השירות המטאורולוגי פרסם הודעה חריגה היום (שני) בשעות הבוקר והזהיר על סופות רעמים וברקים בים התיכון, בצפ' מישור החוף, במרכז מישור החוף, בדר' מישור החוף ובהר הכרמל.  לדברי השירות המטאורולוגי הסופות נעות לכיוון NNE במהירות 10 קשר. 

צילום המחשה: shutterstock

כידוע, סופות רעמים וברקים נוצרים בים כאשר מזג האוויר אינו יציב. "התופעה מצויה בעיקר בעונות מעבר, ,"אומרים מהשירות המטראולוגי, "כשהעננים נוצרים מעל הים החם ומתקרבים לגבול קרקע-ים הדבר גורם ל'פריקת כבל' - פריקה של הענן לברקים, והיא לא תמיד מלווה בגשמים עזים". 

ככזור, רק לפני כחודש (4 בינואר) התחוללה סופת ברקים ורעמים בפתח תקווה אותה תיעד החזאי אלעד זוהר. 

צילום המחשה: shutterstock

וזה גם מסוכן

למרות היופי הרב שיכולה סופה כזו לחולל, היא גם מסוכנת מאוד: "כמו כל צורה של חשמל, ברק מחפש לנוע במהירות דרך מוליכים חשמליים כגון מתכות ומים", אומרים במכון דוידסון הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, "לכן ברקים נוטים לפגוע דווקא בעצמים מתכתיים גבוהים כגורדי שחקים ועמודי חשמל, ואף במכוניות ומטוסים", "המוליכים האלה מספקים מפלט למטען החשמלי הצבור בענן ומובילים אותו במהירות לקרקע, שם הוא מתפזר ונעלם. הבעיה היא שגם גופם של בני אדם, בעלי חיים ועצים מוליכים חשמל ויכולים לספק לברק נתיב נוח לעבר הקרקע. בדרך כלל ברק יפגע בעצם הגבוה ביותר שנמצא בסביבתו, ולכן עצים הם מטרה מועדפת עבורו.

"פגיעות ברק לא חייבות להיות ישירות", מוסיפים במכון, "שכן החשמל מובל גם בתוך הקרקע למרחק משמעותי. מספיק לעמוד במרחק של כמה מטרים ממקום הפגיעה כדי להיות בסכנת התחשמלות ממשית. המוות ההמוני של האיילים הנורבגים נגרם בוודאי מכך שהם הצטופפו יחד קרוב למקום פגיעת הברק והתחשמלו מזרמי קרקע. המטען החשמלי הרב עלה מהאדמה דרך רגליהם וגרם לשיבושים במערכת העצבים שלהם, לדום לב ולמוות".