נכים כלואים בקרון הרכבת  - צילום משה חכימה

הצפיפות אופיינית מאוד בנסיעה ברכבת בשעות הבוקר, אולם עבור בעלי מוגבלויות הנעזרים בכיסאות גלגלים - הנסיעה הופכת לעתים לסיוט. הסיבה: הקרון שמותאם לנכים הוא גם הקרון המיועד לרוכבי האופניים.

בשבוע שעבר תיעד משה חכימה, נוסע קבוע ברכבת, את מה שקרה בקרון הרכבת הפרברית מכיוון צפון לתל אביב. מספר נוסעים בעלי מוגבלויות, שעשו דרכם להרצליה, נאלצו להצטופף בין מה שניתן לתאר כמחסן אופניים, ללא יכולת לזוז או לגשת לשירותים.

צילום: משה חכימה

"אני קורא לרכבת להתחיל לאכוף באמצעות הפקחים והדיילים בקרונות את כל עניין האופניים החשמליים", אמר חכימה למיינט. "לא ייתכן ששני נכים יהיו אסירים בין כל כך הרבה אופניים. זה לא נתפס שאפילו את המעט שהם מבקשים - לנסוע כאחד האדם מבלי לחוש אי נעימות, לא מאפשרים להם".

נציין כי בעלי מוגבלויות רבים מעידים על הקושי להתנייד בכלי התחבורה שאמור באופן תיאורטי להיות הידידותי ביותר עבורם. עדויות נשמעו בשנים האחרונות גם על הקושי למצוא מקום בתוך הקרון, להגיע לשירותים או על חוסר זמינות לכאורה של פקחים לסיוע במצבים מסויימים".

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "מתן שירות לאנשים עם מוגבלויות הוא ערך ברכבת ישראל ואנו משקיעים בכך תשומת לב רבה, משאבים ומאמצים. התוצאה באה לידי ביטוי בצמיחה המבורכת של תיאומי נסיעות וגם במשובי השירות של אנשים עם מוגבלויות.

"צוותי רכבת ישראל פועלים מידי יום במטרה לבצע הסברה לרוכבי אופניים ולאכוף את הנהלים הנותנים עדיפות לנסיעת אנשים עם מוגבלות, לצד רוכבי האופניים. בכל רכבת מוצב פקח, כך שאם נוסע עם מוגבלות נתקל בקושי בשל עומס בקרון, מונחים צוותי הרכבת והתחנות לסייע באופן מיידי. בנוסף, התחלנו באחרונה בפיילוט שבמסגרתו מוסבים קרונות, כך שתיווצר הפרדה בין רוכבי האופניים לנוסעים עם מוגבלות, לנוחות שתי האוכלוסיות".