מיינט הרצליה

האיחוד האירופי אמור לבחור חברה לפלטפורמת רכישה משותפת של מינרלים קריטיים

האיחוד האירופי, ממהר לפתח מנגנון רכישה משותף של 9 מיליון יורו למינרלים ואנרגיה קריטיים, בוחר בין שמונה מציעים המתחרים על פיתוח פלטפורמה, כך הראו מסמכים ומקורות בעלי ידע ישיר אמרו לרויטרס.

הרציונל של הגוש לאיחוד הזמנות רכישה הוא שהוא יעניק למשתתפים יותר מינוף להשגת עסקאות ומחירים נוחים יותר עבור מינרלים קריטיים החיוניים למעבר הירוק שנסחר בשווקים דקים ואטומים שנשלטים לרוב על ידי סין.

האיחוד האירופי שואף לחתום על חוזה עד סוף השנה ולהתחיל בפיתוח חלקים של הפלטפורמה למוצרים בודדים בתחילת השנה הבאה, אמר מקור באיחוד האירופי שסירב להיקרא לרויטרס.

הזוכה במכרז ישולם כ-9 מיליון יורו כדי להקים ולמסור פלטפורמה לאיחוד האירופי, כך הראו מסמכים שראו רויטרס.

שמונת המתמודדים כוללים קבוצות ייעוץ גדולות Deloitte ו-PricewaterhouseCoopers (PwC), שתיהן סירבו להגיב.

Metalshub ו-Enmacc הגרמנית הגישו הצעה משותפת, ואמרו לרויטרס שהם מציעים להשתמש בזירות המסחר הקיימות שלהם למתכות ואנרגיה עבור פרויקט האיחוד האירופי.

דוברת נציבות האיחוד האירופי, יוהנה ברנסל, אמרה כי התייעצות מקוונת עם 66 תגובות הראתה גיבוי של התעשייה ליוזמה.

"בסך הכל, הסקר חשף תמיכה רחבה בהקמת פלטפורמת צבירת ביקושים ושידוכים לחומרי גלם אסטרטגיים".

פקידי האיחוד האירופי ממהרים לפתח את היוזמה, מרכיב מרכזי בחוק חומרי הגלם הקריטיים של האיחוד האירופי (CRMA), במנדט של נשיאת הנציבות אורסולה פון דר ליין, אמר מקור אחר.

"הציווי מגיע מלמעלה. פון דר ליין… רוצה שאנשים יזוזו מהר", אמר המקור, שסירב גם להימסר מכיוון שהם לא היו מורשים לדבר בפומבי.

ה-CRMA, שנכנס לתוקף במאי, נועד להגביר את הייצור והעיבוד המקומי של מינרלים קריטיים, תוך גמילה מהתלות בסין.

שרשרת אספקה ​​במקום

עם זאת, חלק מהמשתמשים האפשריים טוענים שכבר יש להם שרשרת אספקה ​​עבור תשומות מפתח כגון ליתיום וקובלט עבור סוללות רכב חשמלי.

"חברות גדולות יותר שכבר הקימו את שרשרת האספקה ​​שלהן לחומרי גלם קריטיים, כמו חומרי גלם לסוללות, לא צפויות להשתמש בפלטפורמה הזו", אמר קרול בדנארק, יועץ חומרי גלם באיגוד תעשיית הרכב הגרמני VDA.

הפלטפורמה עשויה להיות שימושית, עם זאת, למקור חומרים מאושרים כחומרי קיימא או נישה כמו גרמניום וגליום, הוא הוסיף.

היוזמה של האיחוד האירופי חיובית, אך יש לה גם מלכודות פוטנציאליות, אמר האיגוד הספרדי לספקי רכב.

"ספקי רכב בדרך כלל מוצאים חומרי גלם מעובדים בדרגות ספציפיות מאוד הדורשות הסמכה, מה שהופך את הביקוש לצרור מאתגר יותר", אמרה קרולינה לופז, ראש תחום הקיימות של הקבוצה, לרויטרס.

המנכ"ל וינסנט יאנג מיצרנית הסוללות הטייוואנית ProLogium Technology Co אמר שספקי חומרי הקתודה שלה כבר חתמו על הסכמי רכש עם יצרני מינרלים.

ProLogium, שבה מרצדס-בנץ היא משקיעה, מתכננת להשיק מפעל ג'יגה של 5.2 מיליארד אירו בצרפת בשנת 2027 כדי לייצר את סוללות ה-EV מהדור הבא שלה.

כל פלטפורמה חייבת להגן על נתונים לגבי הפרטים של מה שכל קונה מבקש, מה שעלול לחשוף סודות מסחריים, אמרו יאנג ומקורות אחרים בתעשייה.

מינרלים ואנרגיה?

האיחוד האירופי התמקד במינרלים קריטיים – חיוניים למעבר האנרגיה עבור רכבים חשמליים וטורבינות רוח – כמגזר מפתח שיש להתחזק בו כאשר הגוש שואף להשיג אפס פליטת פחמן נטו עד 2050.

אבל שילוב של 17 מינרלים קריטיים בתוספת גז טבעי ומימן באותה פלטפורמה לא יעבוד מכיוון שהשווקים שונים מאוד, אמרו כמה מקורות בתעשייה.

המערכת החדשה מעוצבת לאחר פלטפורמה קיימת לקנייה משותפת של גז, AggregateEU, שהושקה במהלך משבר האנרגיה ב-2022.

האיחוד האירופי אומר שזו הייתה הצלחה, אך דו"ח של בית המשפט האירופי לביקורת הטיל ספק ביעילות הפלטפורמה.

שתף את הפוסט
דילוג לתוכן