אינדונזיה סוחטת אספקה של עפרות ניקל כדי להגן על כורים מקומיים קטנים יותר, מכיוון שהשוק של מתכת הסוללה סובל מירידה ממושכת, לפי Eramet SA.
הכורה הצרפתי, שמפעיל את מכרה הניקל הגדול בעולם במחוז צפון מאלוקו באינדונזיה, קיבל השנה מכסת מכירות על ידי האומה האסייתית שהייתה נמוכה ב-29% ממה שציפתה, מה שגרם למחיר המניה שלה לצנוח באוקטובר.
הגבולות הממשלתיים נועדו להגן על הכורים המקומיים מהצניחה העולמית במחירים, אך גם הובילו למעבר בייצור לעפרות בדרגה גבוהה יותר המשמשת לייצור נירוסטה. זה הפחית את האספקה המקומית של עפרות ניקל בדרגת סוללה, ואילץ את מפעלי ההיתוך המקומיים – שהם המפתח לשאיפותיה של אינדונזיה להפוך לשחקן מרכזי בכלי רכב חשמליים – לפנות לייבוא יקר יותר.
"הם רצו לשמור על מחיר טוב עבור העפרה בשוק", אמר ג'רום בודלט, מנכ"ל ארמט אינדונזיה, בראיון בג'קרטה ביום חמישי. "הם רצו להגן על הכורים הקטנים המקומיים".
ניקל, המשמש לייצור סוללות נירוסטה וסוללות לרכב חשמלי, ספג צניחה של שנתיים עקב ביקוש חלש והאספקה המשגשגת באינדונזיה. זה אילץ חלק מהיצרנים במדינות אחרות להיסגר לחלוטין, וגם הפעיל לחץ על מפעלי היתוך בדרום מזרח אסיה שכבר מתמודדים עם מחירי עפרות גבוהים בגלל המחסור.
אינדונזיה מהווה כעת יותר ממחצית מתפוקת הניקל העולמית לאחר שהאיסור שלה על יצוא הוביל לתנופת בניית בתי התכה, בעיקר על ידי חברות סיניות. בצד הכרייה, הייצור מפוצל מאוד בין מספר רב של חברות מקומיות קטנות וכמה כורים בינלאומיים גדולים כמו Eramet ו-Vale SA.
בשל מגבלות המכירות, הכורים נתנו עדיפות למכירת עפרות בדרגה גבוהה יותר המשמשת בדרך כלל בייצור נירוסטה, אמר בודלט. זה על חשבון הצורה הפחות עשירה שנקראת לימוניט שבדרך כלל הופכת לניקל ברמת הסוללה במתקני שטיפת חומצה בלחץ גבוה.
המפעלים הללו, שהם המפתח לשאיפותיה של אינדונזיה להפוך לשחקן מרכזי בכלי רכב חשמליים, נאלצים לייבא את העפרה המסורבלת בעלויות גבוהות במיוחד, אמר בודלט.
ארמט יכול להגיש בקשה למכסת מכירות גבוהה יותר בשנה הבאה, מה שעלול להקל על הצפיפות בשוק העפרות. זה עשוי להיות דחוף יותר ככל שהמדינה תמשיך להביא קיבולת עיבוד מקוונת.
מדיניות הנשיא
הרבה יהיה תלוי ביחסה של הממשלה החדשה של המדינה למגזר הניקל. הנשיא פראבוו סוביאנטו, שנחנך בחודש שעבר, התחייב להמשיך במדיניות של קודמו להעלות עיבוד של מינרלים כמו ניקל לחוף.
הגנרל לשעבר סיכם לאחרונה טיול בארה"ב, שכללה פגישה עם הנשיא ג'ו ביידן ושיחה עם הנשיא הנבחר דונלד טראמפ. אינדונזיה דוחפת את ארה"ב להפוך כלי רכב חשמליים המכילים את הניקל שלו לזכאים לסובסידיות הניתנות על ידי חוק הפחתת האינפלציה.
נותר לראות אם הממשל של טראמפ יהיה מתאים יותר להסכם בחזית זו, במיוחד לאור רצונו שהביע שוב ושוב לבטל חלקים גדולים מה-IRA. אבל הדומיננטיות ההולכת וגוברת של האומה בדרום מזרח אסיה בשוק הניקל עשויה לאלץ את ידה של ארה"ב בסופו של דבר, אמר בודלט.
"כשאתה מסתכל על אינדונזיה, בחמש, 10 השנים הקרובות זה יהיה 70% מהייצור העולמי", אמר. "אם אתה לא רוצה להשיג מקור מאינדונזיה, זה יהיה אתגר עבורך להשיג את הניקל התחרותי."