מיינט הרצליה

ברוקר שהתחזה לנאמן לקח את 100K$ שלי והכניס אותם ל'קרנות חסרות ערך'.

שְׁאֵלָה: הרמתי אותי אדם שהיה מתווך שהתחזה לנאמן. הוא הכניס יותר מ-100,000 דולר מהחסכונות הפנסיוניים שלי לקרנות חסרות ערך. לא מצאתי יועץ פיננסי שסיפר לי על FINRA עד שחלפה תקופת ההתיישנות (7 שנים). דיווחתי ל-FINRA, לסוכנות להגנה פיננסית לצרכן ולבסוף למחלקת הרגולציה הפיננסית של קנטקי. התמזל מזלי לדבר עם אדם חם שם שאמר שהם יחקרו אותו.

אני לא יודע איך יכולתי למנוע מעצמי ליפול להונאה המתורגלת היטב הזו. האם יש לי מנוס מעבר ל-7 שנים? מה עוד אני יכול לעשות מלבד בדיקת רקע אצל היועצים הנוכחיים והעתידיים שלי כדי להבטיח שזה לא יקרה שוב? (מחפש גם יועץ פיננסי חדש? הכלי החינמי הזה יכול להתאים לך יועץ נאמנות שעשוי לענות על הצרכים שלך).

יש לך בעיה עם היועץ הפיננסי שלך או מחפש אחד חדש? דוא"ל שאלות וחששות אל contact@mynetherzliya.co.il.

תשובה: אנו מצטערים לשמוע שהגעת לתפקיד זה, ולמרבה הצער, מקרים כאלה שכיחים יותר ממה שאתה חושב. "רק אחוז קטן מהיועצים הם נוכלים של ממש, אבל יש די והותר כדי לפגוע במשקיעים רבים ולהרוס את אמונתם במקצוע", אומר המתכנן הפיננסי המוסמך ג'ים המפיל ב-TGS Financial. יתר על כן, "כמה יועצים בתחילת הקריירה לא מבינים מספיק בהשקעות כדי אפילו לזהות שמה שהם רוכלים אינו הולם עבור רוב המשקיעים." עם זאת, יש הרבה יועצים פיננסיים טובים, אבל אתה צריך לדעת איך לטפל ביועצים ומה לחפש.

אם עדיין לא עשית זאת, הגש א כתוב תלונה עם FINRA וחטיבת ניירות הערך של קנטקי ללא קשר לחוק ההתיישנות שהוא הליך אזרחי, לא רגולטורי. סוגיית היחסים בינך לבין היועץ שלך ברמה האזרחית שונה מהחוקים הרגולטוריים שנקבעו על ידי הממשלה וסוכנויות מנהליות כמו ועדת הסחר הפדרלית. בתלונות הכתובות שלך, כלול כמה שיותר פרטים על מה שהתרחש יחד עם המידע של היועץ שלך. כדאי גם להגיש תלונה למעסיק של המתווך.

לאחר מכן, אם עדיין לא עשית זאת, התייעצי עם עורך דין המתמחה בניירות ערך או הונאות השקעות. "הם צריכים להיות מסוגלים להנחות פעולות משפטיות גם מעבר לתקופת ההתיישנות של 7 שנים", אומר המתכנן הפיננסי המוסמך ג'ואי קסולארו ב-Highland Financial Advisors.

ייתכן גם שלא אבדה כל תקווה. "מוקדם יותר השנה, מישהו פנה אליי לגבי נייר ערך צמוד שיועץ אחר מכר להם, עסקה של 1.8 מיליון דולר. היה ברור לי למדי שמדובר בהמלצת השקעה לא מתאימה ובבקשת החשבון שלדברי הלקוח הושלמה על ידי הברוקר היה מידע לא מדויק. למרות שזה היה הרבה מעבר לתקופת המבט לאחור, כתבתי מכתב בשם הלקוח גם למתווך וגם למבטח המנפיק והמתווך אמר שאין סיכוי, אבל חברת הביטוח הסכימה להחזיר ללקוח את כספו אם הם חתם על NDA ושחרור מלא נגדם ונגד המתווך. שום תלונה רשמית לא תירשם או תדווח", אומר המתכנן הפיננסי המוסמך מייק פאלמר ב-Ark Royal Wealth Management.

