לא תאמינו איך מתנהלת עיריית הרצליה: חודשיים לאחר שחנכה ברוב הדר את הטיילת החדשה, פרויקט הדגל של ראש העירייה יעל גרמן בשנים האחרונות, שוב עלו הדחפורים על החוף כדי להרוס חלק ממנה.

בואו להצטרף לעמוד הפייסבוק של "ידיעות השרון"

הסיבה: בניית בריכת ניקוז בחוף אכדיה דרום כחלק מטיפול בבעיית השפכים. לכאורה, החלטה מחייבת לטיפול בבעיה סביבתית שנמשכת שנים, אלא שבדיקה של "ידיעות השרון" מגלה כי התוכניות לבניית בריכת הניקוז היו קיימות הרבה לפני השלמת בניית הטיילת.

מה גרם לעירייה לבנות את הטיילת עד סופה למרות הידיעה כי בקרוב תצטרך להרוס את חלקה? גורמים בכירים בעירייה המעורבים בתוכנית טוענים השבוע כי מדובר בחלמאות. "יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל", אמרו השבוע.

בחברה לפיתוח תיירות מודים כי הייתה דילמה האם להשלים את עבודות הטיילת ואז לפרק חלק נכבד ממנה, או לחכות עד שיושגו האישורים לבניית בריכת הניקוז, ולבסוף מהחשש שהאישור יארך שנים, הוחלט לבנות את הטיילת, למרות הידיעה שייאלצו להרוס חלק ממנה בעתיד. "הוחלט להקים טיילת ולא להמתין שנים", אמרו בחברה.

יתרה מכך, טוענים גורמים בעירייה כי בניית בריכת הניקוז לא תפתור בקרוב את בעיית השפכים, שכן האישורים לשלב ב' של הפרויקט לא הוגשו עדיין. "זו התנהלות מגוחכת שמובילה להוצאות אדירות ולחוף ים שנראה כמו אתר בנייה במשך חודשים ארוכים", הוסיף גורם בעירייה, "קשה להבין את ההיגיון מאחורי הפעילות הזו. נראה שמישהו ממש רצה להציג טיילת בנויה לתפארת והעדיף להתעלם מאחת הבעיות העיקריות שיש לחוף הזה והיא בעיית השפכים".

מגבשים תוכנית
מי שהזדמן בימים האחרונים לחוף אכדיה דרום בהרצליה, בוודאי הופתע למצוא עצמו מוקף טרקטורים, מנופים, חומרי בניין ומחסני ציוד. כאמור, החוף חזר להיות אתר בנייה כחלק מתוכנית שגובשה בעירייה לפתרון בעיית השפכים הזורמים על החוף בדרך לים.

במשך שנים ארוכות הובילו תקלות שונות בתחנת השאיבה בעיר לזרימת שפכים על החוף, עד שלפני שנה וחצי עם התחלת העבודות על בניית הטיילת, התגבשה בעיריית הרצליה תוכנית שאמורה באופן סופי לפתור בעיה זו.

במסגרת התוכנית, החליטה העירייה להאריך את צינור המובל הממוקם בקצהו הדרום מזרחי של החוף במאות מטרים נוספים, כך שהוא יגיע ממש עד לקו המים והנוזלים הנפלטים לא יזרמו על החוף ויובילו חדשות לבקרים לסגירתו על ידי משרד הפנים כפי שקרה אינספור פעמים בעבר.

"התוכנית הזו נוצרה לפני כשנה וחצי", סיפר השבוע גורם בעירייה, "היא התקבלה בברכה ונדמה היה שבפעם הראשונה מזה הרבה זמן עומד לצאת לדרך פתרון של ממש. אם זה לא מספיק, גם ניתנה הוראה להרחיב את התוכנית ולמצוא פיתרון לכך שהנוזלים שייפלטו מהמובל יהיו נקיים ככל הניתן ובהתאם להוראה זו הורחבה התוכנית והוחלט על בניית בריכת ניקוז בקצה החוף".

מתחילים להרוס
למרות הרצון לפתור את הבעיה ולמרות הבטחות הרשות כי התוכנית תצא לדרך עם תקציב נרחב למימושה, לטענת גורמים בעירייה, המציאות רחוקה מכך.

"לאחר שהתוכנית התקבלה במסדרונות העירייה, הגיע הזמן להגיש את הבקשות להיתרי בנייה", הסבירו בעירייה, "בשלב הזה נכנסו לתמונה שני שיקולים נוספים: הראשון, הרצון להשלים את עבודות בניית הטיילת והשני לקבל את אישור הולחו"פ. על מנת להתמודד עם שיקולים אלו הוחלט כי הבקשה להיתר בנייה תחולק לשניים. קודם כל יוגשו בקשות לשלב א' - בניית בריכת הניקוז והארכת הצינור ב- 42 מטרים ולאחר קבלת האישור יוגשו הבקשות לשלב ב' במסגרתו יוארך הצינור עד לקו המים (סה"כ 170 מטרים)".

אלא שמבדיקת "ידיעות השרון" עולה כי תוכנית החלוקה הפשוטה לכאורה הובילה דווקא לתוצאות הפוכות מהצפוי. לכולם היה ברור שהיתר הבנייה לשלב א' יתקבל, אבל משום מה לא לקחו את זה בחשבון כשבנו את חלקה הדרומי של הטיילת, בעלות של מיליוני שקלים.

תוך כדי הבנייה, יצקו במוצא המובל, היכן שיועדה להיות הבריכה, דקורציות, הביאו מסלעות ענק עם בולדוזרים שהונחו על יסודות בטון ובמוצא המובל הציבו שורות של סלעים. האבסורד הוא שברגע שהסתיימו העבודות התקבל כצפוי האישור לבניית הבריכה ואז החלו עבודות ההריסה של התשתיות והמסלעות.


עבודות הטיילת בהרצליה. תלונות על התנהלות מגוכחת. צילום: יוגב עמרני

"בשורה התחתונה נדמה שיד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה", אומר גורם בעירייה, "יצקו את היסודות, שילמו על הבנייה, שילמו על הפירוק ועכשיו משלמים על הבינוי של בריכת הניקוז והמתחם מחדש. זו חלמאות ובזבוז כספים".

אך האבסורד לדברי גורמים בעירייה לא מסתיים בנקודה זו של בזבוז כספים והימשכות העבודות. "משום מה, הבקשות להיתרי בניית שלב ב' של המובל טרם הוגשו. כרגע מה שיהיה עם סיום העבודות הוא צינור שממשיך לפלוט שפכים על החו