צילום אילוסטרציה: עידו ארז

לאור תאונות הדרכים הרבות בהן מעורבים אופניים חשמליים, הוחלט בחודש מאי השנה כי סמכויות האכיפה נגד רוכבי אופניים חשמליים וקורקינטיים יעברו ממשטרת ישראל לרשויות המקומיות. הראשונה מבין העיריות אשר החלה ליישם את החוק החדש היא עיריית תל אביב, שמחודש ספטמבר פקחיה מוסמכים להנפיק קנסות לרוכבי אופניים חשמליים שרוכבים על המדרכה, משתמשים בטלפון הנייד או חוצים מעבר חצייה ברכיבה. גובה הקנסות נע בין 100- 1,000 שקל.

ות"א היא לא היחידה. גם ערי השרון החלו לאחרונה להצטרף להגברת האכיפה ועיריות רעננה ורמת השרון הודיעו כי החל מהחודשים הקרובים תחל אכיפה מוגברת של החוק החדש. אלא שבניגוד לשכנותיה, בהרצליה טרם הודיעה העירייה על כוונתה להגביר את האכיפה. תושבים רבים הביעו כעס ואכזבה ואף פנו לעירייה בבקשה לאמץ את המדיניות ולנקוט בצעדים דומים במטרה לצמצם את מספר התאונות.

לבקשת התושבים השיבה העירייה לתושבים כי "פקחי עיריית הרצליה עדיין לא מוסמכים לאכוף נושא זה. הנהלת העירייה לומדת את הנושא ומקיימת דיונים כדי לבחון אותו לעומקו. אם וכאשר תחל אכיפה ברחבי העיר, הנושא יפורסם בכלי התקשורת המקומיים".

"הפניות לעירייה בנושא אכיפת הרכיבה על המדרכה החלו כבר לפני שנה. אני יודע על תושבים רבים שפנו לעירייה וטענו כי מדובר בתופעה מסוכנת בה רבים רוכבים על אופניים חשמליים על המדרכות, בעיקר באזור סוקולוב", מספר תושב העיר למיינט הרצליה. "לאחרונה גם האזור של רחוב העצמאות הפך מסוכן מאוד מאחר שהורידו את התחנה המרכזית, לכן יש שתי תחנות עיקריות בכל צד של הכביש. תיכוניסטים רבים רוכבים שם במהירות וכמעט דורסים אנשים. זה רק עניין של זמן עד שתהיה שם תאונה רצינית. לפני שנה כבר אמרו לי שבודקים את הנושא והוא מצריך הדרכה מסודרת. לא ברור לי מה הסיפור ומדוע זה מתעכב כל כך".

"זו ממש סכנת נפשות. בכל מקום שאני הולכת הם רוכבים, בעיקר במדרכות בסוקולוב וברחבת בית הכנסת הגדול. בכלל לא אכפת להם מהולכי הרגל", טוענת תושבת העיר. "למה הם מחכים? שיהיו יותר תאונות? שמישהו יהרג? עד שלא יקרה אסון לא יטפלו בזה. למה לא לעשות כמו כולם ולתת קנסות, אולי ככה יתחילו לציית לחוקים".

הסכנה שמתארים תושבי העיר באה לידי ביטוי גם בנתונים של עמותת "אור ירוק". העמותה בחנה לאחרונה האם רוכבי האופניים החשמליים בישראל רוכבים בניגוד לחוק ומצאה כי בהרצליה 81% מהרוכבים לא חבשו קסדה, 44% מהרוכבים רכבו על המדרכה, 100% מהרוכבים שחצו מעבר חצייה עשו זאת ברכיבה ולא בהליכה ו-34% מהרוכבים לא צייתו לתמרורים ורמזורים.

עוד עולה מהנתונים כי נכון לשנת 2016, בכל שלושה ימים בממוצע אושפז ילד מתחת לגיל 14 בבית חולים, לאחר שהיה מעורב בתאונת אופניים חשמליים או קורקינט ממונע. בסך הכל 108 ילדים אושפזו בשנה החולפת בבתי החולים - עלייה של כ-10% בהשוואה לנתוני שנת 2015.

למרות בקשות חוזרות, מעיריית הרצליה טרם נמסרה תגובה.