מיחזורית חוסמת את כל רוחב המדרכה | צילום:

המדרכות שאמורות לשמש נתיב בטוח להולכי הרגל, במקרים רבים אינן פנויות עבורם. חלק מהמדרכות בהרצליה מופקרות לעתים מרגלי הצועדים לטובות רוכבי אופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים ודומיהם, ומן הצד השני – מכוניות שחונות עליהן, פחים, מיחזוריות, גזם ועמודים. כל אלה לא משאירים להולך הרגל מקום בטוח לצעוד ובמקרים רבים אף מאלצים אותו לרדת אל הכביש.

מבדיקה שערכו בהרצליה מתנדבי עמותת אור ירוק בשיתוף FIDF וחברי תכנית המלגות !IMPACT, עולה כי ב-42% מהמדידות בהרצליה נמצאו מדרכות לא תקינות. דהיינו: מדרכה צרות מ-130 ס"מ (תקן משרד הבינוי והשיכון ומשרד התחבורה) או חסמים שהוצבו על המדרכה שלא אפשרו מעבר של עגלות או בעלי מוגבלויות. בין החסמים שנמצאו בעיר: מכוניות חונות, עמודי תאורה, מיחזוריות, פחי אשפה ועמודי חשמל.

שלושה פחים על מדרכה אחת בהרצליה | צילום: עמותת אור ירוק

מבדיקה שנערכה בכפר שמריהו השכנה, לדוגמא, עולי כי רבע (25%) מהמדרכות שנבדקו לא עמדו בתקן. בסך הכל נבדקו קרוב ל-700 רחובות שנמצאים בכ-100 רשויות שונות.

עמוד חשמל באמצע המדרכה בכפר שמריהו | צילום: עמותת אור ירוק

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הולכי הרגל בישראל הם אוכלוסייה הנמצאת בסיכון גבוה להיפגע בתאונת דרכים. במפגש בין כלי רכב להולך רגל, אין להולך הרגל סיכוי לנצח. ראשי הערים והרשויות המקומיות חייבים לוודא כי המדרכות נשארות האזור הבטוח עבורם, בו הם יכולים לצעוד מבלי להסתכן בפגיעה של רכב או של אופניים".

מעיריית הרצליה נמסר: "הדו"ח הועבר לבחינת הגורמים המקצועיים העוסקים בתחום הבטיחות בתנועה והתחבורה בעיריית הרצליה"