מיינט הרצליה

'אני צריך להיזהר?' פרשנו ב-2022 ונתנו 500,000 דולר לברוקר שקיבל 1.5%. הבורסה עלתה, אבל עכשיו יש לנו רק 490,000 $.

שְׁאֵלָה: פרשנו ב-2022. הפקדנו 500,000 דולר אצל מתווך נאמנות מהימן בחברה לאומית גדולה. אנחנו משלמים לו 1.5%. במהלך השנתיים האחרונות, ה-500,000 דולר שלנו ירדו בהתמדה לכ-480,000 ו-490,000 דולר. מכיוון שהבורסה עמדה על 36,000 כשהשקענו, וכיום על 38,000, לא היינו צריכים לפחות לקבל את הכסף שלנו בחזרה? אנחנו חיים על ביטוח לאומי ועל דיבידנדים של 3% שלנו במניות, כך שכסף לא יכול להיחשב כהפסד מניות כי זה פשוט דיבידנד.

אנו מרגישים שתיק המניות שלנו היה צריך לגדול בחודשים האחרונים. האם עלינו להיזהר? מה עלינו לעשות כדי להבטיח שכאשר השוק עולה, גם הכסף שלנו יעשה זאת? האם זה משהו שמתכנן פיננסי צריך לעזור בו? (מחפש גם מתכנן פיננסי חדש? הכלי החינמי הזה יכול להתאים לך יועץ נאמנות שעשוי לענות על הצרכים שלך.)

תשובה: אתה צודק ששואל את השאלות האלה. ראשית, בוא נטפל בעמלה של 1.5%, לאחר מכן נסתכל על הביצועים שלך וכיצד למדוד אותם, ולאחר מכן נראה מה עליך לעשות.

1.5% דמי הניהול שאתה משלם נראה מעט גבוה אם היועץ שלך מנהל רק את ההשקעות שלך, אומרים המקצוענים. "הייתי ממליץ לבחון את כל השירותים הכלולים בעמלה של 1.5% ולברר אם יש עמלות אחרות המוטמעות בהשקעות עצמן", אומר אריק פרסוניה, מתכנן פיננסי מוסמך ב-One Up Financial. "יחסי ניהול השקעות חד-פעמיים ללא תכנון פיננסי או פרישה, עם נאמן בתשלום בלבד, צריך להיות מתומחר הרבה מתחת ל-1%".

העמלה של 1.5% היא כנראה לא העמלה היחידה שאתה נפגע בה, מוסיף גורדון אכטרמן, CFP ב-You Best Path Financial Planning. "בנוסף לדמי הניהול של 1.5%, לקרנות שלך יהיו חיובי הוצאות שכדאי להיות מודעים אליהם", אומר אכטרמן. "ברוקרים ממליצים לרוב על קרנות הנושאות עמלות נסתרות שהקרן משלמת לחברת הברוקר והעמלות הללו פוגעות בביצועי הקרנות. השווה את התוצאות שלך בניכוי עמלות לרף. זה בסדר אם יש הבדל, אבל אתה צריך לשאול את עצמך אם ההבדל הזה שווה את הנוחות של לא למצוא מישהו פחות יקר".

איך אתה מסתכל על ביצועים כאן?

נראה שאחד הנושאים החשובים ביותר הוא שאתה לא יודע בדיוק מה בבעלותך, למה אתה הבעלים שלו או מהי עלות הבעלות הכוללת שלך, מסביר מארק סטרוטרס, CFP ב-Sona Wealth Advisors. "עבור 1.5%, היועץ שלך צריך לתת לך את הסיבות לכך שדברים עשו את מה שהם עשו", אומר סטרוטרס. "יכול להיות שיש סיבה טובה לתפקוד החסר הנתפס. אם אתן ליועץ את היתרון של הספק, אני מנחש שאתה מושקע ביותר מאשר רק בדאו ג'ונס תעשייתי, המדד שאתה מזכיר".

חשבו על זה: "הממוצע התעשייתי של דאו ג'ונס (DJIA) אולי עמד על 36,000 כשהתחלת, אבל הדאו הוא לא השוק, זה רק 40 מניות מתוך אלפים", אומר אכטרמן. "אתה צריך לשאול את הברוקר שלך באיזה אמת מידה הם חושבים שאתה צריך להשתמש להשוואת ביצועים ומדוע. ודא שהמדד הוא מספר תשואה כולל הכולל דיבידנדים."

אתה לא רוצה להיות מושקע רק בדאו, מוסיף Struthers. "להחזיק את כל תיק ההשקעות שלך רק בדאו אינו מגוונת", אומר Struthers. "זה מתעלם מחברות אמריקאיות קטנות ובינוניות, שלא לדבר על שווקים בינלאומיים ומתעוררים. ראסל 2000 ירד בסביבות 3% במהלך זמן זה, המדד הבינלאומי הגדול היה קבוע במהלך זמן זה והשווקים המתעוררים ירדו בסביבות 14%".

