קבוצת Trafigura היא ענקית מסחר בסחורות. בכל יום נתון, הוא מטפל בכמות מספקת של נפט כדי לספק את כל הצרכים של צרפת פי שלושה. הטווח הגלובלי שלה משתרע מתשתית ייצוא נפט גולמי של ארה"ב לתחנות דלק ביותר מ-20 מדינות ברחבי אפריקה, אסיה ואמריקה הלטינית.
עם זאת, בפינה רחוקה של האימפריה שלה, הרחק מתשומת הלב של המנהלים הבכירים בז'נבה ובסינגפור, משבר מתבשל כבר זמן מה.
בשבוע שעבר הודתה החברה כי היא עומדת בפני הפסד במונגוליה של עד 1.1 מיליארד דולר, הקשור בחלקו לחשוד בהונאה על ידי עובדיה. Trafigura טוענת כי הצוות עשה מניפולציות בתשלומים תוך הסתרת הר של חובות באיחור, ואפשר לחשיפה לצאת משליטה במשך שנים מבלי להרים דגלים אדומים.
עבור אנשים בתוך ומחוץ לטרפיגורה, הגילוי היה פצצה. המזעזע ביותר היה היקף ההפסד הסביר ביחס לגודל שוק הנפט של מונגוליה. יש יותר מ-100 מדינות שמשתמשות יותר בנפט ממונגוליה, על פי נתוני מינהל המידע האמריקאי לאנרגיה, ביניהן לוקסמבורג ונפאל. צריכתו של כ-35,000 חביות ביום שווה בערך מיליארד דולר בשנה. עבור Trafigura, מונגוליה היוותה פחות מ-0.3% מכלל הנפט שבו נסחרה.
החשבון הזה מבוסס על ראיונות עם שמונה אנשים בעלי ידע ישיר על טראפיגורה ופעילותה במונגוליה, שביקשו לא להזדהות בשל רגישות הנושא. בשבוע שעבר, מנכ"ל Trafigura, ג'רמי ויר, אמר כי החברה "מאוכזבת מרה" מהמצב ובטוח שהיא מבודדת לעסקים במונגוליה, והחקירה של החברה עדיין נמשכת.
הודעה משבוע שעבר, המאשרת דיווח מוקדם יותר מאת בלומברגמייצג המשך כואב לחשיפת השנה שעברה כי Trafigura נפלה קורבן להונאת ניקל מסיבית לכאורה.
המחדל מאיר עוד אור חריף על הבקרה הפנימית של החברה, ומעלה שאלות מדוע לקח כמעט שנה לחשוף את המצב במלואו. עבור זרים, זה מחזק את המוניטין המהיר והרופף של מסחר בסחורות, חודשים לאחר שכמה מהשחקנים הגדולים ביותר – כולל Trafigura עצמה – הודו באשמת שחיתות בארה"ב.
בשיחה פרטית, תשעה בנקאים, כולל בכמה מהמלווים המרכזיים של החברה, אמרו שהם נדהמים מגודל ההפסד הפוטנציאלי, ורוצים לדעת איך טרפיגורה תמנע את זה לקרות שוב. ובכל זאת, ההפסד לא צפוי להשפיע על יכולתה של החברה ללוות כסף, אמרו כמה מהם.
"שאלת המפתח, כמו תמיד, היא באיזו מהירות ואפקטיביות לומדים מטעויות ומיישמים אמצעים מתקינים", אמר ז'אן-פרנסואה למברט, יועץ ובנקאי סחורות לשעבר. "לא רק על ידי עירוב או פיטורי עובדים והשקת תהליך התאוששות ממושך, אלא על ידי חיזוק הממשל, התהליכים הפנימיים והבקרות של החברה".
נישה רווחית
במשך שנים נהנתה טראפיגורה מנישה רווחית במונגוליה, הנשענת כולה על יבוא של בנזין ודיזל שלה – בעיקר ברכבת מרוסיה, ולפעמים גם מסין.
החברה סיפקה כשליש ממוצרי הנפט של מונגוליה, עם עמדה גדולה במיוחד בתחום הסולר. Rosneft PJSC ו-Gunvor Group היו המתחרים העיקריים שלה. המבצע הסתכם בכמה מאות מיליוני דולרים מדי שנה, עם רווחים בדרך כלל בעשרות מיליונים, לפי אנשים בעלי ידע בנושא.
זה היה עסק קטן אך מתוק לעולם המסחר בסחורות, שבו המרווחים הדקים כתער הם לרוב 1% או פחות.
באולן בטאר, עובדי Trafigura עבדו מ-Landmark, בניין מצופה זכוכית בקצה רובע העסקים המרכזי המשקיף על פארק חדש שנבנה על ידי ענקית הכרייה Rio Tinto Group. בסמוך שוכן מלון בייאנגול מהתקופה הסובייטית.
