הפרה גסה של סודיות רפואית או חוסר תשומת לב? מסמכים רפואיים אישיים של מספר מטופלים הגיעו לידי לקוחה שהגיעה לקבל שירות במרפאה פרטית אצל רופאה שעובדת עם קופת חולים המאוחדת בהרצליה. בזמן ההמתנה לביקור אצל הרופאה ביקשה הלקוחה מאחת העובדות במקום דפי טיוטה לרשום משהו. כשהגיעה לביתה הבחינה כי על הצד האחורי של הדפים מופיעים תוצאות בדיקות רפואיות של פציינטים עם פרטיהם המלאים.

עוד ב-mynet:
תביעה: הגידול הסרטני לא אובחן במשך שנים
הרופא ביקש מבני המשפחה להתפנות - והותקף
בואו להצטרף לעמוד "ידיעות השרון" בפייסבוק

במסמכים ניתן למצוא פרטים אישיים רבים של חולים, כולל שמו של המטופל או המטופלת, מספרי תעודת זהות, טלפון ותוצאות בדיקות רפואיות ומועד ביצוען. מה שקומם עוד יותר הוא העובדה כי בחלק העליון של המסמכים בולט כיתוב המציין כי מדובר במסמך תחת קטגוריית: "רפואי אישי". במסמכים גם מצוין כי הם הודפסו על ידי הרופא המטפל של החולים.

המטופלים שפרטיותם נפגעה נדהמו השבוע לשמוע על כך מ"ידיעות השרון". הם היו בהלם מוחלט על כך שהמסמכים האישיים שלהם חולקו בחופשיות במרפאה ולא הבינו איך דבר כזה יכול לקרות. "זו רשלנות, הזנחה ופגיעה חמורה בפרטיות", אמר אביו של אחד המטופלים. לדבריו, המשפחה שוקלת להגיש תביעה.

מטופלת אחרת, שמסמכים אודות הבדיקות שלה הפכו גם הם לדפי טיוטה אמרה: "זה מחדל שלא צריך לקרות בשום פנים ואופן. אני מאוד מרוצה מהמרפאה מבחינה רפואית, אבל מבחינה מנהלתית אסור שדבר כזה יקרה. זה חמור מאוד. אני לא מבינה איך זה קרה דווקא שם".

עו"ד דן אשכנזי הדגיש השבוע כי פקודת הרופאים מקנה לשר הבריאות סמכויות משמעתיות כלפי רופא שהפר את חוק זכויות החולה. "מדובר בצעדים המתחילים בהתראה, ממשיכים בנזיפה ומגיעים עד כדי ביטול הרישיון לעסוק ברפואה", אמר
עו"ד אשכנזי, "מעבר לכך, החולים שפרטיהם נחשפו, יכולים להגיש תביעה אזרחית. החוק המתאים לכך הוא חוק הגנת הפרטיות, תשמ"א-1981. חוק זה, אגב, מקנה זכות לפיצוי של עד 50,000 שקל גם ללא חוק נזק".

מקופת חולים מאוחדת נמסר: "מדובר ללא ספק בטעות חמורה המנוגדת לכל הנהלים וההוראות המחייבות את כלל ספקי השירותים הרפואיים העובדים עם מאוחדת. עם קבלת פרטי התלונה מ'ידיעות השרון' התנצל מנהל בכיר במאוחדת בפני הלקוחות שפרטיהם נחשפו בשוגג. במקביל, ננקטו מיד הצעדים הדרושים על מנת להבטיח שמקרה חמור כזה לא יישנה".

ממשרד הבריאות נמסר: "מדובר באירוע חמור. פנינו לקופה לקבלת הבהרות ולתיקון מיידי של הליקוי. על כל קופת חולים להבטיח כי כל ספקי השירות שלה עובדים לפי החוק והנהלים".

תגובת הרופאה טרם התקבלה.