מיינט הרצליה

אם אתה לא 'מתכנן תקציבים בקול רם', האם אתה בכלל מתקצב נכון? ל-TikTok יש מחשבות – אבל גם למקצועני הכסף

TikTok אולי לא המקום הראשון שעולה על הדעת כשאתה חושב על כספים, אבל יש לו מיליוני יוצרים שהעלו מחשבות – חלקן מפוקפקות, חלקן טובות – על הנושא. אחד המגמתי כעת הוא המושג "תקצוב קולני". למרות שנראה שזה התחיל בהתחלה כבדיחה (ראה את הפוסט הזה של Lukas Battle, שיש לו יותר מ-200,000 לייקים), "תקציב רועש" זוכה להרבה באז עכשיו.

זוהי גישה למימון אישי הכוללת יצירת תקציב והעברתו (בקול רם) כדי לעזור לך להתחייב אליו. כך זה עשוי לעבוד: נניח שהוזמנת לארוחת ערב (שיכולת ללכת אליה) אבל בחרת לא ללכת אליה כי בחרת לבזבז את כספך על דברים אחרים; במקום למצוא תירוץ כדי להסתיר מדוע אינך הולך לארוחת ערב, היית דוחה את ההזמנה באמירה שזה לא בתקציב שלך, מסביר בובי רבל, מייסד Financial Wellness Strategies.

במילים אחרות, "זה בעצם הרשאה לדחות הזמנה שמצורפת לה תג מחיר, בלי סיבה יותר מאשר רצון לחסוך את הכסף למשהו אחר", אומר המתכנן הפיננסי המוסמך קנת רובינסון בתכנון פיננסי מעשי.

בדיחות קרב שתקצוב רועש הוא ההפך מ"יוקרה שקטה", מונח שהפך פופולרי בשנה שעברה בהתייחסות לאלגנטיות מאופקת וצריכה מעודנת. "אם אתה מכיר אנשים עשירים, אתה יודע שהם שונאים לבזבז כסף, אז זה כמעט יותר שיקי, יותר מסוגנן, יותר גמיש", מתבדח באטל בסרטון ה-TikTok. "זה לא 'אין לי מספיק', זה 'אני לא רוצה לבזבז'".

אבל האם זה עובד? למקצוענים יש ביקורות מעורבות. רבל אומר שזה יכול להיות יעיל עבור אנשים מסוימים. "אם לא היית מתקצב תקצוב בקול רם, היית יכול ללכת ולפוצץ את התקציב שלך, או שהיית מסרב אבל ממציא תירוץ כמו סכסוך או אומר שאתה לא מרגיש טוב. כך אתה מפרסם את הבחירה שלך בפומבי ומצהיר שאתה גאה ולא מסתיר בשום אופן שזה לא המקום שבו אתה מוציא את הכסף שלך", אומר רבל.

גם המתכננת הפיננסית המוסמכת מרגריטה צ'נג ב-Blue Ocean Global Wealth אומרת שיכול להיות שיש ערך למגמה. "מימון אישי הוא בדיוק זה, אישי. אני חושב שיש ערך בתקשורת למה אתה מתכוון יותר עם ההוצאות שלך ויש גם היבט של אחריות", אומר צ'נג.

אחרים לא כל כך בטוחים שזה מאוד יעיל. "נראה שהרעיון הוא שעל ידי הפיכת המטרות שלך לפומבי, סביר יותר שתדבק בהן. באופן אישי, אני מוצא שזה קצת גימיק של מדיה חברתית. אני בעד שאנשים יישארו ממושמעים בהרגלי החיסכון וההוצאות שלהם. עם זאת, אני שואל אם פרסום כוונותיך לציבור באמצעות מדיה חברתית מוסיף ערך אמיתי כלשהו", אומר המתכנן הפיננסי המוסמך ג'ו פייבורטו ב-Landmark Wealth Management.

ורובינסון, שהוא המחבר של "אל תעשה תקציב: למה כל כך קשה לחסוך כסף ומה לעשות בקשר לזה" אומר, "זה לא חשוב להיות שקוף לגבי הרגלי ההוצאות. חשוב להציב גבולות ולא לתת לאחרים, כולל חברים שלך, להפר אותם”. הוא מוסיף: "הרעיון של תקצוב קולני מדגיש את החשיבות של הוצאה מתוך כוונה, שהיא ההיפך מהוצאות חסרות שכל. מבחינתי, שם נמצא הערך”, אומר רובינסון.

ישנם גם שפע של כלים פיננסיים זמינים באינטרנט או דרך חברות פיננסיות שיכולים לספק לך את המסגרת ליצירת תוכנית פיננסית מוצלחת מבלי להפוך את חייך הפרטיים לציבוריים, אומר Favorito. עבודה עם מתכנן פיננסי יכולה לעזור לך לקבל ראייה הוליסטית של הכספים שלך, כולל המטרות שלך, תקציב, הוצאות, השקעות, תכנון מס ועוד. (תוכל להשתמש בכלי החינמי הזה כדי להתאים ליועץ פיננסי שעשוי לענות על הצרכים שלך.)

שתף את הפוסט
דילוג לתוכן