סוחר הנפט העיקרי של Trafigura במונגוליה היה Jononbayar Erdenesuren, שהיה בחברה מאז 2012. Jononbayar היה ידוע בעולם העסקים הצמוד של אולן בטאר בגישה הקשה שלו לעסקים ובמסיבות שערך לחברים ולאנשי קשר.
היותו נעול לים הופך את השוק המונגולי לחשוף לשיבושים, ובסוף 2023 המדינה נתפסה במחסור בדלק. אזרחים מיהרו לעמוד בתור לבנזין ולסולר, והממשלה החלה לבחון את מצב מלאי הנפט במדינה.
כמה אנשים שמכירים את הנושא טענו שהמשבר עזר להוביל לגילוי החור הפיננסי של טרפיגורה במדינה.
אבל גם בית המסחר עבר תקופת בדיקה משלו לאחר הונאת הניקל. וכאשר החברה בחנה מקרוב את חשיפות האשראי הגדולות ביותר שלה, בלט שוק זעיר אחד.
דלק באשראי
מכירת נפט במונגוליה היא מסובכת. לחברות בינלאומיות כמו Trafigura אין רישיונות יבוא ולכן אינן יכולות לספק לשוק המקומי ישירות, אלא להסתמך על מפיצים מקומיים. עבור Trafigura, המקבילה העיקרית הייתה חברה בשם Lex Oil LLC.
החברה המונגולית תיקח את מוצרי הנפט של Trafigura ותמכור אותם לקמעונאי דלק. באופן מכריע, Trafigura סיפקה את הנפט באשראי, עם הסכם שלקס אויל תשלם בעתיד לאחר ביצוע ניכויים עבור מכס ומכסי הובלה.
עוד יותר מסבך את התמונה: גם הסיטונאית עצמה סיפקה אשראי ללקוחותיה, בעוד שעסקאות גידור הוסיפו נדבך נוסף של מורכבות. התוצאה הייתה חשיפה משתנה ללא הרף ללקס אויל ולרשת הקונים שלה במונגוליה.
מה שרואי החשבון של טרפיגורה בסינגפור ובז'נבה לא הבינו כראוי הוא שהחשיפות הללו עלו בגודלן למאות רבות של מיליוני דולרים, גם כשהחשבונות לא שולמו במועד הפירעון, אמר אדם שמכיר את הנושא.
אדם שענה לטלפון במשרדו של לקס אויל אמר כי איש לא זמין לענות של בלומברג שאלות, והחברה לא הגיבה לבקשת תגובה שנשלחה בדוא"ל.
הסוגיה זוהתה לבסוף בסוף השנה שעברה. Trafigura אומרת שהיא מצאה "הסתרה מכוונת של חובות איחור" על ידי הצוות שלה, אך ההתנהלות הפסולה לכאורה לא הייתה מוגבלת להסתרת החוב. החברה גם אמרה שהעובדים שלה עשו מניפולציות בנתונים ובמסמכים כדי להציג שגוי את החישובים עבור חיובים כמו מכס והובלה. הוא מאמין שזה נמשך במשך כחמש שנים.
טראפיגורה לא ציינה אף עובד בהצהרה שלה, ורק אמרה שהיא נוקטת "צעדים משמעתיים הולמים". ג'וננביאר נמנה עם העובדים שהושעו, על פי אנשים שמכירים את הנושא.
נציג של ג'ונונביאר סירב להגיב, ואמר שהוא עדיין עובד של Trafigura ומחויב להסכם סודיות.
שמונה חודשים
ככל שהתברר גודל הבעיה, מועצת המנהלים של טרפיגורה הביאה רואי חשבון משפטיים. ההנהלה הבכירה של החברה הסתבכה וחוסה לארוקה, אחד המנהלים הבכירים, טס למונגוליה בפברואר כדי להיפגש עם לקס אויל.
בלומברג באותו חודש דיווחה שלטראפיגורה הייתה בעיה בעסקי הנפט שלה במונגוליה ועמדה בפני הפסדים פוטנציאליים של מאות מיליוני דולרים. החברה אמרה בזמנו כי סיכמה לאחרונה על לוחות זמנים להחזר חובות עם לקוחות מוצרי נפט במונגוליה וכי יש לה "רקורד טוב של גיבוש מוצלח של חובות מעמיתים בשווקים מתעוררים".
גם לאחר הדיווח, יעברו יותר משמונה חודשים עד שטרפיגורה תחשוף את מלוא היקף הבעיה.
