היוצרת עליזה שינזון, לא עוצרת לרגע; היא נחשבת כבר עשורים על ידי גורמים בתעשייה כמובילה בכל הקשור למיתוג גרפי של קומפלקסים גדולים וחשובים וכן כמתכננת לובאים של המבנים מהחשובים במדינה. היא חתומה, בין השאר, על בניית השפה העיצובית במתחם ממילא, מגדלי עזריאלי, איצטדיון ואיצטדיון סמי עופר ועל תכנון לובאים וחללים ציבוריים של המבנים מהגדולים במשק כמו מגדלי אמות, מלון היולדות ליס- איכילוב, מגדל הכשרת הישוב, מכללת BDO, ומגדל היובל.

עליזה שינזון (צילום: רועי ברקוביץ) לצד פסלי התאורה החדשים (צילום: גדעון לוין)

בימים אלה ממש היא וצוותה שוקדים בסטודיו, הממוקם בהרצליה,  על מספר פרויקטים חשובים ומסקרנים - האחד הוא המיתוג מחדש של מרכז הקונגרסים בתל-אביב שמעתה נקרא EXPO TEL AVIV וזאת לרגל האירווזיון שיערך שם במאי ובמקביל על השילוט וההכוונה לתחנות הרכבת הקלה. כאמור, לצד אלה היא מספיקה לממש את אהבתה הגדולה לתחום האור והתאורה בדמותם של פסלי אור מעוררי השראה שבמובנים רבים משנים את האופן בו חווינו אור עד עתה.

איך הכל התחיל?

"העבודה על פסלי האור החדשים החלה מהתבוננות בשקית מים, בתוכה זוג דגי זהב. השקיפות, האור ותנועת המים והדגים הם שהיוו במה אסוציאטיבית ופורה לסדרות התאורה הממחישות יישום שונה, יצירתי ואיכותי בהארת חללים פרטיים וציבוריים, תוך שכל אחת מהן יוצקת ערכים פונקציונליים ואסתטיים ייחודיים ובלתי שגרתיים. לאור יש משמעויות מרגשות עבורי. נשאבתי לתוך העולם המרתק הזה והרציונל הוא להכניס אובייקטים לתוך אריחים ולאפשר להציץ בהם באמצבעות אור פנימי- מעין הקפרה של עצם חי שהאור מפיח בו חיים."

פסלי התאורה של שינזון. צילום באדיבות סטודיו עליזה שינזון

לשיטתה של שינזון, בכוחם של פסלי התאורה להוות חלק מרכזי בתפיסת עיצוב החלל ולאפשר יישום נכון של פרופורציות, מסות ונפחים כשהפסל הוא הגוף והאור הוא התוצר: "אני מאמינה שהידע שאנחנו מכניסים לחיינו לאורך השנים הוא אור. צריך להתמזג איתו ולהרגיש אותו", היא מסבירה.

הגופים בסדרה הם תוצאה של מחקר מתמשך שערך למעלה משש שנים. שינזון פיתחה בין היתר מעין משטחים ריבועיים, מעין אריחי הצצה, הטומנים בתוכם אלמנטים תלת ממדיים שונים. "זהו לא עיגול רנדומלי שמאפשר הצצה. זה עולם ומלואו". מסבירה היוצרת. "הרעיון הוא שלא רואים את האור עצמו אלה את מה שנמצא בתוך החור וזהו בדיוק הרגע בו מתפרצות התחושות והרגשות.

באדיבות סטודיו עליזה שינזון

מה יחודם ביחס לגופי תאורה אחרים?

"אני מאמינה בכוחם של הפסלים ליצור אפקט מונומנטלי של ממש", מסבירה שינזון. "יצקתי בכל אחד מהם את ההבנה שצברתי בחומר ובצורניות ויחסי הגומלין הללו משתקפים הלכה למעשה בתוצר הסופי. כל אחת מסדרות הקולקציה היא תוצר של אסוציאציות ראשוניות שמניעות אותי ביצירתי, על אסוציאציות מהטבע וצורות אורגניות שטבועים בדימיוני ומאגדים בין זכרונות, מאוויים וחושים לכדי יצירה גשמית אחת. ביקשתי לעשות חיבור לאור כמו גם למים, לשחיה לקרקעית הים ולטבע על נדבכיו השונים".

פסל תאורה של עליזה שינזון. צילום: גדעון לוין

סדרות הקולקציה מגוונות ומושתתות על תמות עיצוב שונות: אל מול צורניות גיאומטרית ברורה וחדה, בולטות סדרות בסילואטות אמורפיות ודינמיות שמוסיפות רכות עוטפת לחלל הנתון.  "כשמסתכלים על הפסלים אפשר להרגיש את חלוקי הנחל, הגן היפני או את אדמת הירח. כל אחד מהם הוא הקפאה של תוצר חי שהאור הוא הגורם לו לחיות". היא מסבירה. את האלמנטים השאובים מהטבע אני יוצרת מיציקות דבק אפוקסי ופוליאוריתנים והתאורה עצמה מגיעה מחלקו האחורי של האובייקט."

סדרת מנורות ה-DIAMOND חושפת מפגש בין שלל צורות גיאומטריות תלת מימדיות שיחד משליכות צורות על התקרה וקירות החדר ויוצרות משחק מסקרן בין אור וצל. סדרת ה-FROZEN WIND  מושתתת על הקפאת בד שהארת תנועתו משמשת כאלמנט אמנותי. בסדרת ה-BLOSSOM ניתן לראות פסלי פרחים מרחפים המקרינים אילוסטרציה אבסטרקטית של פריחה. אחת הסדרות המסקרנות בתערוכה היא ה Water Ballons - פסלים שהם הכלאה בין אור, מים ותנועה. 

מהפסלים החדשים תוכלו להתרשם באולם התצוגה של היוצרת בהרצליה פיתוח ובתיאום מראש או באתר  www.alisa-lightart.com