פרויקט התכנון מחדש של קווי התחבורה בהרצליה, שהושק על ידי עיריית הרצליה וחברת מטרופולין, המפעילה את קווי האוטובוס בעיר, הביא לביטול תשעה קווים קצרים וסיבוביים והפיכתם לשני קווים חוצים ארוכים.

תנועה מאסיבית ברחוב צר. צילום: פרטי

התכנון מחדש כלל גם הארכה של שעות הפעילות בלילה, במקום סיום מוקדם, שיפור בתדירות - כל 20 דקות במקום פעם בשעה, והפיכת הקווים לסימטריים ודו-כיווניים, במקום סיבוביים וחד-כיווניים.

הנתונים הראו כי הרפורמה הצליחה וכמות המשתמשים בתחבורה הציבורית עלה, אך יש תושבים שרואים עצמם נפגעים מהרפורמה: "אני גר ברחוב 'יוצאי אירופה', רחוב צר וקטן עם בעיות חנייה רבות", מספר תושב נווה עמל. "מאז הרפורמה עוברים ברחוב שלי קווי 9 ו-19 של חברת מטרופולין. האוטובוסים עוברים בתדירות גבוהה אך אין להם באמת שימוש כי רוב האוטובוסים שעוברים פה עוברים ריקים ממילא.

"הבעיה היא בכל השכונה, אבל בעיקר ברחובות הקטנים כמו 'יוצאי אירופה' ו-'קיבוץ גלויות'. המצב נהיה לא הגיוני. הרפורמה לא לקחה בחשבון את מסלולי האוטובוס ברחובות צרים וקטנים ונהייתה פה תנועה מאסיבית של תחבורה ציבורית מ-6 בבוקר ועד 12 בלילה. משהו בתכנון הזה לוקה בחסר ונראה שלא חשבו על המצב הזה עד הסוף. נציגי וועד השכונה פנו אל תלונות הציבור, וועדת התנועה שטרם התארגנה לאחר הבחירות המוניציפאליות וחברת מטרופולין ואף למשרד התחבורה. עדיין לא קיבלנו מענה ראוי".

אוטובוסים בשעה שש בבוקר. צילום: פרטי

תגבור קווי האוטובוס מועיל לרוב תושבי העיר

"נכון, אבל צריכים להתחשב גם בתושבי הרחובות. אנחנו מציעים להחליף את האוטובסים במיניבוסים כי אין עוררין על כך שהאוטובוסים ברוב שעות היום ריקים. אלו שכונות קטנות ולא אמורים לעבור פה כל כך הרבה אוטובוסים, התדירות גבוהה מדיי – למה לא בודקים את הביקוש? זה חלם. המצב הזה גם מסוכן , גם זיהום סביבתי, גם בזבוז משאבי ציבור".

התושבים שלחו מכתב אל נציגי העירייה. במכתב נכתב: "מאז ה'רפורמה' בתחבורה, תנועת האוטובוסים ברחוב יציאת אירופה הפכה למטרד אקולוגי וסכנה להולכי הרגל. הרחוב צר ואין בו חנייה מסודרת. האוטובוסים דוהרים במהירות וריקים רוב שעות היום, ולעיתים שניים או שלושה יחדיו. התושבים מסכנים את חייהם, כאשר עליהם לרדת לכביש, כיוון שהמדרכות חסומות בכלי רכב חונים. אין הגיון בפגיעה כזו באיכות חיינו. יש לשקול מחדש את תדירות הקווים, מעבר למיניבוסים ואף העברת הקו לרחוב קיבוץ גלויות שהוא עוקף, רחב יותר ומתאים יותר למעבר".

"טבעי שיש מתנגדים". צילום: פרטי

מחברת מטרופולין נמסר "קווי השירות החדשים תוכננו ונקבעו בשיתוף העירייה ומשרד התחבורה על מנת שמפת השירות באזור תהא יעילה וטובה לכלל הציבור. במשך שנים נלחמו תושבי שכונות אלה על כניסה והרחבה של התחבורה הציבורית באזור, בעיקר בשל אוכלוסיית קשישים גדולה המתגוררת שם". 

לצערנו, אך טבעי כי מצד אלה שאינם מעוניינים או אינם משתמשים בתחבורה ציבורית יעלו טענות כנגד.

מעיריית הרצליה נמסר: "גם עיריית הרצליה פנתה למטרופולין ולמשרד התחבורה במטרה למצוא פתרון למצוקת התושבים".