עמרי מתניאל, גיא וייסנברג וירון שקדי רק בני 17, אבל כבר הצליחו לפתח מדפסת תלת מימד. השלושה, תלמידי יב' בתיכון "הנדסאים בהרצליה", הלומדים במגמה המדעית-טכנולוגית, פיתחו את המדפסת במסגרת פרויקט ייחודי, בהדרכתו של ספי אטיאס, בוגר התיכון המשרת כיום כקצין בחיל התקשוב, שהגה את הרעיון.

עוד ב-mynet:
התלמידים המציאו: דו"ח אוטומטי לחונים בחניית נכים
מחאת התלמידים: "אין לנו מקום באוטובוס"
בואו להצטרף לעמוד "ידיעות השרון" בפייסבוק

"ספי הגיע ללמד אותנו בבית הספר בהתנדבות והוא זה שהעלה את הרעיון לפרויקט", מספר מתניאל. "הרעיון עניין אותנו מיד, אבל לא ידענו מה עושים ואיך. אחרי שקיבלנו את אישורה ועידודה של מנהלת בית הספר, אורית רוזן, שצירפה לפרויקט את המורה המתנדב, גדי אלון, התחלנו לחפש מידע באינטרנט. בדקנו ממה בנויה המדפסת, איך היא בנויה, למדנו את חוקי הפיזיקה ולאחר שהיה בידינו כל המידע, התחלנו לעבוד על הפיתוח".

גדי אלון, מנחה הקבוצה, מוסיף כי מדובר על מדפסת שהפיתוח שלה מתבסס של שיתוף ושיפור, בדומה לרשת חברתית. "את תוכניות הפיתוח, הרעיונות ואופן הפיתוח ניתן לקבל מאתרי שיתוף באינטרנט, כמו קהילות ייעודיות בתחום, בהן החברים משתפים אחד את השני במידע", הוא אומר.

"המדפסת בנויה כך שהיא יכולה להדפיס בטכניקת תלת מימד כל דבר שרק נתכנת, גם חלקים שלה עצמה וכך היא בעצם יכולה לשכפל את עצמה. מעבר לעובדה שמדובר בטכניקת הדפסה וייצור ייחודיים, מדובר במכשיר זול מאוד, מבחינת עלויות לבנייה. את כל החומרים הנדרשים לבניית המדפסת ניתן לרכוש בכל חנות לחומרי בניין במחיר נמוך מ-600 דולרים".



התלמידים מסבירים עוד כי את החלקים שרוצים ליצור משרטטים בתוכנות מחשב תלת מימדיות מיוחדות והמדפסת מתרגמת את השרטוט לאותות חשמליים. "לא מדובר במדפסת רגילה שמדפיסה בדיו על נייר", מסביר וייסנברג. "מדובר במכשיר מורכב יותר שבעצם מדפיס ומשכפל פלסטיק מותך במקום דיו, בשכבות מדויקות זו על זו ובתזוזות אנכיות ואופקיות ליצירת האובייקט התלת מימדי".

המדפסת מאפשרת, תיאורטית, להדפיס כל חלק שאותו נבחר, בדיוק של מילימטרים, כשהמגבלה היחידה היא חלק שלא יעלה על 20*20 ס"מ, שהוא
משטח העבודה של המדפסת.

"אנחנו רוצים להיות מהנדסים ולעסוק בעתיד בהנדסת חשמל, הנדסת חומרים או הנדסת אלקטרוניקה", אומר שקדי ושני חבריו מהנהנים בהסכמה. "הכל מעניין אותנו. יש לנו המון רעיונות שיכולים להיות סטארט-אפ בעתיד".
"מיזם מסוג זה מהווה יתרון גדול לתלמידים שמתנסים בפיתוח של סטראט אפ ראשוני ועובדים בצוות מגובש, בהנחיית ראש צוות", אומרת מנהלת בית הספר, אורית רוזן.

"חשוב לעודד תלמידים ליזום וליצור מיזמים כאלה ולתת להם תמיכה כדי להוציא אותם לפועל. המודל הזה יאפשר להם בעתיד להשתלב בעולם ההיי-טק ביתר קלות. אנחנו גאים בהם מאוד על שהצליחו להשלים את המשימה".