היום כמעט לכל ילד בן שש ומעלה יש טלפון נייד. הורים רבים מתמודדים עם בקשות לטלפון חדש כל שנתיים, שלוש.

לרוב, בגיל צעיר מקבל הילד את הטלפון הישן של אחד האחים, אבל ככל שהוא מתבגר, גוברת הדרישה: גם אני רוצה טלפון חדש!

אז איך עושים זאת נכון, ועל הדרך מלמדים דבר או שניים על צרכנות נבונה?

לא מזמן הגעתי למסקנה שהבת שלי, בת ה-13, כבר גדולה ומגיע לה סוף סוף לקבל טלפון חדש במקום מכשירי היד השנייה שעוברים במשפחה. כדי לקבל החלטה, נערכו במשך חצי שנה דיונים בעניין. אלה היו שיחות חשובות ומשמעותיות לחינוך צרכני.

זה התחיל בדיון מעמיק למה היא צריכה בכלל אייפון ולא טלפון סיני ב-800 שקלים. כחובבת אנדרואיד פתוח לעולם, הצליחו לשכנע אותי שאת זה לא אבין, ושמי שרגיל לאייפון לא מתרגל למשהו אחר.

בשלב השני הצבתי לה את תקרת הסכום שאני מוכנה להוציא על טלפון - סכום שאפשר לקנות איתו טלפון שאינו נמנה על הדגמים החדישים והיקרים.

המחשה: shutterstock

הגבלת הסכום גרמה לה לחפש באינטרנט איזה מכשירי אייפון היא תוכל לקנות בתקציב הזה, ואיפה.

החיפוש העלה אופציה לרכישה באילת ללא מע"מ, לכן היא בדקה עם חברים שנוסעים לאילת, וגם ביררה אפשרות לקנייה בחו"ל.

לאחר שהאופציה הזאת ירדה מהפרק, עשינו ביחד חיפוש באתרי השוואה באינטרנט, כדי להבין היכן הכי כדאי לקנות את המכשיר.

לימדתי אותה שיש הבדלים בין חברות ושירותים, ולעיתים המחירים שמפורסמים באתרים ובמודעות מטעים, כי הם לא כוללים את אותן פונקציות ואת אותם הדברים.

כך, למשל, הבנו שיש מקומות שנותנים אחריות יצרן ויש מקומות עם אחריות רק של החנות. הבנו שמטען מקורי כרוך בתוספת, שיש הבדל בין מחירי מכשירים חדשים ומחודשים ועוד.

את כל המידע הזה בדרך כלל הורים שומרים לעצמם, אבל אין באמת הצדקה לכך. זהו מידע רלוונטי וחשוב לחינוך הצרכני של הילדים.  

לבסוף הגענו יחד לחנות, ובזכות המידע שהיה ברשותנו השגנו מחיר טוב ונוח שהיה גבוה רק ב-100 שקלים מהמחיר הזול באינטרנט, וגם כלל את כל המרכיבים.

הסברתי לה שיש ערך מוסף לשירות, שהוא שווה כסף, כמו העברת המידע בין המכשירים, הדבקת מדבקה וקבלת אחריות נוספת קרוב לבית.

בסיכומו של תהליך הקנייה, לאחר ששככה ההתרגשות מהטלפון החדש, בדקתי איתה מה היא למדה מהקנייה הזאת.

איך ספק שהיתה כאן למידה משמעותית בהיבט הצרכני, שתהיה רבת ערך לילד בתהליכי קבלת החלטות גם בעתיד.

ואם כבר מדברים על טלפונים, אז עוד כמה דברים חשובים:

ערכו תיאום ציפיות עם הילד. הסבירו לו שמדובר במכשיר יקר ואין לו ביטוח. שהוא צריך לשמור עליו, ואם המכשיר ילך לאיבוד, הוא יחזור לטלפון המיושן שהיה לו.

חשוב להבהיר שעליו לשמור על הטלפון ואם יהיה נזק ויידרש תיקון, הילד ישתתף בעלות.

גם אם ההשתתפות שלו תעמוד על סכום נמוך, עדיין יש כאן שיעור בשמירה על רכוש.

חשפו את הילד לאפשרות קנייה ברשת של מגני טלפונים ומדבקות. העלויות מצחיקות וזה מגיע ישר הביתה. חשוב שילדים יבינו שכדי לחדש עם מגן "מגניב" לא צריך לשלם מחיר מלא בחנות. 

והכי חשוב, שלא יגזימו בהצמדות לסלולרי, כאילו שבו ורק בו תלוי קיומם. אבל זה כבר נושא לבלוג אחר. 

עדנה קורן, אמא לארבע בנות, מנכ"לית אודם, חברה להכשרת עובדים ומנהלים, שעוסקת גם בהכשרה בעולם החינוך www.odem4u.co.il