חמישה הרוגים גבה רדיוס של חצי קילומטר המקיף את צומת הסירה בכביש החוף בכניסה להרצליה בשנה וחצי האחרונות, כאשר התאונה שגבתה את חייו של הקורבן האחרון הייתה ביום שישי לפני שבוע וחצי.

במשטרה ובחברה הלאומית לדרכים סבורים, כי טעויות אנוש ותרבות נהיגה בעייתית של הציבור, הן המקור הבלעדי לתאונות שאופייניות לכביש בו קיים נפח תנועה כה גדול של כלי רכב. לעומתם, למומחה התחבורה, ד"ר משה בקר, דיעה אחרת לגמרי.

התאונה האחרונה באזור המחלף התרחשה כאמור ביום שישי לפני שבוע וחצי. נהג רכב מסוג 'רנו', נסע בכביש החוף לכיוון דרום. קצת אחרי מחלף הסירה איבד הנהג, ככל הנראה, את השליטה על הרכב, פגע ברכב גרר שחנה בצד הדרך, והתהפך. נהג ה'רנו' נהרג.

ב-7 במאי 2008, יום הזיכרון לחללי צה"ל, סמוך לשעה 14:00 בצהריים נסע ג'יפ בו נהג תייר בן 70 מפלורידה אל תחנת הדלק "פז" הסמוכה למחלף הסירה.
הנהג עצר את רכבו סמוך למשאבות הדלק בתחנת הדלק כאשר לפתע וללא כל סיבה, החל בנסיעה בתוך מתחם תחנת הדלק ופגע במכונית מסוג 'רנו' שחנתה בצמוד לקיר המסעדה. בסמוך לרכב ה'רנו' עמדה באותה עת דנה דבוש, בת 28 מתל אביב, כשהיא אוחזת בידיה את אחייניתה בת השנתיים. דבוש נפצעה באורח אנוש ותוך זמן קצר נפטרה מפצעיה. אחייניתה נפצעה באורח בינוני. מחקירת המשטרה עלה, כי נהג הג'יפ לחץ בשוגג על דוושת הגז במקום על דוושת הבלם.

חודשיים לאחר מכן, ב-14 ביולי 2008, שיאו של הקיץ, החליטה הולכת רגל לחצות את הכביש מתחנת הדלק הממוקמת חצי קילומטר דרומית למחלף הסירה, לעבר צידו השני של כביש החוף. בעודה חוצה את הכביש הסואן, נפגעה הולכת הרגל על ידי רכב ומתה במקום.

כמעט שנה לאחר מכן, לאחר פסק זמן מתאונות באזור, מתרחשת ב-11 בספטמבר תאונה נוספת, חצי קילומטר צפונית למחלף הסירה. סמוך לשעה 6:30 בבוקר, מתנגש אופנוע עליו היו רכובים תומר אברהם, בן 25, ועזרא ירמיהו, בן 24, מיהוד, במעקה הבטיחות בשעה שנסעו מדרום לצפון. השניים נהרגו במקום. צוות מד"א ירקון שהגיע למקום נאלץ לקבוע את מותם.

חודש אחר כך, ב-11 באוקטובר, נהג אביב נתיב בן 25 על קטנוע בכביש החוף מצפון לדרום. מעט לפני מחלף הסירה, סמוך לתחנת אוטובוס, פגעה בו מונית וכתוצאה מהמכה הוא הוטח אל עבר אוטובוס שעמד בתחנה. צוות מד"א שהוזעק למקום פינה את נתיב במצב אנוש לבית החולים "בילינסון" בפתח תקווה כשהוא סובל מפגיעת ראש קשה, והוא נותר בתרדמת עד היום.

נסיבות התאונות הנוגעות להתנהגות של נהגים והולכי רגל, אשר מביאה אותם לקטל בכבישים, מובילה את משטרת ישראל למסקנה הקשה כי אנחנו, הנהגים, אחראים למצב. "מדובר בכמה תאונות דרכים שאירעו בטווח הזה, שלכל אחת יש את הסממנים הייחודיים שלה", אומר קצין בוחני תנועה במשטרת מחוז תל אביב, רפ"ק ניסים פרחי. "בסופו של דבר, תאונות הדרכים במקום נבעו כתוצאה משיקול דעת והתנהגות של הנהגים והולכי הרגל".

גם דן בן יהודה, מנהל אזור השרון ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים המציינת השבוע את שבוע הבטיחות בדרכים, אומר: "אם הולך רגל מחליט לחצות את כביש החוף, גם אם יבנו חומה במקום, הוא ימצא את הדרך לטפס עליה ולחצות. הציבור לא לומד", אומר בן יהודה.

ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה בודק את הסדרי התנועה באזור מחלף הסירה ובוחן רעיונות שונים לשיפור רמת הבטיחות במקום".

בניגוד לעמדת המשטרה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ד"ר משה בקר סבור, כי לפי תוכנית המתאר המקורית של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, כביש החוף בקטע של מחלף הסירה, אמור היה בכלל להיות כביש אזורי ולא כביש ארצי, עם כמות הרבה יותר קטנה של כלי רכב, שהייתה לדבריו מפחיתה את כמות תאונות הדרכים.

"לצערי, בגלל שלא פתרו את בעיית המעבר של נתיבי איילון דרך השמורה שנמצאת צפונית לרשפון, דרומית לאודים, ונתיבי איילון לא הומשכו צפונה עד מחלף פולג - בגלל שלא גמרו את הכביש הזה, אז כביש החוף בחלק של הרצליה ממשיך להיות דרך ארצית במקום אזורית. ואם זו דרך מהירה, היא צריכה להיות מובנית כדרך מהירה עם מחלפים מלאים ולא חלקיים. יש בעיה של הולכי רגל שרוצים לעבור את הכביש, בעיה של צמתים מרומזרים, נפחי התנועה שם גדולים גם בגלל הכניסה לאזור ההיי-טק, והאזור הופך למוקד בעיות תנועה ובטיחות".