הכתבה פורסמה לראשונה ב ynet. כתבה: מירב קריסטל.
שכחנו את המחאה החברתית? בשנת 2017 הישראלים הפסיקו לנהור לרשתות הזולות והיו פחות מעוניינים לקנות מוצרים שנתפשים כזולים. בעשור האחרון ישנה מגמה לקנות יותר מוצרי פרימיום שעולים יותר ממוצרי בייסיק (מוצרים בסיסיים), והזנחה של קטגוריית הדיאט לטובת מוצרי פרימיום, מוצרים עתירי חלבון ומוצרים בכמויות מדודות.
הנתונים אודות הרגלי הצרכנים הישראלים עולים מנתוני חברת סטורנקסט, שהציגה את סיכום שנת 2017 (ינואר - אוקטובר 2017) בכנס הקמעונאות שנערך בגני התערוכה בתל אביב. מהסיכום של החברה ניכרת מגמה בקרב הישראלים - הם החלו להעדיף לקנות ביוקר, אם כי מחירי הקטגוריות לא נמצאים בעלייה, וחלקן במגמת הוזלה.
הנתונים מתבססים על כ-2,150 חנויות של רשתות ארציות, סופרמרקטים, מינימרקטים וחנויות נוחות, המשדרים נתוני מכר אמת מהקופות, המהוות כ-80% מסך המכר בשוק מוצרי הצריכה בישראל. הנתונים לא כוללים מוצרי מעדנייה, סיגריות וירקות ופירות.
כלל המכירות בשוק מוצרי הצריכה צמחו השנה באופן מתון, הודות לצמיחה של 1.9% בתחום המזון וצמיחה של 1% במוצרים לבית. לעומת זאת, מוצרי טיפוח הפרט בירידה של 0.3% וקטגוריית המשקאות בירידה של 0.5%. מדד המחירים רושם עלייה קלה, אך הוא עדיין נמוך לעומת ינואר 2014. כלומר, כבר 4 שנים שלחברות המזון ולרשתות עדיין קשה לעלות מחירים באופן מופגן, כפי שנהגו לעשות מדי שנה לפני 2013.
.
מנועי הצמיחה בשוק כבו: פורמט הדיסקאונט בקיפאון
הרשתות הזולות מהוות כשני שליש מהמכירות, ומציגות ירידה זניחה בנתח השוק שלהן - משיא של 64.3% ב-2015 ו-2016 ל-64.1% בשנת 2017. עם זאת, מדובר ברשתות שעד כה היו במגמה של צמיחה מתמשכת, מה שמעיד שפורמט הדיסקאונט (פורמט החנויות המוזלות) הגיע למיצוי. דווקא חנויות הנוחות, שמוכרות בדרך כלל מוצרים ביוקר, צומחות קלות מ-2.3% ל-2.5% נתח שוק.
עוד מנוע צמיחה שהתחזק עם מחאת יוקר המחיה הוא המותג הפרטי, שנחשב לזול, נמצא בעלייה קלה של 0.2 נקודות, אך מהווה 6.1% מהמכירות בלבד - כלומר הוא לא מצליח לפרוץ.
בנוסף, נמשכת הירידה החדה במספר ובתרומת הפריטים החדשים למכר. פריטים חדשים בדרך כלל מעלים את המכירות, אך השנה החברות השיקו פחות פריטים חדשים והנתח שלהם מהמכירות - בירידה.
בעוד שב-2016 הושקו 4,918 פריטים חדשים בסופרמרקטים, שהיוו 5.2% מכלל המכר (45,327 פריטים סך הכל), ב-2017 הושקו 4,388 פריטים חדשים שהיוו 4.1% מהמכר (44,394 פריטים סך הכל). מכאן שלמרות צמיחה בתחום המזון והעלייה הקלה במדד המחירים - השוק שצמח ב-1.4% עדיין נמצא בסטגנציה.