איך לוודא שזה לא יקרה שוב

אם אתה רוצה המשך ייעוץ מקצועי, בסופו של דבר תצטרך לעשות קפיצת מדרגה של אמונה. אתה יכול להתחיל בשאלת יועץ אחד או שניים אם הם יהיו פתוחים לייעוץ של שעה באדיבות רק כדי לעזור לך לקבל קצת פרספקטיבה על המצב שלך.

כדי למצוא יועץ אמין יותר שהוא יועץ בתשלום בלבד, כלומר הוא משולם רק על ידי הלקוח ואינו מקבל פיצוי על מכירה או המלצה על מוצרים, חפש באיגוד הלאומי של יועצים פיננסיים אישיים (NAPFA). "כל היועצים של NAPFA הם בתשלום בלבד והניסיון שלי עם עמיתיי ל-NAPFA מצביע על כך שהם בדרך כלל מנוסים, אתיים ובעלי אישורים טובים", אומר המפיל. אפשרויות אחרות לחיפוש יועצים כוללות את Garrett Planning Network ו-CFP Board, או שאתה יכול להשתמש בכלי החינמי הזה שיכול להתאים לך יועץ נאמנות שעשוי לענות על הצרכים שלך

חפש את היועץ באתר בדיקת הברוקר של FINRA כדי לראות אם הם מעורבים בהפרות כלשהן וכדי לראות את מספר החברות בהן עבדו מכיוון שהיסטוריית תעסוקה קצרה במקומות רבים יכולה להיות דגל אדום, אומר קאסולארו. הקפד לשאול כל יועץ שאתה רוצה לשכור את 15 השאלות האלה.

"אתה יכול גם לחפש יועץ שמתייעץ על בסיס שעתי. שהייה עם יועץ בתשלום בלבד אמורה להפחית את הסיכוי לניצול", אומר המפיל.

העמלות השעתיות משתנות בהתאם ליועץ, אך הן גובות בדרך כלל בין 150 ל-450 דולר לשעה ולקוחות יכולים לתקשר איתם על בסיס הצורך, במקום לקבל יועץ שעובד תחת מבנה הנכסים בניהול (AUM) שבו יועץ גובה אחוזים מנכסי הלקוח שהם מנהלים.

הקפד לשתף את הסיפור שלך עם כל היועצים שאתה מראיין ושאל אותם כיצד הם יכולים להבטיח שאותו דבר לא יקרה שוב. "לכל יועץ שאתה עובד איתו צריך להיות הצהרת מדיניות השקעות (IPS) שמסבירה את פילוסופיית ההשקעות שלו וכיצד יושקע תיק ההשקעות שלך. זה צריך להינתן לך בכתב לפני השקעת הכספים שלך ואתה יכול גם לבקש מכל אדם שאתה עובד איתו לרשום בכתב שהוא נאמן", אומר קאסולארו. הסיבה שתרצו לעבוד עם נאמנות היא משום שיש לו חובה חוקית לפעול לטובת הלקוח, מה שמגביל את האפשרות לניגוד עניינים.

כלל אצבע טוב עבור רוב המשקיעים הבודדים הוא להימנע מכל השקעה שאינה ניתנת לסחירות מיידית בכל יום עסקים: "אם היועץ שלך כן מציע השקעות כאלה – וראיתי כמה שהניבו ביצועים טובים מאוד – הן לא אמורות להיות יותר מ-10% או 15% מהתיק שלך בסך הכל. לא להשקעה, בסך הכל לכל ההשקעות הלא נזילות. אם כל משקיע בודד היה בעל רק קרנות נאמנות וקרנות נסחרות בבורסה, רוב ההונאות לא היו מתרחשות", אומר המפיל.

יש לך בעיה עם היועץ הפיננסי שלך או מחפש אחד חדש? דוא"ל שאלות וחששות אל contact@mynetherzliya.co.il.

שאלות ערוכות לקיצור ובהירות.

שתף את הפוסט
דילוג לתוכן