לב שמתכננים רבים יתנו לכם ייעוץ ראשוני חינם. אתה יכול להשתמש בכלי חינמי זה יכול להתאים לך יועץ שעשוי לענות על הצרכים שלך.

בהמשך, המפיל ממליץ על שלושה דברים. "הצב ציפיות ריאליות. אף יועץ לא יכול להגן עליך מפני תנודתיות בשוק הפיננסי אלא על ידי הכנסתך לנכסים ללא סיכון השקעה, שבטווח הארוך לא ירוויחו תשואות תחרותיות", אומר המפיל.

לאחר מכן, עבוד רק עם יועץ מנוסה, מוסמך ואובייקטיבי. הימור אחד הוא מתכנן פיננסי מוסמך בתשלום בלבד, או CFP. בנוסף להשלמת דרישות השכלה, אלפי שעות ניסיון בעבודה ועמידה בבחינות, מתכננים פיננסיים מוסמכים מחויבים גם לחובת אמונים. המשמעות היא שהם נדרשים לשים את האינטרסים שלך לפני טובתם, מה שמגביל את האפשרות לניגוד עניינים. יועצים פיננסיים בתשלום שכר בלבד מתוגמלים רק ממך, הלקוח, בניגוד ליועצים מבוססי עמלה, אשר עשויים להרוויח עמלות ממוסדות בעת המלצה או מכירה של מוצרים פיננסיים.

גם הניסיון חשוב: המפיל אומר שתרצה יועץ שנמצא בתפקיד לפחות חמש שנים. והקפד לשאול את כל מי שתרצה לשכור את 15 השאלות האלה כדי לבדוק אותם.

הדבר השלישי שהמפיל מציע הוא הגדרה ברורה של היקף ומטרת ההתקשרות בתכנון פיננסי. "אתה רוצה שמישהו ינהל תיק השקעות? לייעץ לך בהקמת תוכנית צבירת הון חסכונית במס? לעזור לך לעבור בהצלחה מעבודה מלאה לפנסיה? אלו משימות שונות שדורשות יכולות שונות", אומר המפיל.

במונחים של התאוששות מההפסד, יהיה זה חכם לעבוד עם מתכנן פיננסי על תוכנית פיננסית הוליסטית ומקיפה המתמודדת עם היעדים הפיננסיים ארוכי הטווח שלך. משם, תוכל לקבל החלטות כיצד לנהל את התיק שלך בצורה הטובה ביותר בהתבסס על סובלנות הסיכון שלך ולהימנע מלהיפול שוב קורבן לאותו תרחיש.

כמובן לעשות עשה זאת בעצמך את הכספים שלך היא תמיד אופציה, והיא יכולה להיות המשתלמת והטובה ביותר. רק היה מוכן לעשות את העבודה: "ניהול הכספים שלך דורש זמן, מאמץ וחינוך מתמשך. אתה צריך להיות מוכן להשקיע זמן ולוודא שאתה מעודכן בכל המשימות שיועץ פיננסי היה מטפל בדרך כלל עבורך", אומר היס.

יש לך בעיה עם המתכנן הפיננסי שלך או מחפש אחד חדש? דוא"ל contact@mynetherzliya.co.il.

שאלות ערוכות לקיצור ובהירות.

שתף את הפוסט
דילוג לתוכן