אתמול (חמישי) אישרה מליאת הוועדה המקומית של עיריית הרצליה את הפקדת תכנית המתאר להרצליה. 

צילום: דוברות עיריית הרצליה

התוכנית אושרה ברוב של תשעה נגד חמישה חברי מועצה ועיקרה הוספת כ-18 אלף יחידות דיור עד שנת 2035 (כיום, קיימות בעיר 36,500 יח"ד שהם כ-110,000 תושבים). 

מהעירייה נמסר כי "בבסיס התוכנית שכללה תהליך עמוק ויסודי של שיתוף התושבים, עומדים העקרונות הבאים: פיתוח עירוני שבבסיסו הנחות יסוד של קהילתיות מפותחת.  שמירה על שטחים ירוקים, ופיתוח שטחי ציבור.

איזור התכנון הירוק של תכנית המתאר.

"עוד הוחלט כי בלי תשתיות לא בונים בהרצליה. פיתוח העיר יעשה על רקע תפישת עידוד תחבורה ציבורית ולא פרטית. כמו כן, תהיה בנייה מידתית ומותאמת של בנייה לגובה תוך שמירה על צביון השכונתי. בנוסף כוללת התוכנית נתח משמעותי של התחדשות עירונית". 

"אין תשתיות אין בניה". פדלון. צילום: יח"צ

"שלביות- שתי שנות יעד לתכנית, ותוספת של נספח יישומי שיבטיח פיתוח בכפוף לתשתיות. לא מדברים על "אוויר חם"- מה שלא ריאלי- לא יתממש (שטחי תע"ש, פינוי שדה התעופה). שיפור השירות לתושב וחיזוק הדיאלוג השוטף איתו.

ראש עיריית הרצליה משה פדלון מסר עם אישור התכנית: "מדובר באירוע היסטורי וחשוב בדברי הימים של הרצליה. מדובר בתכנית מצוינת שנותנת פתרונות לאתגרים שעומדים בפני העיר ושומרת על צביונה המיוחד של הרצליה. התכנית שומרת על חוף הים ועל הפארקים הירוקים ומוסיפה שטחי ציבור לטובת חיי קהילה תרבות ופנאי". 

"פקק אחד גדול"

איל פביאן, חבר מועצת העיר, והוועדה המקומית לתכנון ובנייה ("החופש לבחור") תקף בחריפות את אישור התכנית ואמר: "תכנית המתאר הכוללנית העירונית החדשה של הרצליה מבטיחה כיצד נעמוד כולנו בפקקים ואולי בפקק אחד גדול.

"הבטחנו לא לאפשר הרצליה צפופה ופקוקה, הבטחנו בניינים עד 10 קומות – לא נזוז מכך: הצבענו נגד - התכנית מתעלמת מפעילות הוותמ"ל החותר בכוח לבנות עוד כ-15,000 יח"ד בתחומי העיר הרצליה במקביל.

איל פביאן | צילום: דני שביט

"התכנית משאירה את הגובה המותר לבנייה ומספר הקומות לאורך כל הרחובות הראשיים של העיר פרוץ לחלוטין וללא הגבלה.

ותחבורה ? – בעניין זה לא התקיימה אפילו ישיבה אחת מיוחדת, יעודית ארוכה ומפורטת, מאז הבחירות לא בוועדה לתכנון ובנייה ולא במועצת העיר. מדובר על עיר שיש לה ערוץ חיבור אחד בלבד לצירי תנועה בינעירוניים למטרופולין תל-אביב– לנתיבי איילון וכביש החוף בלבד. מטרו לא יהיה לפני שנת 2040.

רכבת קלה? – רק הקו הירוק יפעל בעוד עשור בדרום מערב העיר, לאורך החוף, מצפון תל-אביב למערב העיר ולמחלף הסירה. לא נעשתה ישיבה אחת על קווי המטרו העתידיים בעיר, ולא הוצגו כל ניתוחים תחבורתיים מפורטים עירוניים. הרצליה עושה עכשיו ניסיון עם נת"צ ראשון, הנת"צים הם הדבר היחיד שמוצע לעשור הקרוב.

"בצפון-הרצליה השכונה החדשה מתוכננת דווקא על שטח שדה התעופה, אשר העתקתו תאפשר למדינה לקדם בצפון-הרצליה בנייה של 16,000 יח"ד, במקביל לתכנית המתאר העירונית. זוהי לא בשורה לצערי". 

מאיה כץ. צילום: אסף פרידמן

חברת מועצת העיר מאיה כץ מסרה בתגובה: "לצערנו תוכנית המתאר אינה משקפת צרכים רבים ותהליכים שחשבנו שנכון שיהיו בה, אין שלביות תחבורתית ביחס לגידול העתידי, ולא הוצגו פתרונות תחבורה מספקים, אין הגבלת גובה קומות בצירי העיר וברחובות הראשיים של העיר, ישנה הכפלה מהותית של כמות יחידות הדיור ביחס לקיים ולמאושר היום, התוכנית מאפשרת גמישות רבה ולא קובעת ומקבעת תפיסות עולם תכנוניות כך שניתן לשנות גבהים, היקפים, תוכניות בכל עת, התהליכים שסברנו שצריכים להתקיים בפיתוח הסביבתי והסביבה החופית גם לא יושמו לצערי ועוד הסתייגויות רבות שאינן תואמות את תפיסת עולמנו.

"חלק מההסתייגויות שלנו התקבלו אבל חלקים נרחבים וגדולים לא. לצערנו הפערים בנושא התכנון האורבני וכיצד תראה פניה של העיר הרצליה 2035 עדיין נשארו כמחלוקת בעיקר בהיקפי הבניה המאסיביים וגידול כמות התושבים העתידים. מ40,850 יחידות הקיימות ואלו שכבר קיבלו אישור לתת אישור לעד 80,870 זה בעצם להכפיל את העיר. צר לי שזו התוכנית שאושרה בלי שלביות, בלי ראייה רוחבית ובלי החלטות עקרוניות בהתאם למצב הקיים היום בשטח".