אלוהים איתכם. יום ראשון, שבע בערב בבר ה"תיאודור" הסמוך לסינמטק העירוני בהרצליה, מתחילים להתכנס חברי הקבוצה.

בהתחלה מגיעים המבוגרים, תושבי העיר בגילאי 50-70. הם מתיישבים סביב הבר כבליינים קבועים ומיד מצטיידים בכוסות בירה. אחריהם מגיעה קבוצה נוספת, סטודנטים מקומיים, ששמעו על המפגש מחבריהם.

כעבור רבע שעה כל המושבים סביב הבר תפוסים, ומצטרפים חדשים נאלצים לשבת רחוק יותר. "זה בסדר", הם אומרים, "זו הפעם הראשונה שלנו, באנו להקשיב, בפעם הבאה נשב קרוב
יותר ואולי נשאל שאלות", הם מסבירים.

כך התחיל עוד מפגש המבקש להשקות את הנוכחים גם במעט יהדות. לא מדובר בקבוצת דתיים או מחזירים בתשובה. חברי הקבוצה מגדירים עצמם כחילוניים, שרק מבקשים להשיב לחייהם את הערכים והידע שנעלמו במרוצת השנים.

את סדרת המפגשים הבלתי שגרתיים הללו מנחה עמותת 'חינוך ישראלי', בראשות אורן יהי-שלום, תחת הכותרת: "מחזירים את התנ"ך לחילוניים".

"הרוב החילוני בישראל נמצא במשבר זהות עמוק", אומר יהי-שלום. "בחיפוש אחר הזהות שכחנו שהמדינה הוקמה על ערכי התרבות היהודית החילונית. אנחנו החלטנו לפעול להחזרת התנ"ך לחילוניים".

אחרי שכולם מתכנסים, לוקח לידיו יהי-שלום את המיקרופון ומתחיל בהנחיית המפגש. הוא מבקש מהברמן שינגן שיר שהוכן מראש, כדי להכניס את מאזיניו לאווירת הדיון.

בתוכנית: שיחה על תשעה באב. הערב עבר בקריאה משותפת של פסוקים, דיון בדברי הרמב"ם והרמב"ן, ועיסוק בטקסטים מודרניים כמו שירה של נעמי שמר 'ירושלים של זהב' ושירם המשותף של שמר ומאיר אריאל 'ירושלים של ברזל'.

יש משהו אחר במפגש, מעין אווירה המשלבת בין תחושת חופש ושחרור ובין נושאים רציניים. המשתתפים מרגישים חופשי לשאול שאלות וחלקם יוצאים בין לבין לעשן סיגריה או להמשיך את הדיון אחד על אחד.

עבור יגאל דיטשר (23) מהרצליה, זהו המפגש הראשון בקבוצה. "כרגע אני בחופשה מהלימודים ומבחינתי אם אפשר להמשיך וללמוד ותוך כדי גם לשתות בירה, אז למה לא?", הוא אומר. "גם מי שאינו דתי צריך לשלב את חייו עם מסורת".

לומדים יהדות ב"תיאודור". "הדור הזה כבר לא מפנים את התנ"ך"

שירה רוטנר (23) מהרצליה, אמרה כי תשתדל להגיע לכל המפגשים. "אני מתכוונת להמשיך להגיע לכל מפגש ולספר לחבריי. האווירה בבר עירוני, שמרגיש קצת כמו בבית, היא חשובה ומרגש לראות את רמת העניין של כל מי שהגיע".

במפגש נכח גם הסופר יורם טהר-לב, תושב הרצליה. "ההפנמה שהייתה בדור שלנו של התנ"ך כבר לא קיימת בדור הזה", אומר טהר-לב. "התנ"ך הוא הבסיס האידיאולוגי של הציונות, והוא נעלם".

"המפגשים האלו מאפשרים לימוד מחדש. באים לכאן אנשים עם מטען רציני, חלקם גדלו בעידן חוסר התנ"ך וחשוב שאלו שומעים את אלו".

אחרי שעתיים, עומד המפגש לפני סיום. אם זה היה תלוי במשתתפים נדמה היה שהם היו שמחים להישאר, אבל על דלתות הבר כבר מתדפקים בלייני הלילה.