צילום: יוגב עמרני השדולה הסביבתית בכנסת, בראשות חברי הכנסת דב חנין ותמר זנדברג, פנתה השבוע לשרי האוצר והתחבורה, משה כחלון וישראל כץ, בדרישה לעצור את קידום שלוש החלופות להקמת שדה תעופה בשרון, במקום זה הפועל בהרצליה.

היום: בג"ץ יכריע בסוגיית שדה התעופה בהרצליה
שדה התעופה ייסגר: העובדים יישארו מאחור



כפי שפורסם לאחרונה, צוות התכנון במשרד האוצר מקדם תוכנית להקמת שדה תעופה חדש במקום השדה בהרצליה, סמוך לשמורת טבע במושב חרוצים שבשרון. דיון ראשוני בעניין התקיים בוועדה לתשתיות לאומיות לפני כשבועיים, אז הוצגה התוכנית בפני הרשויות והגופים הרלוונטיים השונים. שתי החלופות הנוספות שנמצאו מתאימות בסקר חיצוני שנערך עבור רשות שדות התעופה, הן במרחבי המושב בית הלוי בעמק חפר וחדרה מזרח.

"האתרים המוצעים הם בעלי ערכיות גבוהה ביותר בהיבטים של טבע, נוף וטיילות", כתבו הח"כים לשרים. "הקמת שדה תעופה על התשתיות הנדרשות והפיתוח שיתלווה אליו, תמיט אסון על מרחב זה".

במכתבם לשרים מציינים עוד הח"כים חנין וזנדברג, כי למיטב ידיעתם לא נעשתה בחינת כל 40 החלופות שהועלו לבחינה בסקר, וכי על פי חוות דעתה של מתכננת מחוז מרכז בלשכת התכנון, דניאלה פוסק, יש לבחון גם "חלופת אפס", במסגרתה תפוזר פעילות השדה בין שדות קיימים.

"שימושים כגון טיסות פרטיות במטוסים קלים, מוניות אוויר, בית ספר לטיסה ועוד, אינם מצדיקים פגיעה באיכות חייהם של תושבי האזור, פגיעה במאות דונמים של שטחים פתוחים עשירים במיוחד בערכי טבע ונוף, המשרתים את מיליוני התושבים
באזור מרכז הארץ", כתבו השניים.

התנגדות השדולה הסביבתית בכנסת מצטרפת לשורה של התנגדויות נגד התוכנית. ראשונה להתנגד היא מועצת חוף השרון, שחרוצים נמצא בשטחה. ראש המועצה, אלי ברכה, טוען כי התוכנית הרסנית ותפגע קשות באיכות חיי תושביו, ומוסיף כי ייעשה כל שביכולתו על מנת למנוע את מימושה. גם עיריות רעננה, הרצליה ונתניה מתנגדות לחלופה המוצעת. בנוסף, גופים ירוקים שונים כבר הודיעו אף הם על התנגדותם לחלופות המוצעות, ביניהם החברה להגנת הטבע".

ובתוך כך, ל"ידיעות השרון" נודע כי אגודת התעופה הכללית בישראל פנתה ביום ראשון השבוע לשר כץ, למבקר המדינה, השופט יוסף שפירא, ולגורמים נוספים, בקריאה לעצור את סגירת שדות התעופה במרכז הארץ. בקריאתם נשענים באגודת התעופה על הסיוע שהגישו בעת השריפות האחרונות, שטיסותיהן יצאו בין השאר משדה התעופה בהרצליה.

"אגודת התעופה הכללית קוראת מזה שנים לעצור את התהליך ההרסני של סגירת שדות התעופה שדה דב ושדה הרצליה, עד להפעלת חלופה במרכז הארץ", נכתב. "שדות תעופה הם תשתית לאומית. לא ייתכן שראשי רשויות מקומיות יסגרו שדה תעופה משיקולי נדל"ן וארנונה. התפקיד של השלטון המרכזי הוא לראות תמונה כוללת של צורכי המדינה, שתיקח בחשבון את צורכי כלל התושבים במרכז ובפריפריה, את צורכי הכלכלה, את המשך קיום תעופה והכשרת טייסים ישראלים ואת צורכי הביטחון של הפרט. לא רק את האינטרסים של יזמי נדל"ן ושל רשויות מקומיות".

"לאחרונה התפרסמו דברים של גורמי כבאות בכירים, כמו גם של מפעילי מערך הכיבוי האווירי, הממחישים את הפגיעה האנושה שיכולה להיגרם בעתיד אם השדות ייסגרו, וכמה נזק יכול היה להימנע אם בשריפה האחרונה היה למטוסי הכיבוי בסיס הפעלה במרכז הארץ. כפי שקראנו בעבר, אנחנו מבקשים לחוקק חוק תשתיות לאומיות שיעצור סגירת שדות תעופה קיימים, חוק שיאפשר תכנון וחשיבה מחודשים ושימנע את המחדל ואת ועדת החקירה הבאה. עד אז יש לעצור את סגירת השדות במרכז הארץ", מסר נתן שרון, יו"ר אגודת התעופה הכללית.

במשרדו של שר האוצר, משה כחלון, סירבו להגיב.

ממשרד התחבורה נמסר: "מדובר בחלופות בלבד. טרם התקבלה החלטה בנושא.