שמשון שושני (74), מנכ"ל משרד החינוך ממעט להתראיין. ליתר דיוק, הוא משתדל באופן מוחלט שלא לעשות זאת. מבחינתו, את היוקרה, הקרדיט והפרסום הוא השאיר מזמן מאחור. היום, הוא מעדיף להתרכז בתכנית העבודה אותה הוא מגדיר כ"שליחות לאומית".

הוא כבר תכנן לפרוש לגמלאות עד שלפני שנה וחצי פנה אליו שר החינוך, גדעון סער, יחד עם נשיא המדינה, שמעון פרס, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, שביקשו ממנו לחזור
ולהיות מנכ"ל משרד החינוך פעם נוספת.

זו הפעם השלישית שהוא מכהן כמנכ"ל משרד החינוך. הפעם לדבריו, הוא נקרא לדגל על מנת לעשות סדר בבלגן. צריך לטפל באלימות שבקרב התלמידים, בידע החסר של המורים ובציוני הבגרויות שלא משביעי רצון.

"בגילי כבר לא חושבים על קריירות אחרות", הוא אומר השבוע. "היום אני פה רק מתוך אהבה ורצון לשפר את המערכת, ללא קרדיט. זה אני שאוהב את החינוך, אוהב את הנוער ורוצה לשפר את המערכת".

שושני לא מסייר בבתי הספר וגם לא משוחח עם מורים, את זה הוא משאיר לסער תוך שהוא מעדיף להתעדכן בנעשה בשטח באמצעות העיתונות ונכדיו הצעירים שעדיין משתייכים למערכת.

כשנכנסת לתפקיד המטרה הייתה שינויים מהותיים. איפה הם?

"השינוי שהושג הוא באחוזים קטנים, עלייה בציוני הבגרות ובמבחנים בין לאומיים. צריך עוד זמן. הממשלה נכנסה לתפקידה לפני זמן קצר ותוצאות מערכת החינוך מגיעות אחרי שנים. אנחנו כבר לא מדברים במושגים של מהפכה, אלא בשינויים הכרחיים שצריכים להיעשות".

מה השינויים ההכרחיים?

"להוריד את רמת האלימות, להעלות את ציוני הבגרות, לגרום להתעדכנות המורים בחומר הנלמד ולהתאים את תוכנית הלימודים למאה ה-21 מבחינת טכנולוגיה ומיחשוב".

האלימות בקרב הנוער בין כותלי בית הספר הפכה לנגע. בניגוד לתפיסה הרווחת כי סביבת המשפחה, הטלוויזיה ומשחקי המחשב הם אלו שמובילים לגל האלימות הגואה בקרב בני הנוער, אוחז שמשוני בדעה מפתיעה.

"האחריות היא של בית הספר. הוא מחויב לשדר מסרים חיוביים גם כשהסביבה אלימה. אין דבר כזה שבית הספר מרים ידיים ואומר 'אני לא יכול לטפל בזה".

איך פותרים את זה?

"השקענו 10 מיליון שקלים להטמעת תכניות נגד אלימות במוסדות חינוך, שינינו את חוק זכויות התלמיד ובין היתר אסרנו על החזרת תלמיד שהורחק בגלל אלימות. אך למרות השינויים וההשקעה התופעה לצערנו קיימת ואנחנו מתכוונים לטפל בנושא הזה ללא פשרות".

מה עם אחריות ההורים? הנוער?

"אני חושב שהנוער הוא טוב ותמיד היה כזה. ההורים אמנם לא אותם הורים, הטלוויזיה לא אותה טלוויזיה, אבל בית הספר הוא הראי של המציאות. גם אם הסביבה קשה, בית הספר צריך להראות שאפשר אחרת".

כששושני מדבר על בית הספר הוא מדבר בעיקר על צוות המורים ולא מסתיר את ביקורתו עליהם. "השינוי צריך להתחיל בצוות החינוכי ולא בתלמידים. מערכת החינוך צריכה מנהלים ומורים טובים, עליהם היא קמה ונופלת".

מה זה מורה טוב?

"מורה צריך להביא את תלמידיו בזמן הקצר ביותר לעמוד בסטנדרט הנדרש ואם הוא לא יכול לעשות זאת הוא לא מורה טוב".

כחלק ממו"מ שמנהל שושני עם ארגון המורים העל יסודי בנושא שכר המורים, הוא חושף את הצעד החדש שלו, הצעה לפיה מורים ייבחנו על קורסי ההשתלמויות שהם לומדים, זה לדבריו יפתור את בעיית חוסר הידע אצל חלקם.

בהכנת הידיעה השתתפה ניצן היימן.