באשר לניתוק עם היועץ שלך לגבי הציפיות שלך מהפורטפוליו שלך, אליסון ג'יימס, CFP ב-WorthWise Financial Partners, אומרת שאתה צריך להחליט אם אתה מחפש הכנסה קבועה עם שימור הון או רווחי הון גם כן. "בעוד שהדאו פעל בשנתיים האחרונות, זו הייתה נסיעה די מבולבלת, אולי לא כזו שהיועץ שלך מאמין שיהיה לך נוח איתה", אומר ג'יימס. "אני ממליץ לנהל דיון עם היועץ שלך לגבי סובלנות הסיכון והיעדים שלך ולהבטיח שאתה מרגיש בנוח עם ההמלצות שלו ותבין לאילו ביצועים אתה יכול לצפות באופן סביר מתיק ההשקעות שלך בטווח הקצר והארוך."

תרחיש אחד שכדאי לקחת בחשבון הוא שייתכן שהיועץ שלך השקיע אותך בעיקר במניות שמשלמות דיבידנדים גבוהים, אומר סטיבן קראפן, CFP ויועץ בכיר בתשלום שכר ב-Atlas Fiduciary Financial. "למרבה הצער, אלה לא הופיעו טוב כמו ציוני שוק אחרים, במיוחד חלק ממניות הטכנולוגיה הגדולות", אומר קראפן. "זהו מקרה טיפוסי של חינוך לקוי מצד היועץ שבו הוא היה צריך לייעץ לך לשקול גישת תשואה כוללת, לא גישת הכנסה. גישה של תשואה כוללת הייתה מובילה אותך כנראה להשקיע בתיק מאוזן יותר".

מבלי לדעת בדיוק במה אתה משקיע, סטרוטרס אומר שיש מעט מאוד נסיבות שבהן אדם בדימוס צריך להיות מושקע בכל המניות. "אם הייתם משקיעים באג"ח, כמו מדד האג"ח המצרפי של בלומברג ברקליס, במהלך אותו פרק זמן, הייתם יורדים בסביבות 8%. רוב מדדי האג"ח הממשלתיות (ארה"ב וגלובליות) ירדו בין 6% ל-20% על בסיס תשואה כוללת מתחילת או אמצע ינואר 2022 ועד ינואר 2024", אומר סטרוטרס.

המטרה העיקרית של אג"ח לגמלאים היא לא רק לייצר הכנסה, אלא לשמש כנטל בזמן מיתון ושפל. "למרבה הצער, הם אינם מתפקדים טוב בתקופות אינפלציוניות, כאשר התעריפים עולים", אומר סטרוטרס. "אם היה צורך בנטל האג"ח על סמך פרופיל הסיכון שלך וזו הייתה הסיבה לביצועים הנמוכים, קשה להאשים את היועץ יותר מדי. חלק מהיועצים היו צריכים להכין את תיקי האג"ח שלהם יותר לשיעורים גבוהים יותר כשהריביות היו נמוכות, אבל לעתים רחוקות מאוד לא אמור להיות ליועץ סוג של גידור אג"ח למיתון ודיכאון".

אם התחלת להשקיע עם היועץ שלך בינואר 2022 בתיק מסורתי של 60/40 המורכב ממדד S&P 500 וממדד אג"ח מצרפי, היתרה שלך תהיה בערך זהה לינואר 2024, בהנחה שאין חלוקות, מסביר אריק פרסוניה, CFP ב- One Up פיננסי. "המניות איבדו כמעט 20% ב-2022 ואיגרות החוב לא היו רחוקות מאחור, ירידה של למעלה מ-13%", אומר פרסוניה. "השווקים התאוששו ב-2023 עם התיק האמור במדד 60/40 עלייה של בערך 18%, אבל זה יהיה כמובן תלוי איך אתה משקיע, שכן הגדלת הסיכון אפילו מעט להקצאה של 80/20 הייתה מניבה תשואה חיובית נטו מינואר 2022 עד ינואר 2024."

שיטה מומלצת במתן ניהול תיקים מותאם אישית היא שהיועץ ייצור הצהרת מדיניות השקעות (IPS), אומר אריק רוס, CFP ב-F2 Wealth. "השב"ס הוא מסמך כתוב המציין לכל הפחות את מטרת התיק; הגבלות בהשקעות, אם קיימות; וכיצד יימדדו ביצועי התיק", אומר רוס. "בנוסף ל-IPS, יש לספק ביצועי השקעה לא פחות מרבעון".

איפה למצוא יועץ חדש

אם לאחר ששקלתם את כל זה, אתם מבינים שהגיע הזמן למצוא יועץ חדש, המשאבים האלה יכולים לעזור: לאגודה הלאומית של יועצים פיננסיים אישיים (NAPFA) יש כלי מקוון שבו תוכלו לחפש יועצים, ה-Let's Make a Plan של מועצת CFP האתר מפרט CFPs לפי מיקום ומומחיות ול-Garrett Planning Network יש תכונת חיפוש למציאת יועצים על סמך אופן החיוב שלהם.

כאשר בוחרים יועץ פיננסי, כדאי לעבוד עם מישהו שמחזיק בייעוד CFP. למה? על מנת לזכות בהסמכה זו, עליהם להשלים דרישות השכלה מקיפות, לעבור בחינות, לבצע אלפי שעות ניסיון הקשור לעבודה והם עומדים בסטנדרט נאמנות. משמעות הדבר היא שהם נדרשים לשים את טובת הלקוח שלהם לפני טובת הלקוח שלהם, וזה מטבעו ממזער את הפוטנציאל להיווצרות ניגודי עניינים. זה יכול גם להיות מועיל לבדיקת יועצים פוטנציאליים על ידי שאילת שמונה השאלות הללו.

שתף את הפוסט
דילוג לתוכן