התגובה במונגוליה מנוגדת למעשיה על הונאת הניקל, כאשר טרפיגורה עברה לנקוט בצעדים משפטיים נגד הרמאי לכאורה, פראטיק גופטה. היא זכתה בצו הקפאה, אך כמעט שנתיים לאחר מכן טרם החזירה כספים. (גופטה חלק על גרסתה של טרפיגורה לאירועים, בטענה שבית המסחר היה שותף למעשיו.) בינתיים, תיק בית המשפט האיר באור חריף את התהליכים של טראפיגורה עצמה וחשף תקשורת פנימית שאולי החברה מעדיפה להישאר פרטית.
ראש המסחר בניקל וקובלט שלה עזב את החברה, וכמה מנהלים בכירים נוספים במתכות עזבו במהלך החודשים הקרובים, אם כי Trafigura אמרה שוב ושוב שהיא לא מאמינה שמישהו בחברה היה שותף להונאת הניקל.
אחת הסיבות לכך שהחברה לא נקטה בהליכים משפטיים מיידיים עם אובדן הנפט המונגולי היא שעדיין לא קיבלה הסבר ברור על עובדות המקרה, אמר אדם שמכיר את הנושא. החקירה שלה עדיין נמשכת, אומרים בחברה.
ביוני, כשטראפיגורה פרסמה תוצאות לא מבוקרות למחצית השנה שהסתיימה במרץ, המילה "מונגוליה" אפילו לא הוזכרה. החברה אמנם דיווחה על עלייה חדה בפיגור, אך סמנכ"ל הכספים הנכנס, סטפן יאנסמה, הסביר כי מחירי סחורות וריביות גבוהות יותר פירושו ש"למדינות המייבאות מעת לעת יהיו בעיות בפרופיל התשלומים שלהן".
הגילויים "שיקפו את הערכת ההנהלה לגבי הפסדים פוטנציאליים באותו זמן על פני מספר צדדים נגדיים ומדינות", אמר דובר Trafigura ביום חמישי. "עם חקירה חיצונית שמתנהלת, לא היינו בעמדה לספק פרשנות כלשהי על מונגוליה".
חשבונות שנתיים
עד סוף ספטמבר, טרפיגורה התכוננה לסגור את החשבונות השנתיים שלה, שכן וייר הודיע כי ימסור כמנכ"ל לבוס הגז ריצ'רד הולטום בינואר. הגיע הזמן להחליט מה לעשות עם כאב הראש במונגוליה.
החברה כבר נקטה פעולה כלשהי. היא עצרה עסקים חדשים במדינה, השעתה את ג'וננבאיאר והפסיקה את החוזה של ראש מונגוליה הסינגפורי שלה, מיכאיל זלדוביץ'. (זלדוביץ' סירב להגיב).
והיא עדיין מקווה להחזיר קצת כסף מ-Lex Oil, שהחוב שלה מייצג יותר ממחצית מ-1.1 מיליארד הדולר, לפי אדם שמכיר את הנושא.
"חלק ניכר מסך החשיפה הוכר כחוב לטרפיגורה על ידי הצד הנגדי העיקרי שלנו במונגוליה. אנו מתכוונים להחזיק את הצד שכנגד בהתחייבות ההחזר שלו", אמר טרפיגורה.
בסופו של דבר, החברה החליטה לרשום הפרשה "שמרנית" של 1.1 מיליארד דולר בתוצאותיה הכספיות, ולאשר בפומבי את ההתנהלות הפסולה לכאורה.
לאחר ההפרשה, Trafigura צפויה לדווח על רווח שנתי של כ-2 מיליארד דולר ומעלה, בלומברג דווח בשבוע שעבר. החברה רשמה ביוני רווח של 1.47 מיליארד דולר במחצית הראשונה.
כמה בנקאים שמעו על הסיכוי להסדרה על מונגוליה במהלך שיחות לא רשמיות עם עובדי Trafigura בספטמבר, על פי אנשים שמכירים את הנושא. אבל אפילו מלווים שציפו לחיוב היו בהלם מהנתון של 1.1 מיליארד דולר.
"בספטמבר 2024, לאף עובד ב-Trafigura לא היה את הידע או הסמכות לדון בכמות ההפרשה הכוללת בגין עסקי הנפט המונגוליים שלנו", אמרה החברה.
לא סביר שיחסי הלוואות גדולים כלשהם יושפעו, אמר אורהן גונס, איש כספים בסחורות שמנהל כעת את פלטפורמת מימון הסחר TradeQraft.
"הנושא הקריטי הוא שאחרי זה ואחרי תיק הניקל הם ניצלו את הקרדיטים שלהם לדברים כאלה, ואני חושב שהם מודעים לזה", אמר. "ל-Trafigura יש כלים ואנשי מקצוע תקינים מאוד לניהול סיכונים ולכן הם ינקטו אמצעי זהירות רציניים."