כבכל שנת לימודים בשני העשורים האחרונים, גם בשנת הלימודים הקרובה ייצאו מאות מתלמידי שכבת י"ב באזור השרון למסע שורשים למחנות הריכוז וההשמדה בפולין, שם ילמדו על מורשת העם היהודי באירופה והשואה. בתיכון "ראשונים" בהרצליה, קבוצה אחת המונה כ-30 תלמידים, תצא למסע אחר - מסע שורשים בספרד בעקבות ההיסטוריה של העם היהודי ושירת ימי הביניים.

עוד ב-mynet:
"בני הנוער נוסעים לפולין כי לוחצים עליהם"
התלמידים השתכרו במסע לפולין והוחזרו לארץ
בואו להצטרף לעמוד "ידיעות השרון" בפייסבוק

הרעיון למסע השורשים הייחודי לספרד, נולד ביוזמתה של המורה לספרות בתיכון, שרה בראל (63) מרמת השרון, המלמדת בתיכון מאז שנת 1992. לדבריה, למרות שהיא עצמה בת לניצולי שואה ואינה נמנית על המתנגדים למסעות בפולין, שהפכו לשנויים במחלוקת, היא בעד הנסיעה לספרד בעיקר מתוך מטרה שהתלמידים ילמדו על התקופה היפה של היהדות בניכר.

"בדומה למסע לפולין, גם פה מדובר במעין סמינר שנערך בחו"ל", היא מסבירה. "הרעיון היה לתת למסע לפולין תשובה הולמת. שירת ימי הביניים זה סימפטום ולא רק שירה. המשוררים שכתבו אז את השירים וחיו בספרד היו פעילים מאוד במדינה ובקהילה, ויצגו את שעתו היפה ביותר של העם היהודי בגולה. הטיול מתאים לכולם, שכן בגירוש ספרד היהודים גורשו לא רק למדינות צפון אפריקה אלא גם לפולין, הולנד ומדינות נוספות באירופה, כך שטיול כזה יכול לייצג את כל העם היהודי".

בראל מוסיפה כי המטרה של היוזמה ושל המסע היא להנחיל לתלמידים את הספרות, המשליכה מבין סיפוריה ושיריה על היחס המכבד לאחר ולמיעוט.
"רציתי ליצור אצל התלמידים את ההבנה שאסור להם לזלזל במיעוטים, כמו הערבים בארצנו, דרך זה שהם ילמדו כיצד היהודים שחיו כמיעוט בספרד הגיעו לעמדות מפתח ולדרגות גבוהות באותן שנים", היא אומרת. "אני תמיד אומרת לתלמידים שינסו לדמיין סגן רמטכ"ל מוסלמי אצלנו היום ולאחר מכן אני מספרת להם ששמואל הנגיד היה סגן הרמטכ"ל בספרד".



לדבריה, ההכנות למסע יחלו כבר בשלהי כיתה י"א, כאשר היא עוברת בין הכיתות ומסבירה לתלמידים על הפרויקט. לבסוף נבחרים כ־30 תלמידים, המתחייבים אליו החל מיומה הראשון של כיתה י"ב, נשארים שעות נוספות בבית הספר, לומדים לעומק מספר על שירי ימי הביניים ועוברים סדנת הכנה לקראת המסע.

"הרעיון הוא לתת לתלמידים מבט כולל על ספרד", אומרת בראל. "הם עוברים הרצאות על ההיסטוריה של ספרד, אפילו על ריקוד הפלמנקו ועל הבמאי פדרו אלמודובר. בין לבין הם גם בוחרים את נושא העבודה שלהם, כאשר המטרה היא שכל אחד מהם ייבחר נושא אחר ויעבוד עליו כעבודת השוואה, למשל בין שירי האהבה של ימי הביניים לעומת זו של נתן זך או דליה רביקוביץ'".

במהלך המסע יעברו המורים והתלמידים במספר ערים בהן חיו קהילות יהודיות גדולות בימי הביניים. האחת היא סביליה, בה יבקרו התלמידים במוזיאון היהדות שמאגד בתוכו את כל ההיסטוריה היהודית בעיר. בגרנאדה, בה חיו יהודים רבים בעבר וגם כיום, ייפגשו עם הקהילה היהודית המקומית וישמעו הרצאות על ההיסטוריה היהודית. בנוסף, יגיעו התלמידים לקורדובה, שם יבקרו בכיכר יהודה הלוי ויגיעו לבניין ששימש בעבר כבית הכנסת היהודי ומשמש כיום כאורוות סוסים.

"בכל פעם שאחד מהם מרצה בפנינו על העבודה שלו זה מעניין, לעיתים זה אפילו מרגש, לא רק את התלמידים אלא אפילו את המורים. זה מעמד מרתק לעמוד ליד הפסל של הרמב"ם, כאשר תלמיד מספר על שירתו".