מסע המחאה. רוצים לרכוב לעבודה באופניים | צילום: פרטי

כעשרים רוכבי אופניים, חברי תנועת מרצ והרשימה הירוקה, יצאו השבוע לרכיבה ברחבי הרצליה במחאה על הזנחת רוכבי האופניים בעיר, כטענתם, ובדרישה לסלול עוד שבילי אופניים תקניים. הם רכבו במשך כשעה וחצי מפארק רעננה לכיוון שדה התעופה, ומשם בדרך בגין לכיוון רחוב ירושלים, דרך הרחובות סוקולוב ופינסקר ומשם בחזרה לפארק. רק בחלק קטן מהמסלול היו שבילי אופניים (למשל בחלק מרחוב בגין, ובחלק המרכזי של סוקולוב). בכל מקום שבו לא היו שבילי אופניים או מדרכה רחבה, נאלצו לרכוב על הכביש.

"הכוונה היתה לרכוב במקומות בעייתיים, שבהם רוכבי האופניים עלולים ממש לסכן את עצמם", אומרת ירדן רוזן-שכרוף, נציגת התנועה הירוקה ברשימה המשותפת למועצת העיר. עם זאת, מטעמי בטיחות, הרוכבים נמנעו, למשל, מנסיעה ברחוב הרב קוק, כי לכל אורכו אין שביל אופניים והמדרכה צרה במיוחד. "מבחינתנו זה לא היה אקט פוליטי. זאת היתה אמירה חברתית", הוסיפה.

לדברי עופר לוי, המוביל את רשימת מרצ-התנועה הירוקה למועצה, "מטרת המסע היתה להעלות את המודעות לסלילת עוד שבילי אופניים תקניים, ולהמחיש שיש לא מעט תושבים בעיר שהיו יכולים לנסוע באופניים לעבודה, לקניות, לטיולים, לפארק ואפילו לים. מרכז העיר, למשל, אינו מחובר בשבילי אופניים להרצליה פיתוח, וצריך לרכוב על כבישים סואנים. הרצליה עיר פקוקה, עם הרבה מכוניות פרטיות, וצריך לעודד בה תחבורה חלופית, כמו בערים מתקדמות אחרות בארץ ובעולם".

"מדובר בשילוב הקלאסי בין חדשנות ובין איכות חיים", אומר דרור בן עמי, המוביל את התנועה הירוקה, "חייבים להפחית את הנסיעה בכלי רכב מזהמים, והעיר הרצליה חייבת לשדרג בצורה מאסיבית את התשתיות שלה למען רוכבי האופניים. יש תוכניות, וצריך ללחוץ שהן יקודמו".

מהעירייה נמסר: "העירייה פועלת לקידום איכות הסביבה ותחבורה ירוקה. בעיר נסללו עשרות קילומטרים של שבילי אופניים, ועשרות קילומטרים של שבילים נמצאים בשלבי תכנון. הרצליה היא העיר השנייה, לאחר תל אביב, באורך שבילי האופניים שיש בה".