ספק אם שמוליק חיים, מנהל מועדון הטיסנאות של בני הרצליה, חשב עד כמה החניכים שלו יהפכו למבוקשים כשהחל לעסוק במקצוע.

 בתנאים המשתנים של היום, כשמשקלן של יחידות הכטב"מים (כלי טיס בלתי מאוישים) בתעשיות הצבאיות והאזרחיות רק עולה, מוצא עצמו חיים חסר אונים אל מול המחטף שמבצעים הגופים השונים במדריכי הטיסנים שעבדו תחתיו.

חטופים פוטנציאליים אפשר יהיה למצוא באליפות הרצליה הקרובה בטיסנים חופשיים (24.6, 08:00, שטח ההטסה המערבי לגבעת עדה), שם יכבשו עשרות רבות של כלי טיס קטנים את שמי העיר ויציגו לראווה את היכולת של מפעיליהם לשלוט בהם בתנאים משתנים.

"התחרות פתוחה לכולם, כשעל המתחרים להגיע עם טיסן מתאים למחלקות שבהן מתקיימת התחרות", מסביר חיים, "בפועל מגיעים בעיקר ילדים שעברו אצלנו בחוגים, כי הם צריכים טיסן מתאים להתחרות איתו".

 

יש גם מקצה לבוגרים?

"כן. הבוגרים מתחרים בדירוג הכללי, ילדים מתחרים בקטגוריית גיל וקושי (מתחילים ומתקדמים). נוסף על כך יש גם דירוג למתחרים שאינם תושבי הרצליה. המטרה בתחרות היא לשהות כמה שיותר זמן באוויר, כשישנה מגבלה של מקסימום זמן טיסה".

זה לא מסוק זה כתב"מ | צילום: המועדון

"הספורט הזה נחשב לספורט טכנולוגי, וכדי להשתתף בו אתה צריך לשלוט בתחומים ובידע תיאורטי די רחב שכולל אווירודינמיקה, מטאורולוגיה ואלקטרוניקה", ממשיך חיים, "כל ההכנה לטיסה מתבצעת על הקרקע. ברמה הבינלאומית מורכבות על טיסנים מערכות ממחושבות שאפשר לתכנת מטלפון נייד ואפילו מאייפד".

אז אתם מייצאים בעצם מפעילי כטב"מים פוטנציאליים לצה"ל? 

"חד משמעית, וזו אחת הבעיות שלנו. נאמר כך – אין לי היום מדריכים במועדון בגלל שכולם נחטפו על ידי התעשיות שמייצרות מל"טים, כטב"מים ועכשיו גם רחפנים. כל עובד שלי שמסיים את השירות הצבאי נחטף".

לאחרונה אנחנו רואים גם יותר ויותר רחפנים. כאיש מקצוע, יש בהם סיכון מסוים?

"יש לנו קבוצה שמתעסקת ברחפני מרוץ, לא בדומה לאלה שאפשר לקנות בחנויות. צריך לבנות אותם לבד. יש היום הנחיות מסודרות איך ואיפה אפשר להטיס אותם וכמעט כל מי שעושה את זה, עובר עליהן".

אז מדובר בעצם בכאוס אווירי?

 "רוב הרחפנים לא ממש מזיקים, ואת המקצועיים אי אפשר להטיס בכל מקום. אחת המגבלות, לדוגמה, שאי אפשר להטיס רחפן במרחק של פחות מ-250 מטרים ממבנה. רק ההנחיה הזו גורמת לבעיה, אבל אנשים מטיסים אותם בעיר, בבית, מעל ומתחת לאנשים".

מרחפים באוויר | צילום: המועדון

מה המטרות של המועדון?

"המועדון הדריך בשנה האחרונה 60 חניכים צעירים, ועוד מעגל של כ-30 בוגרים, כולם טיסנאים מתחרים, חברי נבחרות שמייצגים את ישראל בחו"ל. השאיפה היא לגדול למספרים תלת ספרתיים, ובמישור החינוכי הייתי שמח לראות בכל בית ספר יסודי בהרצליה שיעורי העשרה בתחום התעופה והחלל. המועדון גם פיתח תכנית לימוד בשם 'מעוף' שעברה פיילוט בצורה מאוד מוצלחת".

אתם זוכים לתמיכה כספית כלשהי?

"כן. חשוב לציין שהתברכתי מהצד העירוני בשותפים לדרך שרואים את חשיבות המועדון כמוני החל מראש העירייה, דרך מנכ"ל העירייה יהודה בן עזרא, יוסי חכם ועופרה בל מעמותת בני הרצליה. במיוחד אני רוצה לציין את מיקי בורנשטיין, מנהל מחלקת הספורט ואת הצוות שלו: רותי, אילנה וארהל'ה, שמסייע לאורך השנים. בלי עזרתם המועדון שלנו היה נסגר מזמן".

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו