צילום: יוגב עמרני אלעד צדיקוב, חבר מועצת עיר בהרצליה, פנה השבוע למנכ"ל העירייה, יהודה בן עזרא, וביקש ממנו לעצור את השאטלים בימי שבת, שעדיין ממשיכים, לטענתו, לפעול. "מועצת העיר אישרה את הקו מחלל השבת כניסיון לחודש אוגוסט בלבד", כתב צדיקוב בפנייתו. "אני מבקש לעצור את הקו שמתוכנן להפר סטטוס קוו של מדינת ישראל לשבת הקרובה, החלה בספטמבר למניינם. נציגי הסיעות הדתיות, ובוודאי סיעת 'גשר', לא נבחרו כדי לשתוק. אולי זה תקדים לעומת ימי גרמן. אני מזכיר שראש העיר נבחר אך ורק בזכות הבטחתו לא להפר סטטוס קוו ולא לפגוע במסורת ישראל. מבקש ממך כמנכ"ל העירייה לכבד את החלטת מועצת העיר, שהייתה מספיק בעייתית".

הדתיים מתנגדים להסעות החינם לים בשבת
חרדים הפגינו בשבת נגד תושבי הרצליה שנסעו לים בתחבורה הציבורית



"מועצת העיר אישרה הפעלה ניסיונית של שאטלים לחודשי הקיץ, קרי החופש הגדול - יולי אוגוסט", מסביר צדיקוב השבוע, "מדוע ההפעלה ממשיכה גם בספטמבר? מעבר לכך - אם זה היה ניסיון - היכן הדיון המקצועי? אם ראש הממשלה יודע לעמוד בפרץ ועוצר את העבודות ברכבת, גם ראש עיר שחרת על דגלו התחשבות בכלל הציבורים, יכול לעצור שאטלים, שחרגו ממסגרת הזמן שהוקצבה להם מלכתחילה".

שמו של צדיקוב (38) חוזר ועולה רבות בשנתיים וחצי האחרונות, מאז נבחרה מועצת העיר בהרצליה. הוא יו"ר סיעת "גשר" בעיר, חבר בקואליציה העירונית, נשוי ואב לארבעה, כיכב בכותרות בקיץ האחרון כאשר יצא בגלוי כנגד חילול השבת בעיר ואף היה ממארגני עצרת תפילה שנועדה לעצור את היוזמה.

מדוע כה מקומם אותך נושא התחבורה בשבת?
"הרציונל של ההליכה לבחירות המקומיות היה להנגיש לתושבים בהרצליה את הנקודה היהודית בהתנהלות העירונית. נושא שעד כה הוזנח יחסית. זה הדגל שלנו, מתוך אהבת ישראל ואהבה למסורת.
"בהרצליה וברמת השרון התחבורה הציבורית התחילה באותה השבת. ברמת השרון זה עבר בשקט לגמרי. מדוע? הרי הרב אדלשטיין הוא אחד מגדולי ישראל ויש לא מעט תושבים המשתייכים לציבור התורני. אלא שברמת השרון לא הלכו ופרסמו בראש חוצות את 'ההתפארות בהישג' של רמיסת הסטטוס קוו, מתוך מתן לגיטימציה לפרצות נוספות להיפרץ. השבת הפכה לזילות. זה לא רק חמור - זה מרעיד את עקרונות הסטטוס קוו, שעליהם הוקמה המדינה והחברה בישראל".

אבל התחבורה בשבת משרתת את צעירי העיר ומסייעת להם להגיע למוקדי הבילוי.
"אני יודע מניסיון מה זה לגדול צעיר בהרצליה, וכשאני הייתי צעיר, עדיין לא היו אופניים חשמליים כמו היום. הצעירים פה יודעים להסתדר מצוין. בתחילת דרכי, גם כשטרם שמרתי תורה ומצוות הציעו לי להיכנס כשותף בבר, אך סירבתי כי הוא פעל בשבת. היה לי את הבסיס הערכי, את הזיקה ליהדות. יכול להיות שהתחבורה בשבת נוחה לאנשים מסוימים, אבל יש דברים שהם חשובים מכך, וזה שמירה על הצביון של עם ישראל. כעת הנושא עולה לדרגים גבוהים יותר: עייני ערך ראש הממשלה ושר התחבורה שמתמודדים כעת עם שאלת הזהות היהודית - בדמות משבר הרכבת".

יש בזה גם סוג של כפייה על ציבור חילוני.
"אין שום כיוון של כפייה אישית על אף אחד. אבל גם אין כיוון של התקפלות לנוכח דריסה של השבת במרחב הציבורי. בן גוריון שהמציא את הסטטוס קוו לא היה פחות אידיאליסט, או פחות מבין עניין מהצעירים הנחמדים של דורנו".

יש בך כעס על סגנית ראש העיר, מאיה כץ, שקידמה את נושא התחבורה בשבת?
"גם למאיה כץ - הזהות היהודית חשובה, היא לא מגיעה מרקע מנותק. אני רוחש לה הערכה להצלחות הרבות שביצעה בעיר ועד לאירוע הנוכחי של התחבורה הציבורית בשבת היינו בקשרי עבודה ידידותיים טובים. אמון בין בני אדם הוא קרקע פורייה לשיתוף פעולה ועבודה טובה גם כשיש מחלוקות לגיטימיות בהשקפה. הפריצה לתקשורת הארצית בהודעה רחבת היקף על רמיסת השבת הייתה טעות מקצועית מאוד כואבת. זה ברור לי שזה לא הרוח האישיותית שלה. אלא שבתוך המרחב הפוליטי אלו הבחירות שהיא קיבלה. יש לכך השלכות רבות על השבת הציבורית ורואים אותן. זה מאוד מאוד חבל בעיניי".

לא נשתוק
צדיקוב עצמו היה עד לפני תשע שנים אדם חילוני לגמרי, איש ים, יוצא השייטת, אבל, הוא מעיד על עצמו, שגם כאשר לא היה בעל תשובה, עדיין רחש כבוד גדול ליהדות. יש שיגידו שיציאה במופגן נגד החלטה עירונית מהווה צעד אמיץ, אבל צדיקוב עמד ועודו עומד על דעתו, שאין לחילול השבת מקום בעיר כמו הרצליה, ובכלל.

סך הכל זה לא מובן מאליו שבעיר כמו הרצליה חבר קואליציה לא מתיישר עם החלטת ראש העירייה וסגניתו. "אני רוצה לקוות שראש העירייה וסגניתו לא ציפו שהסיעות הדתיות ישתקו לנוכח רמיסת השבת בפרהסיה. אני יודע שהיו שבחרו בעבר לציית למרותה של יעל גרמן גם במחיר של שתיקה מול קניון בשבת, נטיעות בפארק בשמיטה, מכירת חמץ בפסח בפרהסיה וכו'. זו לא דרכנו. אני מערי